Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané mají švédský smartphone na kolech, internet je důležitější než motor

aktualizováno 
„Auto není auto, je to idea, klíč, služba, aplikace, klub, platforma, revoluce, bicykl, jádro dění.“ Tak se prezentuje nová automobilka Lynk & Co. Na první pohled se to zdá nesrozumitelné, ale vlastně to skvěle vysvětluje dnešní chápání aut.

Automobilismus ve své původní podobě přestává lidi zajímat. Automobilky o svých produktech začínají mluvit jako o službě. A nová čínská značka to dovádí ad absurdum.

Ovšem zas tak absurdně vzdálená budoucnost to není. Lynk & Co budou vlastně nabízet tablety na kolech. Vedení značky už dopředu prohlašovalo, že nejdůležitější nebude technika, ale aplikace s jejich auty spojené.

A protože žijeme v druhé dekádě jedenadvacátého století, která je zamilovaná do pseudoterénních aut, je prvním modelem Lynk & Co SUV pojmenované jednoduše 01. Premiéra se odehrála na bývalém vlakovém nádraží v Berlíně, Lynk & Co se totiž chystá v roce 2018 i do Evropy i na severoamerický trh. Zahájení prodejů je ovšem naplánované nejprve do Číny na příští rok.

Chinese automaker Geely unveils first model of its new Lynk & Co brand in Berlin

Někomu možná připomene silniční teréňáky značky Porsche, úmysl nebo čínskou zálibu v kopiích v tom nehledejte. Je to prostě líbivý design SUV dneška, navíc pochází ze Švédska.

Ono to totiž s tím čínským původem nové značky není tak jednoduché. Lynk & Co sice založila čínská automobilka Geely a chce nejprve začít prodávat na domácím trhu. Technika (tedy to, co by zájemce o takové auto nemělo až tak moc zajímat) ovšem vychází z modulární platformy CMA švédského Volva, které už od roku 2010 Geely patří. Vše o platformě CMA čtěte zde

Velikostí novinka odpovídá chystanému SUV Volva XC40, pod kapotou by podle neoficiálních informací měly být přeplňované tří a čtyřválce 1,5 a dva litry vyvinuté švédskou značkou. Všechny modely nové automobilky mají mít hybridní pohon (nabíjecí plug-in hybrid s lithiovými bateriemi) a automatické dvouspojkové sedmistupňové, ale i manuální šestistupňové převodovky. Chybět nesmí nálož bezpečnostních a asistenčních systémů.

Alain Visser, vicepresident Lynk & Co, kterého si pamatujeme ze štací na nejvyšších manažerských místech u Fordu, Opelu a Volva, popsal nové auto trefně: „je to první smartphone na kolech“.

Lynk & Co 01

„Nenabízíme hromady různých modelů a motorů. Je to jako váš telefon - to, jak ho nastavíte, ho dělá jedinečným. Méně variant, méně zmatků. Větší rozmanitost,“ tak popisuje nová značka svou strategii.

Do vývojového týmu tak ulovila kromě inženýrů Volva také kapacity od Microsoftu nebo Ericssonu. To potvrzuje orientaci na multimedializaci vozu. Nová automobilka totiž jednoznačně cílí na klientelu, která prahne po moderních technologiích.

Lynk & Co o technice své novinky neprozradila nic kromě rozměrů (délka 4 530 milimetrů, šířka 1 855, výška 1 654 a rozvor 2 730 mm), zato se chlubí extra obchodem s aplikacemi (App Store) a palubním systémem otevřeným třetím stranám. Vydělávat chce nejen na autech ale i na nabídce telematických služeb. Kvůli tomu se spojila s Microsoftem a online tržištěm Alibaba.

Samozřejmostí je dotykové 10,1palcové rozhraní ovládající většinu i provozních funkcí, permanentní připojení na internet a systémy využívající cloudové úložiště (na tom pro Lynk & Co pracuje Ericsson). S autem se například majitel spojí pomocí mobilu na dálku a nastaví si některé funkce.

Fotogalerie

Na náročném evropském trhu a rozmazlených zákaznících si už v Evropě vylámala zuby jiná čínská, na zelené louce postavená značka Qoros. Lynk & Co na to chce jít jinak, auta chce nabízet přímo, bez dealerského mezistupně, tím prý ušetří až třetinu nákladů. Auto se má nabízet mimo jiné přes internetové obchody (například Alibaba). Dodání i servis budou probíhat přímo u zákazníka. Prodejce auto doveze a v případě opravy nebo prohlídky technici u zákazníka auto vyzvednou a poté mu ho zase vrátí na požadované místo.

