Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lunární kaktus: v jednoduchosti je síla

  12:30aktualizováno  12:30
Na frankfurtském stánku Citroënu nebudou vaše pohledy klouzat jen po ladných křivkách studie kabrioletu C5-Airscape a vnadných tvarech modelek. Oči zachytí také bodlinatý kaktus. Tedy: C-Cactus jménem a přerostlá hračka vizáží.

Citroën C-Cactus | foto: Citroën

Excentrická studie s neméně nekonvenčním jménem má 4,2 metru délky. Široký je C-Cactus 1,8 a vysoký 1,49 metru, má rozvor 2800 milimetrů a váží 1109 kilo.

Pětidvé=řové cosi na pomezí hatchbacku, velkoprostorové miniatury, nedorostlého SUVčka a auta pro prozkoumávání měsíce prezentuje také nové materiály, ze kterých by automobilky také jednou mohly stavět své modely. Odveze 500-1000 litrů, v závislosti na tom, kolik pojede pasažérů.

Nad všechno je postavena hmotnost, tedy její minimalizace. Právě takhle se má prý postupovat při navrhování nástupce legendární kachny - Citroën 2CV revival se připravuje na rok 2009, říká se.

Všechno na cactusu je kulaté, oblé, zakřivené...zkrátka úplně jiné než pravidelné, uhlazené, rafinované, jak to známe z nejmodernějších citroënů.

Ani skleněná střecha Citroënu C-Cactus nemá pravidelný tvar, jak se na autosalonovou specialitku sluší, pouští světlo dovnitř co největší prosklená plocha. Kola mají opět autosalonově obligátních 21 palců v průměru.

Cílem vývojářů ovšem nebylo jen ukázat s jakými hračkami by si chtěli hrát jako velcí. Cactus má předvést, jak vyrobit a provozovat ekologicky přívětivý vůz. Interiér je tak složený z pouhých dvouset kusů, když rozeberete svoje auto, bude jich tam asi dvakrát tolik. Například sedadla jsou složená jen ze dvou dílů.

Materiály se vybíraly s ohledem na to, jestli je bude možné následně zrecyklovat, třeba plech na dveře není lakován, je pouze ošetřen proti korozi a potažený vlnou. Hodně dílů je vyrobeno z korku a dubové kůry.

Jednoduchost vyznává i exteriér, například díl který tvoří čelní masku, je použitý i na zádi. Dveře jsou složeny jen ze dvou dílů, normální auto jich má kolem dvanácti. Když je v autě klimatizace, není důvod otevírat okna, řekli si vývojáři a mechanismus jejich spouštění rovnou vypustili úplně.

Studie je postavená na základech Citroënu C4. Do interiéru si z něj kaktus vypůjčil i výměnný parfém, který šíří klimatizace a některá elektronická udělátka usnadňující řízení (tempomat, omezovač rychlosti, elektronická parkovací brzda). Jejich ovladače se shlukly do moderního sousoší trůnícího na místě, kde mají obyčejná auta středový panel, zbytek je poblíž a na volantu. Palubní systémy (klimatizace, audio, palubní počítač...) se ovládají přes dotykový displej.

Minimalistický vnitřek francouzského kaktusu je z recyklovaných materiálů. Pod kapotou přede hybridní soustrojí, spojující malý turbodiesel a elektromotor. Sedmdesátikoňový motor vystačí na sto kilometrů se 2,9 litry nafty a vypustí jen 78 gramů CO2 na kilometr. Elektromotor dodá dalších 30 koní. Speciální pneumatiky 205/45 R21 spoří naftu díky nízkému valivému odporu. C-Cactus se rozjede maximálně na stopadesátku a ve městě může jezdit jen na elektřinu.

Pokud bude takhle vypadat C3 Streetlounge, neboli chystaný malý velkoprostorový citroën, máme se na co těšit.

Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-Cactus


Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.