Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané dotáhli kopii Mini k nedokonalosti. Lifan je líný a nebezpečný

aktualizováno 
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Novinka 330 EV od automobilky Lifan připadne Evropanovi povědomá. Nezapře totiž inspiraci anglickým Mini, v nejnovější verzi vylepšenou nárazníkem a maskou chladiče ve stylu Fiatu 500. Pod kapotou se ale skrývá nepříjemné elektrické překvapení.

Lifan 330 EV | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Automobilka Lifan Motors sídlí na jihozápadě ve vnitrozemí Číny, pochází z osmnáctimilionového města Chanqing. Je sedmým nejlidnatějším velkoměstem a vůbec největší městskou aglomerací v Číně.

Fotogalerie

V této souvislosti je poněkud překvapivé, že místní automobilka patří k těm menším, se 130 tisíci prodanými auty drží jen 0,7 % čínského trhu.

Profesionálové v kopírování

Lifan přitom produkuje jednoduchá a cenově dostupná auta, která se navíc drží nechvalně proslulé tradice imitování západních vzorů. Nejmenším a nejdostupnějším vozem je typ 320, původně označovaný Lifan Panda.

Vyrábí se od roku 2008, jeho číselné označení jako by vypadlo z ceníku BMW a design se zase nesnaží zastírat inspirací Mini. Ostatně s plagiátorstvím má Lifan pestré zkušenosti, než v roce 2006 přešel na výrobu osobních aut, zabýval se hlavně motorkami. Ty prodával pod jménem Hondga a japonská Honda kupodivu nakonec dosáhla soudního zákazu používání této značky, to v Číně nebývá úplně obvyklé.

Fotogalerie

Model 320 ale v zásadě předběhl dobu, jedná se totiž o pětidveřový hatchback. Takové auto se jako opravdové mini prodává teprve dva roky. V roce 2013 se Lifan rozhodl svoji vlastní představu o pětidveřové stylovce vylepšit. Faceliftovaný typ označený 330 (oba modely se prodávají souběžně) dostal čumák okoukaný u Fiatu 500. A právě tato verze se nyní dočkala elektrického pohonu.

Do pomalého sprintu

Zatímco standardní Lifan 330 pohání třináctistovka s 66 kW a 115 Nm (takové auto vyjde v přepočtu na 145 tisíc korun), elektrický Lifan 330 EV se musí spokojit s maximem 30 kW a trvalým výkonem 10 kW. Ani newtonmetrů není mnoho, ačkoliv elektromobily typicky bodují právě v této oblasti. Lifan ale podává maximálně 120 Nm, dlouhodobě 31 Nm.

Lifan 330 EV

Nepřekvapí proto střídmé parametry akcelerace. Výrobce sice udává hodnotu 10 sekund, ovšem jen pro „sprint“ z 0 na 40 km/h. Maximální rychlost je 100 km/h.

Zajímavostí je možnost volby ze dvou typů lithiových akumulátorů, menší má 12,9 kWh a větší 22 kWh. Dojezd činí v prvním případě 80 km, v tom druhém je dvojnásobný. Hmotnost auta se přesto drží pod jednou tunou.

Vzhledem k tomu, že benzinová verze obdržela v latinskoamerických crash testech nula hvězdiček z pěti možných, je zřejmé, kde konstruktéři dokázali uspořit hmotnost.

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.