Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kontakt: Nejdůležitější lexus v novém vydání

aktualizováno 
S umírněným zaobleným stylem amerického penzisty je u lexusů konec. Už i ten nejdůležitější nasadil výraz drsňáka z jiné galaxie. Nová generace RX v ničem nevyčnívá, je totiž stejně vycizelovaná jako předchůdci. Je to encyklopedický příklad přirozené evoluce.

Nejprodávanější a nejdůležitější model Lexusu přijíždí ve čtvrté generaci. Od roku 1998 jich vyrobili na 2,2 milionu a v Evropě se prodává od roku 2000. Je to nejúspěšnější lexus vůbec, 3 z 10 vyrobených vozů této japonské prémiové odnože Toyoty jsou RX. Právě tento model pomáhal zakládat kategorii nóbl aut na zvýšeném podvozku, donedávna se jim říkalo SUV, dnes raději módněji crossovery. Vyrábí se ve fabrice na japonském ostrově Kjúšú. „Je tam neuvěřitelně ticho a čisto,“ říká mi fascinovaně Laurence Pothen z evropské centrály Lexusu.

Lexus RX
Lexus RX

Samuraj

Design karoserie stylisté šlechtí na hliněných modelech, mají na to jemné škrabky a hladítka. Ale Gen Ikeda, designér nové generace RX, si na to vzal spíš samurajský meč. Vnější tvary jsou trochu nervózní, jakoby vysekané z původní karoserie.

Komplikovaně prolamované přídi vévodí radlice masky chladiče, zatím asi nejobrovitější mezi lexusy. Z určitých úhlů vypadá trochu neforemně, každopádně budí respekt a je jednoznačně identifikovatelná. Sportovně laděnou verzi RX od luxusnějšího provedení odlišuje textura, první má ve vřetenu masky plástev, druhá vodorovné lamely.

Lexus RX

Na ramenatých bocích hrají svaly, prolisy a křivky. Na dvacetipalcových ráfcích (jen nejzákladnější provedení má osmnáctky) působí majestátně a vyváženě. Uskřípnutý zadní sloupek má zlehčit profil a dát dojem plovoucí střechy. Bude to poznávací znak odlišující nové RX od předchozích a také od konkurentů. Nejvyváženěji a nejumírněněji vypadá zezadu, hlavně výrazný sklon zadního okna dává designu šmrnc.

Může vás zajímat

Lexus RX 300 5002 - 4x4

Lexus RX 300 5002. Cena 250 000 Kč.

Více vozů značky Lexus na Automodul.cz.

Přední i zadní světla jsou výhradně LEDková, ve vyšším provedení s funkcí matrix. To znamená, že dálkovky nemusí zhasínat, jen vypíná segmenty, aby neoslňoval okolí. Zajímavou funkci mají směrovky: při spuštění se oranžový proužek rozsvěcí postupně směrem ke kraji. Dává to dojem pohybu a lépe to zaujme oko. Ano, máte pravdu, znají to už audiny. Zajímavé na tom spíš je, že takový způsob fungování směrovek předpisy některých evropských zemí zakazují. Auta, která se tam budou dodávat, budou mít tuto funkci vypnutou a budou blikat normálně.

S nervózním, trochu roztříštěným designem karoserie kontrastuje jednoduché tvarování interiéru. Přístrojovka je spíš hranatější, vyrýsovaná jednoduchými liniemi a čistými plochami. Nejzajímavějším detailem je napojení středového panelu na tunel mezi předními sedadly vedle kolena spolujezdce. Největší dojem pak dělá obrovitá televize (12,3") multimediálního centra. To je lexusí klasika, a kdo s ním umí pracovat, bude spokojený. Ovládání pomocí jakéhosi joysticku a několika tlačítek, které se podobá práci s myší na počítači, ideální není, ale luxus na něm ale trvá. Upravený a nově poladěný systém je docela rychlý, navigace má však grafikou do prémiovosti konkurence daleko. Pochvalu zaslouží mechanické ovladače klimatizace a audia.