Náklady na výrobu, která bude probíhat v Číně, ušetří omezená nabídka příplatků, výbavu bude značka nabízet v jakýchsi balíčcích. Cenová politika má být zajímavá, auta, která chtějí svým pojetím konkurovat prémiovým značkám, mají být levnější než masové značky typu Volkswagen nebo Ford. Tím doplní Volva, která se nabízejí jako lepší zboží tradicionalističtějším klientům.

Nová značka přichází s úplně jinou filozofií, jedním z prvních hesel její prezentace je „nemusíte auto vlastnit, abyste ho měli“. To odkazuje na nový trend dneška - ekonomiku sdílených věcí, alternativních taxislužeb a v našem realističtějším pojetí třeba operativního leasingu (tedy dlouhodobého pronájmu).

Každé auto značky má mít podle Alaina Vissera kromě robustního internetového připojení také „sdílecí“ tlačítko, kterým majitel nabídne vůz dalším lidem k pronájmu přes speciální smartphonovou aplikaci. Visser to popsal jako „AirBnB automobil“, odkazujíc na oblíbenou aplikaci přímých nabídek pronájmu nemovitostí.

Lynk & Co 01
Lynk & Co 01

Lynk & Co už oznámil, že po modelu 01, budou následovat 02 a 03, v prvním případě jde o sedan velikosti VW Jetta, v druhém o malý crossover. Celkem má v první fázi Lynk & Co nabídnout pět modelů, které už jsou v podstatě hotové. V roce 2021 by chtěla značka podle Vissera prodávat ročně půl milionu aut.

Auto je dílem evropského vývojového a designérského studia Geely, které sídlí ve Švédsku. Tým designérů vede bývalý dlouholetý šéfdesignér Volva a dnes vládce designu celého Geely Peter Horbury. Svůj podíl práce ale odvedly také designstudia značky v Šanghaji, Barceloně a Los Angeles.

Internet na palubě je klíčovým trendem

Klíčovým trendem ve vývoji a výrobě aut je jejich připojení na internet. „Výrobci aut a dodavatelé technologií tak budou získávat čím dál více dat z provozu auta a bude na automobilkách, aby zákazníka přesvědčily, že dokážou jejich tok zabezpečit a využít je ve prospěch zákazníka,“ řekl na brněnské konferenci o vývoji automobilového průmyslu Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.

Předpověď vychází z každoročního výzkumu společnosti mezi výrobci i spotřebiteli. „Auta sbírají data o uživateli a je otázka, kdo by měl být jejich vlastníkem. Uživatelé jsou v tomto trochu naivní a myslí si, že jsou to oni. Samozřejmě mají obavy o to, co by se s daty mohlo dít. A čím více hráčů se dostane do toku dat, tím hůř je dohledatelné, jak kdo s nimi nakládá. Automobilky proto musí ukázat, že dokážou data ochránit,“ uvedl Linhart.

O tom, jak bude připojení aut na internet důležité, hovořil i člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. „Šedesát procent dopravy ve městech tvoří řidiči, kteří hledají parkovací místo. Proto budeme při výrobě potřebovat nové kompetence a už nebude stačit jen ohýbat plechy. Auto bude nositelem aplikací,“ řekl Wojnar.

Podle něj musí automobilky zvládnout data používat a nabídnout služby s nimi spojené. „Mění se uživatelské chování. Stále pokračuje urbanizace, rozvíjí se sdílení aut,“ poznamenal Wojnar. Zmínil například, že nový model Kodiaq už může být s chytrým telefonem propojený a dokáže například uživatele vzbudit dřív, pokud zjistí, že se dopravní situace komplikuje.





Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Škoda Octavia RS 245
Škoda představuje nejrychlejší Octavii RS všech dob, má 245 koní

Škoda Octavia RS po faceliftu dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti normálnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 96KW  ZEN     ČR...
Renault Kadjar 1.6dCi 96KW ZEN ČR...

r.v. 2016, naj. 24 748 km, diesel, 1. majitel
485 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.