Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané mají švédský smartphone na kolech, internet je důležitější než motor

aktualizováno 
„Auto není auto, je to idea, klíč, služba, aplikace, klub, platforma, revoluce, bicykl, jádro dění.“ Tak se prezentuje nová automobilka Lynk & Co. Na první pohled se to zdá nesrozumitelné, ale vlastně to skvěle vysvětluje dnešní chápání aut.

Automobilismus ve své původní podobě přestává lidi zajímat. Automobilky o svých produktech začínají mluvit jako o službě. A nová čínská značka to dovádí ad absurdum.

Ovšem zas tak absurdně vzdálená budoucnost to není. Lynk & Co budou vlastně nabízet tablety na kolech. Vedení značky už dopředu prohlašovalo, že nejdůležitější nebude technika, ale aplikace s jejich auty spojené.

A protože žijeme v druhé dekádě jedenadvacátého století, která je zamilovaná do pseudoterénních aut, je prvním modelem Lynk & Co SUV pojmenované jednoduše 01. Premiéra se odehrála na bývalém vlakovém nádraží v Berlíně, Lynk & Co se totiž chystá v roce 2018 i do Evropy i na severoamerický trh. Zahájení prodejů je ovšem naplánované nejprve do Číny na příští rok.

Chinese automaker Geely unveils first model of its new Lynk & Co brand in Berlin

Někomu možná připomene silniční teréňáky značky Porsche, úmysl nebo čínskou zálibu v kopiích v tom nehledejte. Je to prostě líbivý design SUV dneška, navíc pochází ze Švédska.

Ono to totiž s tím čínským původem nové značky není tak jednoduché. Lynk & Co sice založila čínská automobilka Geely a chce nejprve začít prodávat na domácím trhu. Technika (tedy to, co by zájemce o takové auto nemělo až tak moc zajímat) ovšem vychází z modulární platformy CMA švédského Volva, které už od roku 2010 Geely patří. Vše o platformě CMA čtěte zde

Velikostí novinka odpovídá chystanému SUV Volva XC40, pod kapotou by podle neoficiálních informací měly být přeplňované tří a čtyřválce 1,5 a dva litry vyvinuté švédskou značkou. Všechny modely nové automobilky mají mít hybridní pohon (nabíjecí plug-in hybrid s lithiovými bateriemi) a automatické dvouspojkové sedmistupňové, ale i manuální šestistupňové převodovky. Chybět nesmí nálož bezpečnostních a asistenčních systémů.

Alain Visser, vicepresident Lynk & Co, kterého si pamatujeme ze štací na nejvyšších manažerských místech u Fordu, Opelu a Volva, popsal nové auto trefně: „je to první smartphone na kolech“.

Lynk & Co 01

„Nenabízíme hromady různých modelů a motorů. Je to jako váš telefon - to, jak ho nastavíte, ho dělá jedinečným. Méně variant, méně zmatků. Větší rozmanitost,“ tak popisuje nová značka svou strategii.

Do vývojového týmu tak ulovila kromě inženýrů Volva také kapacity od Microsoftu nebo Ericssonu. To potvrzuje orientaci na multimedializaci vozu. Nová automobilka totiž jednoznačně cílí na klientelu, která prahne po moderních technologiích.

Lynk & Co o technice své novinky neprozradila nic kromě rozměrů (délka 4 530 milimetrů, šířka 1 855, výška 1 654 a rozvor 2 730 mm), zato se chlubí extra obchodem s aplikacemi (App Store) a palubním systémem otevřeným třetím stranám. Vydělávat chce nejen na autech ale i na nabídce telematických služeb. Kvůli tomu se spojila s Microsoftem a online tržištěm Alibaba.

Samozřejmostí je dotykové 10,1palcové rozhraní ovládající většinu i provozních funkcí, permanentní připojení na internet a systémy využívající cloudové úložiště (na tom pro Lynk & Co pracuje Ericsson). S autem se například majitel spojí pomocí mobilu na dálku a nastaví si některé funkce.