Lexus RX

Použité materiály jsou typický japonský guláš: hezkou kůži, specialitu na přání v podobě dýhy nalepené na hliníku a gravírované laserem (vypůjčili si to prý od mistrů vyrábějících klavíry Yamaha) a příjemné plasty umí jen Lexus doplnit panely a tlačítky, které patří do Toyoty Yaris za pětinu ceny.

Lexus RX v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4890 x 1895 x 1685 x 2790
  • pohotovostní hmotnost: 1885-2210 kg
  • objem kufru: 539-1612 l
  • hybridní verze 450 h: atmosferický zážehový motor V6 3456 ccm, 193 kW a 335 Nm + dva elektromotory: 123 kW a 335 Nm, 50 kW a 139 Nm; celkový výkon 230 kW (313 k)
  • verze 200t: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 ccm, 175 kW, 350 Nm
  • podvozek: vpředu McPherson, vzadu dvojité lichoběžníkové závěsy
  • základní cena: 1,37 milionu Kč (200t)

Přední sedadla jsou skvělá, zadní mají trochu moc plochá záda. Zadní místa se dají posouvat a opěradla polohovat, místa na nich je spousta.

Kufr je akorát velký, stěhovavé manýry utne velký sklon zadního okna a žádná očka nebo úchyty pro přichycení nákladu. Podlaha kufru je vcelku vysoko, tak už to u velkých crossoverů bývá. Ostudou je obyčejná lacině působící krycí roletka, kterou musíte ovládat oběma rukama. Spíše než kufr narostla z generace na generaci kabina. Rozvor se totiž protáhl o pět centimetrů, celková délka dokonce o dvanáct.

Specialitou, kterou se RX má odlišit od zbytku světa, je způsob otevírání kufru. Lexus nechtěl mít řešení, které se rozmáhá u ostatních, kdy stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem a víko se otevře. U RX stačí virtuálně pohladit logo na zádi. Chce to trochu cviku, ale prý to pak jde i rukou v rukavici nebo třeba loktem, když máte plné ruce haraburdí nakoupeného v Pařížské.

Auto má také elektrické sklápění a vyklápění zadních opěradel, když potřebujete odvézt něco velkého. Ovládací tlačítka jsou na zadních místech, v kufru, a jde to také z místa řidiče. Celý úkon je však dost zdlouhavý. A když se opěradlo sklopí, vytvoří schod v kufru.

Lexus RX

Konstruktéři přidali tlumící materiály, odhlučnili podběhy a třeba okna se stahují úplně neslyšně, jako v opravdické limuzíně.

Moderní výbava hýčkající posádku je samozřejmostí, od velikánského průhledového (head-up) displeje promítajícího barevně provozní údaje na čelní sklo přes hlídač mrtvého úhlu, udržovače v pruhu až po čtečku dopravních značek.

Tlačítkové startování je prima, ale když nasednete a auto díky funkci jednoduchého nástupu odsune sedadlo dozadu, nemusíte na něj bez předklonu dosáhnout.

Lexus = hybrid, hybrid = Lexus

To je rovnice, kterou stačila mateřská automobilka Toyota naučit celý svět. Prim v nabídce tak hraje hybridní provedení 450h.

Pod kapotou má tříapůllitrový šestiválec s výkonem 263 koní spojený se dvěma elektromotory, 167koňovým vepředu a 68koňovým pohánějícím zadní kola.

NiMH baterie živící elektropohon se Toyota stále nechce vzdát a odhodlat se přepřáhnout na lithium jako většina zbytku světa. Ozkoušené a vyšlechtěné technologie se drží díky absolutní spolehlivosti. Navíc se stále nechystá přidat možnost dobíjení ze zásuvky (plug-in). A tak je pod zadními sedadly stále balík 240 baterek převzatý z předchůdce.

