Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Vzácné maserati bylo na pár dnů v Praze

aktualizováno 
Maserati letos slaví sto let. Čtyři unikátní kousky se na pár dnů setkaly v pražském Národním technickém muzeu. Maserati 6C-34 ze sbírky muzea Panini bylo jedním z nich. V roce 1934 závodil se stejným modelem na brněnském Masarykově okruhu slavný Tazio Nuvolari. Rudý závodní unikát prý pojistili na milion eur.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze | foto: Lukáš Hron, Mobil

Závodní monopost modenské značky závodil v sezonách 1934 a 1935 a vzniklo jich pouhých sedm. Maserati Squadra Corse tehdy nasadila stroj s novým kompresorem přeplňovaným šestiválcem objemu 3,7 litru a výkonem kolem 270 koní při 5 300 otáčkách.

Maximální rychlost byla 250 kilometrů v hodině, k tomu přidejte bubnové brzdy s mizernou účinností. To znamená, že pilot musel kromě řidičských schopností oplývat také nezměrnou dávkou odvahy.

Rozměry jsou v porovnání s dnešními pětimetrovými formulemi velmi malé, závodní speciál měří pouze 385 centimetrů.

Třičtvrtětunová formule s hliníkovou karoserií na ocelovém rámu jela v roce 1934 pátý ročník velké ceny formule na brněnském okruhu. Tazio Nuvolari tehdy dojel třetí za Stuckem a Fagiolim za volanty auto unionu a mercedesu.

Brněnská záhada

K závodnímu maserati, které patřilo ve své době ke špičkovým strojům, se váže tragická událost s dodnes nevysvětlenými okolnostmi. Hlavní roli v ní kromě 6C-34 má ještě mladý Čechoslovák Josef Brázdil.

Píše se o něm jako ambiciózním, ale také jako o úplně neznámém muži bez jakýchkoliv závodních zkušeností. 

S úplně novým vozem se měl postavit na start brněnské Grand Prix vedle Nuvolariho a chtěl se stát prvním domácím vítězem brněnské Grand Prix. 

Pětadvacetiletý Brázdil se ale před startem při neoficiálním tréninku v zatáčce u Ostrovačic zabil. Pravděpodobně kvůli řidičské chybě nezvládl řízení, naboural do tří stromu a zlomil si vaz. Brázdil se tak 28. září 1934 brzy ráno, ještě před startem oficiálního tréninku stal první obětí devětadvacetikilometrového velmi náročného okruhu. 

Ještě bizarnější je, že se vlastně dodnes neví, jak ke špičkovému závodnímu velmi řidičsky náročnému stroji přišel; původně měl snad startovat s alfou romeo. Prý pro něj nové, velmi drahé auto koupila neznámá bohatá Američanka přímo v Itálii. Tím ale neskutečný příběh neznámého závodníka nekončí. Brázdil měl totiž kvůli dluhům potíže se zákony a dostal se do vězení. Po přímluvě organizátorů velké ceny a Brázdilově slibu, že se po závodě do vězení vrátí, ho pustili na několik dní ven. Mladý muž, který je dnes jednou z nejzáhadnějších postav historie motorsportu se ale už do vězení nevrátil. Dokonce se mluví o tom, že Brázdil mohl kvůli tomu spáchat v zatáčce "u kříže" sebevraždu.

FOTOGALERIE

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 v NTM - podívejte se na fotky ZDE

Rudé maserati z nejvybranější sbírky Maserati muzea Panini bylo v Praze pouhé čtyři dny. Tento konkrétní exponát prý pojišťovna ocenila na milion eur (to je 27 a půl milionu korun). Expozice v Národním technickém muzeu otevřela v úterý 22. dubna a skončila v pátek 25. dubna. Další kousky, které byly k vidění, si můžete prohlédnout v reportáži na iDNES.cz.





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ročně se prodá až 40 % aut se stočenými kilometry. Nenechte se nachytat!
Balkán místo Německa. Prodejci lžou o původu ojetých aut, tvrdí firma

Téměř třetina ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci, uvedla společnost Cebia. Zpráva firmy zaměřující se na ověřování původu vozidla vyvolala...  celý článek

Renault Talisman BREAK 1.6TCE-147KW EDC...
Renault Talisman BREAK 1.6TCE-147KW EDC...

r.v. 2016, naj. 5 575 km, benzín, 1. majitel
729 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.