Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané dotáhli kopii Mini k nedokonalosti. Lifan je líný a nebezpečný

aktualizováno 
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Novinka 330 EV od automobilky Lifan připadne Evropanovi povědomá. Nezapře totiž inspiraci anglickým Mini, v nejnovější verzi vylepšenou nárazníkem a maskou chladiče ve stylu Fiatu 500. Pod kapotou se ale skrývá nepříjemné elektrické překvapení.

Lifan 330 EV | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Automobilka Lifan Motors sídlí na jihozápadě ve vnitrozemí Číny, pochází z osmnáctimilionového města Chanqing. Je sedmým nejlidnatějším velkoměstem a vůbec největší městskou aglomerací v Číně.

Fotogalerie

V této souvislosti je poněkud překvapivé, že místní automobilka patří k těm menším, se 130 tisíci prodanými auty drží jen 0,7 % čínského trhu.

Profesionálové v kopírování

Lifan přitom produkuje jednoduchá a cenově dostupná auta, která se navíc drží nechvalně proslulé tradice imitování západních vzorů. Nejmenším a nejdostupnějším vozem je typ 320, původně označovaný Lifan Panda.

Vyrábí se od roku 2008, jeho číselné označení jako by vypadlo z ceníku BMW a design se zase nesnaží zastírat inspirací Mini. Ostatně s plagiátorstvím má Lifan pestré zkušenosti, než v roce 2006 přešel na výrobu osobních aut, zabýval se hlavně motorkami. Ty prodával pod jménem Hondga a japonská Honda kupodivu nakonec dosáhla soudního zákazu používání této značky, to v Číně nebývá úplně obvyklé.

Fotogalerie

Model 320 ale v zásadě předběhl dobu, jedná se totiž o pětidveřový hatchback. Takové auto se jako opravdové mini prodává teprve dva roky. V roce 2013 se Lifan rozhodl svoji vlastní představu o pětidveřové stylovce vylepšit. Faceliftovaný typ označený 330 (oba modely se prodávají souběžně) dostal čumák okoukaný u Fiatu 500. A právě tato verze se nyní dočkala elektrického pohonu.

Do pomalého sprintu

Zatímco standardní Lifan 330 pohání třináctistovka s 66 kW a 115 Nm (takové auto vyjde v přepočtu na 145 tisíc korun), elektrický Lifan 330 EV se musí spokojit s maximem 30 kW a trvalým výkonem 10 kW. Ani newtonmetrů není mnoho, ačkoliv elektromobily typicky bodují právě v této oblasti. Lifan ale podává maximálně 120 Nm, dlouhodobě 31 Nm.

Lifan 330 EV

Nepřekvapí proto střídmé parametry akcelerace. Výrobce sice udává hodnotu 10 sekund, ovšem jen pro „sprint“ z 0 na 40 km/h. Maximální rychlost je 100 km/h.

Zajímavostí je možnost volby ze dvou typů lithiových akumulátorů, menší má 12,9 kWh a větší 22 kWh. Dojezd činí v prvním případě 80 km, v tom druhém je dvojnásobný. Hmotnost auta se přesto drží pod jednou tunou.

Vzhledem k tomu, že benzinová verze obdržela v latinskoamerických crash testech nula hvězdiček z pěti možných, je zřejmé, kde konstruktéři dokázali uspořit hmotnost.

Autoři:




Nejčtenější

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Další z rubriky

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.