Je to stále cizelování známé techniky, která se od předchozí generace moc nezměnila. Posun je v dojmech, které nové RX dává. Už to není manifest moderní techniky, ale normální auto. Pokud nenalistujete na palubním systému monitor ukazující toky energií, nemusíte vůbec vnímat, že jedete chvíli na elektřinu, pak na benzin a nejčastěji na obojí. Doby fascinace hybridizací skončily, funguje to, neobtěžuje, ani o tom nevíte. Pokud tedy ráno při cestě přes město nejste zvyklí mačkat tlačítko EV pro čistě elektrický pohon. A také pokud hledíte na spotřebu. Devět až deset litrů bude asi nejčastější průměr, to je na vysoké 315koňové 22metrákové auto dobrý výkon. Pět litrů, které udává tabulka, je samozřejmě virtualita.

Fotogalerie

Kdo neprahne po hybridu, má jedinou volbu: dvakrát přeplňovaný turbobenzin verze 200t (twin scroll turbo, přímý a nepřímý vstřik benzinu, Ottův a Atkinsonův cyklus). Spotřeba bude také přibližně kolem deseti litrů, dynamika o něco horší, jen zvukový projev čtyřválce při akceleraci je o něco méně nenucený. Rusové, Ukrajinci a další specifické trhy ještě dostanou verzi s šestiválcem bez elektromotoru. Na druhou stranu třeba v Itálii pořídí jen hybrid.

Dvoulitrový čtyřválec, který bude k mání i s pohonem předních kol, je spojený s měničovým šestistupňovým automatem, 3,5litrový šestiválec hybridu s planetovým.

Berte hybrid, chová se lépe

Verze F Sport má kromě speciálních doplňků největší kouzlo v aktivních stabilizátorech na obou nápravách. Na koncích stabilizačních tyčí je vždy elektromotor, který při průjezdu zatáčkou předepne („předkroutí“) stabilizátor tak, aby náprava co nejlépe bojovala s nedotáčivostí.

Lexus RX

Kromě toho si může RX dopřát příplatkový adaptivní podvozek, Zajímavé je, že oproti předchozí generaci z nabídky vypadlo vzduchové odpružení.

Připlatit dvě stě tisíc za hybrid se ovšem vyplatí kvůli lepšímu chování. Těžké, vysoké a hmotné auto samozřejmě nikdy nebude šampionem zatáček. Hybrid je díky lepšímu rozložení hmotnosti při jízdě klidnější, 200t se za jízdy více houpe do stran a v zatáčkách je možná o fous nedotáčivější. Na druhou stranu, lexusářské tempo je spíš pozvolné, a to umí obě verze stejně dobře. Těžkopádnost v zatáčkách mu nevyčítejte, to jste si měli koupit normální silniční auto, skvělou alternativou je v nabídce lexusu sedan GS. Ceny a technika srovnatelné, jízdní vlastnosti a prožitek diametrálně lepší.

Dvacetipalcové ráfky jsou pro RX zatím téměř výhradní volbou (české zastoupení pracuje na homologaci osmnáctek pro všechny verze). Velká kola jsou krásná, ale na rozbité silnici se tvrdší ladění a nízký profil pneumatik projeví. Auto tlumí, ale o nerovnostech víte.

Fešácká kola, která u některých verzí může zákazník ozvláštnit změnou barvy vkládaných segmentů (náhradní sada stojí 12 tisíc, na výběr je ze tří barev), potvrzují, že do terénu toto auto není. Pohon všech kol pomůže při výjezdu ze zasněženého parkoviště. Nejnižším místem podvozku je výfuk tažený mezi rameny zadní lichoběžníkové nápravy (vepředu je McPherson).

První kusy nového RX dorazí do Česka do poloviny prosince. Už teď novou generaci bez toho, aby v ní vůbec seděli, objednalo 25 zákazníků. Ročně se v Česku prodá kolem stovky RX, devadesát procent hybridních. Ceník startuje na 1,37 milionu za čtyřválcovou verzi s pohonem předních kol. Hybid začíná na částce 1,63 milionu, a pokud je v provedení sport, stojí rovné dva miliony.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.