Fotogalerie

Na náročném evropském trhu a rozmazlených zákaznících si už v Evropě vylámala zuby jiná čínská, na zelené louce postavená značka Qoros. Lynk & Co na to chce jít jinak, auta chce nabízet přímo, bez dealerského mezistupně, tím prý ušetří až třetinu nákladů. Auto se má nabízet mimo jiné přes internetové obchody (například Alibaba). Dodání i servis budou probíhat přímo u zákazníka. Prodejce auto doveze a v případě opravy nebo prohlídky technici u zákazníka auto vyzvednou a poté mu ho zase vrátí na požadované místo.

Náklady na výrobu, která bude probíhat v Číně, ušetří omezená nabídka příplatků, výbavu bude značka nabízet v jakýchsi balíčcích. Cenová politika má být zajímavá, auta, která chtějí svým pojetím konkurovat prémiovým značkám, mají být levnější než masové značky typu Volkswagen nebo Ford. Tím doplní Volva, která se nabízejí jako lepší zboží tradicionalističtějším klientům.

Nová značka přichází s úplně jinou filozofií, jedním z prvních hesel její prezentace je „nemusíte auto vlastnit, abyste ho měli“. To odkazuje na nový trend dneška - ekonomiku sdílených věcí, alternativních taxislužeb a v našem realističtějším pojetí třeba operativního leasingu (tedy dlouhodobého pronájmu).

Každé auto značky má mít podle Alaina Vissera kromě robustního internetového připojení také „sdílecí“ tlačítko, kterým majitel nabídne vůz dalším lidem k pronájmu přes speciální smartphonovou aplikaci. Visser to popsal jako „AirBnB automobil“, odkazujíc na oblíbenou aplikaci přímých nabídek pronájmu nemovitostí.

Lynk & Co 01
Lynk & Co 01

Lynk & Co už oznámil, že po modelu 01, budou následovat 02 a 03, v prvním případě jde o sedan velikosti VW Jetta, v druhém o malý crossover. Celkem má v první fázi Lynk & Co nabídnout pět modelů, které už jsou v podstatě hotové. V roce 2021 by chtěla značka podle Vissera prodávat ročně půl milionu aut.

Auto je dílem evropského vývojového a designérského studia Geely, které sídlí ve Švédsku. Tým designérů vede bývalý dlouholetý šéfdesignér Volva a dnes vládce designu celého Geely Peter Horbury. Svůj podíl práce ale odvedly také designstudia značky v Šanghaji, Barceloně a Los Angeles.

Internet na palubě je klíčovým trendem

Klíčovým trendem ve vývoji a výrobě aut je jejich připojení na internet. „Výrobci aut a dodavatelé technologií tak budou získávat čím dál více dat z provozu auta a bude na automobilkách, aby zákazníka přesvědčily, že dokážou jejich tok zabezpečit a využít je ve prospěch zákazníka,“ řekl na brněnské konferenci o vývoji automobilového průmyslu Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.

Předpověď vychází z každoročního výzkumu společnosti mezi výrobci i spotřebiteli. „Auta sbírají data o uživateli a je otázka, kdo by měl být jejich vlastníkem. Uživatelé jsou v tomto trochu naivní a myslí si, že jsou to oni. Samozřejmě mají obavy o to, co by se s daty mohlo dít. A čím více hráčů se dostane do toku dat, tím hůř je dohledatelné, jak kdo s nimi nakládá. Automobilky proto musí ukázat, že dokážou data ochránit,“ uvedl Linhart.

O tom, jak bude připojení aut na internet důležité, hovořil i člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. „Šedesát procent dopravy ve městech tvoří řidiči, kteří hledají parkovací místo. Proto budeme při výrobě potřebovat nové kompetence a už nebude stačit jen ohýbat plechy. Auto bude nositelem aplikací,“ řekl Wojnar.

Podle něj musí automobilky zvládnout data používat a nabídnout služby s nimi spojené. „Mění se uživatelské chování. Stále pokračuje urbanizace, rozvíjí se sdílení aut,“ poznamenal Wojnar. Zmínil například, že nový model Kodiaq už může být s chytrým telefonem propojený a dokáže například uživatele vzbudit dřív, pokud zjistí, že se dopravní situace komplikuje.





Nejčtenější

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Úplně nový a obrovský Seat Ibiza má krásný zadek. Už jsme v něm seděli

Španělská automobilka Seat představila pátou generaci svého zásadního modelu Ibiza. Hatchback, který konkuruje Škodě Fabia a dalším typickým malým autům, je...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.