Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Čtvrtek 27. listopadu 2014. Xenie

Autofotka týdne: Vzácné maserati bylo na pár dnů v Praze

Maserati letos slaví sto let. Čtyři unikátní kousky se na pár dnů setkaly v pražském Národním technickém muzeu. Maserati 6C-34 ze sbírky muzea Panini bylo jedním z nich. V roce 1934 závodil se stejným modelem na brněnském Masarykově okruhu slavný Tazio Nuvolari. Rudý závodní unikát prý pojistili na milion eur.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze | foto: Lukáš Hron, Mobil

Závodní monopost modenské značky závodil v sezonách 1934 a 1935 a vzniklo jich pouhých sedm. Maserati Squadra Corse tehdy nasadila stroj s novým kompresorem přeplňovaným šestiválcem objemu 3,7 litru a výkonem kolem 270 koní při 5 300 otáčkách.

Maximální rychlost byla 250 kilometrů v hodině, k tomu přidejte bubnové brzdy s mizernou účinností. To znamená, že pilot musel kromě řidičských schopností oplývat také nezměrnou dávkou odvahy.

Rozměry jsou v porovnání s dnešními pětimetrovými formulemi velmi malé, závodní speciál měří pouze 385 centimetrů.

Třičtvrtětunová formule s hliníkovou karoserií na ocelovém rámu jela v roce 1934 pátý ročník velké ceny formule na brněnském okruhu. Tazio Nuvolari tehdy dojel třetí za Stuckem a Fagiolim za volanty auto unionu a mercedesu.

Brněnská záhada

K závodnímu maserati, které patřilo ve své době ke špičkovým strojům, se váže tragická událost s dodnes nevysvětlenými okolnostmi. Hlavní roli v ní kromě 6C-34 má ještě mladý Čechoslovák Josef Brázdil.

Píše se o něm jako ambiciózním, ale také jako o úplně neznámém muži bez jakýchkoliv závodních zkušeností. 

S úplně novým vozem se měl postavit na start brněnské Grand Prix vedle Nuvolariho a chtěl se stát prvním domácím vítězem brněnské Grand Prix. 

Pětadvacetiletý Brázdil se ale před startem při neoficiálním tréninku v zatáčce u Ostrovačic zabil. Pravděpodobně kvůli řidičské chybě nezvládl řízení, naboural do tří stromu a zlomil si vaz. Brázdil se tak 28. září 1934 brzy ráno, ještě před startem oficiálního tréninku stal první obětí devětadvacetikilometrového velmi náročného okruhu. 

Ještě bizarnější je, že se vlastně dodnes neví, jak ke špičkovému závodnímu velmi řidičsky náročnému stroji přišel; původně měl snad startovat s alfou romeo. Prý pro něj nové, velmi drahé auto koupila neznámá bohatá Američanka přímo v Itálii. Tím ale neskutečný příběh neznámého závodníka nekončí. Brázdil měl totiž kvůli dluhům potíže se zákony a dostal se do vězení. Po přímluvě organizátorů velké ceny a Brázdilově slibu, že se po závodě do vězení vrátí, ho pustili na několik dní ven. Mladý muž, který je dnes jednou z nejzáhadnějších postav historie motorsportu se ale už do vězení nevrátil. Dokonce se mluví o tom, že Brázdil mohl kvůli tomu spáchat v zatáčce "u kříže" sebevraždu.

FOTOGALERIE

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 v NTM - podívejte se na fotky ZDE

Rudé maserati z nejvybranější sbírky Maserati muzea Panini bylo v Praze pouhé čtyři dny. Tento konkrétní exponát prý pojišťovna ocenila na milion eur (to je 27 a půl milionu korun). Expozice v Národním technickém muzeu otevřela v úterý 22. dubna a skončila v pátek 25. dubna. Další kousky, které byly k vidění, si můžete prohlédnout v reportáži na iDNES.cz.




Volkswagen Passat 1.6
Volkswagen Passat 1.6

r.v. 2010, naj. 116 876 km, diesel
279 999 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.