Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nafta patří do kamen? Už dávno ne

aktualizováno 
V Evropě už se prodává víc naftových aut než benzinových. Palivo, které řidiči ještě před několika lety považovali za druhořadé, dnes čepují i závodní speciály v Le Mans a dokonce i klasické britské sporťáky. Kdy se naftové auto vyplatí?

Trident Iceni R | foto: Trident

"Nafta patří do kamen..."
Úsloví, které už ztratilo svůj význam. Tankovat naftu se už nestydí ani okruhové speciály.

Palivo, které ještě před nedávnem chutnalo především náklaďákům, loni dovezlo Audi k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Dvanáctiválec s výkonem 478 kW (650 koní) a jedenácti sty kroutícími newtonmetry tam stanovil rekord závodu v počtu ujetých kilometru.

"Nafta byla kdysi vlastně spíš náhražkou benzínu, ale teď už je snad ve všem lepší naftový motor," říká autokrosový veterán Jindřich Kottek.

popisek Nafta není pro šneky
DIESELMAX JEDE 563 KM/H 

Italský server Infomotori napsal, že v loňském roce se v Evropě prodalo víc naftových než benzinových aut. Podle studie vypracované na základě údajů evropského sdružení výrobců automobilů ACEA, mělo 50,8 procenta nově prodaných aut v Evropě v nádrži naftu.

Magazín Quattroruote dodává: "Po letech boomu, který zvedl prodeje z 13,8 v roce 1990 na 49,3 v roce 2005, vzestup naftových aut ´ochladl´ v poslední době i díky zmenšení rozdílu mezi cenou benzinu a nafty."

Benzin nebo naftu
Za automobil vybavený naftovým motorem stále zaplatíme podstatně víc, než za stejný vůz s motorem benzínovým. Jakou variantu zvolit, aby vaše rozhodnutí bylo ekonomicky výhodné?

Cenový rozdíl mezi naftovou a benzinovou verzí stejného modelu auta může dosáhnout až několika desítek tisíc korun.

Prvním faktorem podle kterého se bude zákazník rozhodovat pro volbu zážehového (= benzinového), nebo vznětového (= naftového) motoru, by proto měl být počet průměrně ujetých kilometrů.

Pokud své auto využíváte pouze na městskou jízdu za nákupy, nebo na víkendový výlet na chatu, klidně můžete auto s dieselovým motorem oželet. V takovém případě pro vás bude určitě optimálnější, pořídit si menší benzínový vůz.

Opačná situace nastává v případě, kdy vůz užíváte k dennímu dojíždění do zaměstnání, pravidelným služebním cestám, nebo jiným dlouhým jízdám.

"Pokud najedete ročně více než 30 tisíc kilometrů, rozhodně byste o pořízení dieselového automobilu měli uvažovat," upřesňuje Petra Krainová ze společnosti AAA Auto.

Důležitou roli hraje i životnost motoru. Obecně platí, že dieselové agregáty vydrží déle než benzinové, je ovšem třeba se o ně náležitě starat. Běžná údržba je u benzínových i dieselových motorů cenově srovnatelná, větší opravy vznětových motorů bývají dražší.

Při dobré péči se vám na druhou stranu odmění dlouhou životností, výjimkou není ani to, že silný dieselový motor najede bez větších zásahů 400 i více tisíc kilometrů.

Pohon vašeho vozu bychom zkrátka měli vybírat podle toho, k čemu auto budeme používat. "Velký offroad přímo vybízí k výběru dieselové varianty, sportovní kupé bude opravdovým "sporťákem" jen s benzinovým motorem," říká Krainová.

Rychlé saze: Trident Iceni R
Britský malovýrobce, který se zabývá ruční výrobou sporťáků, připravil jednoho ze stále běžnějších naftových exotů.

Dvousedadlový speciál s odhadovanou cenou 100 tisíc eur, ve kterém na řidiče a kopilota dýchne stará dobrá Anglie, se kromě unikátní dvoudílné konstrukce průhledné střechy chlubí také vcelku netradiční pohonnou jednotkou.

Až sportovního auta Made in England bude u vedlejšího stojanu benzínky anglický gentleman v tvídovém saku čepovat naftu, není to omyl. V útrobách dvanáctimetrákové iceni brumlá osmiválcový turbodiesel od GM. 375 koní a především 700 newtonmetrů se uplatňuje samozřejmě na kolech zadní nápravy.

6600 kubických centimetrů motoru se v ocelovém rámu usadilo za přední nápravou, sekvenční převodovka má osm stupňů. Za pozornost stojí 100litrová nádrž.

Maximální rychlost má dosahovat 270 kilometrů v hodině, z nuly na stovku vám tenhle diesel ujede za 4 sekundy. ...Ještě opovrhujete naftou šplouchající v nádrži?

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.