Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Středa 22. října 2014. Sabina

Kreml už dva roky slibuje návrat ruských papalášských limuzín

  10:34
V Rusku chtějí obnovit výrobu vlastních reprezentačních vládních vozů, které v minulých letech nahradily dovezené značky. Podle mluvčího prezidentské kanceláře se počítá s tím, že zakázku na vývoj a výrobu nových limuzín dostanou automobilky ZIL nebo GAZ, které luxusní modely vyráběly pro někdejší sovětské vedení.

GAZ 14 Čajka | foto: Prague Engine

Ruský prezident má přesednout ze své limuzíny značky Mercedes do staré dobré čajky nebo zilu. Tedy do auta ruské výroby, kterým jezdili mnozí sovětští vůdci od Stalina až po Gorbačova.

"Vážně se přípravou těchto vozů zabýváme," řekl aktuálně agentuře Interfax mluvčí Kremlu Viktor Chrekov. Nejde prý přitom jen o prezidentské vozy, ale i o doprovodná a servisní auta. Na obnovení výroby vládních vozů má údajně prezidentská kancelář k dispozici až 40 miliard rublů (25 miliard korun).

Podle listu Kommersant budou muset ruští projektanti začít od nuly, protože dřívější vozy domácí výroby v prezidentských a vládních garážích beze zbytku nahradily značky Mercedes, BMW a Ford. Domácí automobilky se soustředily buď na licenční montáž západních modelů či na výrobu ruských osobních automobilů nižší střední třídy.

Husákova limuzína

O zilu, který sloužil na Pražském hradě, čtěte zde

Nyní se údajně počítá s tím, že Kreml vzkřísí i staré značky reprezentativních vozů Čajka (od GAZu) nebo ZIL. Věc má požehnání nejvyšších míst včetně prezidenta Vladimira Putina.

Jak připomíná Kommersant, návrh obnovit výrobu luxusních vládních vozů dostaly ruské automobilky už před dvěma lety, ale plán tehdy zůstal na papíře. Realizace nepokročila dokonce ani přesto, že zájem zapojit se do projektu projevila slavná italská projekční kancelář Pininfarina. Kreml ale tehdy s díky odmítl se slovy "zvládneme to sami".

"Média mluví o devíti milionech rublů (asi 5,6 milionu Kč) a v zásadě je to reálná suma," citoval téměř na den přesně před dvěma lety list Izvestija Viktora Chrekova.

Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.

Pravěký ZIL stále v nabídce

Moskevská továrna ZIL, jejíž převážnou většinu nabídky tvoří nákladní auta, autobusy a komunální technika, od poloviny 80. let nabízí limuzíny, jejichž karoserie silně připomínají "ameriky" 70. let minulého století.

ZiL-41041 Sedan

ZiL-41041 Sedan

Dodnes má v nabídce limuzínu ZIL-41041, která je 5,75 m dlouhá. Víc než tříapůltunové auto pohání osmiválcový motor o objemu 7,68 litru s výkonem 315 koní, který řídí třístupňová automatická převodovka na zadní kola. Moskevská automobilka uvádí, že zily umějí jezdit 200 kilometrů v hodině. Ve specifikaci vozu je psáno, že je určen pro provoz na silnicích první a druhé třídy s pevným podkladem při teplotách od 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.