Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kreml už dva roky slibuje návrat ruských papalášských limuzín

  10:34aktualizováno  10:34
V Rusku chtějí obnovit výrobu vlastních reprezentačních vládních vozů, které v minulých letech nahradily dovezené značky. Podle mluvčího prezidentské kanceláře se počítá s tím, že zakázku na vývoj a výrobu nových limuzín dostanou automobilky ZIL nebo GAZ, které luxusní modely vyráběly pro někdejší sovětské vedení.

GAZ 14 Čajka | foto: Prague Engine

Ruský prezident má přesednout ze své limuzíny značky Mercedes do staré dobré čajky nebo zilu. Tedy do auta ruské výroby, kterým jezdili mnozí sovětští vůdci od Stalina až po Gorbačova.

"Vážně se přípravou těchto vozů zabýváme," řekl aktuálně agentuře Interfax mluvčí Kremlu Viktor Chrekov. Nejde prý přitom jen o prezidentské vozy, ale i o doprovodná a servisní auta. Na obnovení výroby vládních vozů má údajně prezidentská kancelář k dispozici až 40 miliard rublů (25 miliard korun).

Podle listu Kommersant budou muset ruští projektanti začít od nuly, protože dřívější vozy domácí výroby v prezidentských a vládních garážích beze zbytku nahradily značky Mercedes, BMW a Ford. Domácí automobilky se soustředily buď na licenční montáž západních modelů či na výrobu ruských osobních automobilů nižší střední třídy.

Husákova limuzína

O zilu, který sloužil na Pražském hradě, čtěte zde

Nyní se údajně počítá s tím, že Kreml vzkřísí i staré značky reprezentativních vozů Čajka (od GAZu) nebo ZIL. Věc má požehnání nejvyšších míst včetně prezidenta Vladimira Putina.

Jak připomíná Kommersant, návrh obnovit výrobu luxusních vládních vozů dostaly ruské automobilky už před dvěma lety, ale plán tehdy zůstal na papíře. Realizace nepokročila dokonce ani přesto, že zájem zapojit se do projektu projevila slavná italská projekční kancelář Pininfarina. Kreml ale tehdy s díky odmítl se slovy "zvládneme to sami".

"Média mluví o devíti milionech rublů (asi 5,6 milionu Kč) a v zásadě je to reálná suma," citoval téměř na den přesně před dvěma lety list Izvestija Viktora Chrekova.

Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.

Pravěký ZIL stále v nabídce

Moskevská továrna ZIL, jejíž převážnou většinu nabídky tvoří nákladní auta, autobusy a komunální technika, od poloviny 80. let nabízí limuzíny, jejichž karoserie silně připomínají "ameriky" 70. let minulého století.

ZiL-41041 Sedan

ZiL-41041 Sedan

Dodnes má v nabídce limuzínu ZIL-41041, která je 5,75 m dlouhá. Víc než tříapůltunové auto pohání osmiválcový motor o objemu 7,68 litru s výkonem 315 koní, který řídí třístupňová automatická převodovka na zadní kola. Moskevská automobilka uvádí, že zily umějí jezdit 200 kilometrů v hodině. Ve specifikaci vozu je psáno, že je určen pro provoz na silnicích první a druhé třídy s pevným podkladem při teplotách od 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Autoři: ,




Nejčtenější

V pražské ulici Radlická havaroval řidič do sloupů veřejného osvětlení. Jeden...
Dva šílení řidiči dostali doživotí. Při honičce v Berlíně zemřel člověk

Nevídaný rozsudek doživotního vězení za spáchání vraždy vynesl zemský soud v Berlíně nad dvěma šílenými řidiči, kteří loni v centru německé metropole závodili...  celý článek

Porsche Cayenne S Diesel
Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Další z rubriky

Pro někoho je důkazem mužnosti, pro jiného obtěžujícím, neatraktivním doplňkem.
Obezita za volantem zabíjí. Otylí řidiči umírají o 81 procent častěji

Vědci přišli se smutným zjištěním: Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU a obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Jozef Kabaň
Tvůrce designu moderních Škodovek přestal pro značku existovat

Škoda 22. února oficiálně zahájila prodej modelu Kodiaq, auto šlo ovšem už dlouhé týdny dopředu objednávat. V tomto týdnu by se měly dostat vozy k prvním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.