Řidička, která dostala smyk na namrzlém mostě u Královského Poříčí, prorazila

Řidička, která dostala smyk na namrzlém mostě u Královského Poříčí, prorazila ocelové zábradlí a spadla i s vozem do řeky Ohře. | foto: HZS Karlovarského kraje

Nové nařízení: všechny autonovinky musí mít stabilizační systém ESP

  • 312
Evropská komise slaví ve svém boji za zvýšení dopravní bezpečnosti další úspěch. Od prvního listopadu musí mít všechna osobní vozidla nově uvedená do prodeje v EU stabilizační systém známý nejčastěji pod zkratkou ESP v povinné výbavě. A v nadcházejících letech se počet bezpečnostních systémů, které budou v základní výbavě, ještě rozšíří.

V roce 2001, kdy se počet lidí usmrcených na silnicích vyšplhal na 50 000, si dala Evropská komise za cíl snížit počet obětí na silnicích EU do roku 2010 na polovinu.

Chrání lidi a šetří peníze

A protože následný výzkum ukázal, že hlavní příčinou nehod se smrtelnými následky je smyk a zavedení ESP jako povinného systému by za jeden rok ušetřilo 16 miliard eur, schválil Evropský parlament povinnost vybavit od 1. listopadu 2011 všechna vozidla nově homologovaná v Unii stabilizačním systémem.

Zdemolované auto a strom, do kterého po smyku narazilo.

Nové nařízení platí pro veškeré nové modely osobních a užitkových vozidel. Od listopadu 2014 bude toto pravidlo platit již pro všechny nové automobily.

Důležitější než airbag

"Systém ESP dokáže předejít smyku až v 80 procentech případů. Hned po bezpečnostním pásu je to nejdůležitější bezpečnostní systém ve vozidlech," říká Werner Struth, prezident divize řízení podvozkových systémů společnosti Bosch, která je největším dodavatelem protismykového systému na světě.

V roce 2010 bylo na celém světě vybaveno systémem ESP 41 procent všech osobních a užitkových vozidel pod šest tun, v Evropské unii ho využívá 63 procent vozidel.

Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček nebo na kluzkém povrchu.

Ilustrační snímek

Systém vyhodnocuje během jízdy množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku, systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen v rámci fyzikálních zákonů vrátit vůz do původního směru.

Jízdní situace se vyhodnocuje z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.

Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.

Bezpečnostní systémy přibývají

Kromě ESP budou v roce 2015 u všech registrovaných vozidel povinné například také systémy prediktivního nouzového brzdění a varování před opuštěním jízdního pruhu pro užitková vozidla s hmotností nad 3,5 tuny a pro minivany a autobusy s více než osmi sedadly.

Podle Ústředního automotoklubu ČR navíc dojde ke zrušení a nahrazení více než 50 stávajících nařízení Evropské unie a více než 100 doplňujících nařízení novými směrnicemi. Počínaje listopadem 2012 budou ještě více snižovat spotřebu paliva povinné pneumatiky s nízkým odporem valivého tření a systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách.