Nový image pro bohaté řidiče: buď ekolog!

  • 65
Dříve než se vystřídá jedna lidská generace, má ve světě jezdit dvakrát více aut než dnes - 1,2 miliardy. S těmito počty přijela na pařížský autosalon japonská Toyota, jejíž šéfové vsadili na nový image: nemá-li se lidstvo udusit, budou se muset auta stavět jinak než dnes.

Automobilky začínají čím dál víc sázet na to, že pokud v řidičích probudí ostych za špinění vzduchu a včas nabídnou náhradní řešení, budou o krok napřed.

Drahá ropa, přísnější ekologické zákony a rozmach konzumu v Číně dávají úvahám o konci závislosti na benzinu novou dimenzi: dražší ekologická vozítka se začnou lidem vyplácet.

A konstruktéři automobilových motorů přinášejí nadějné výsledky.

Kdo šetří, má za tři

V Paříži je k vidění nejen odvážný design a pestré modely, ale i tlak na úspornost a čistotu aut - počínaje městskými vozítky přes luxusní vozy s úspornějšími naftovými motory až po auta na vodík nebo elektromobily proslavené uvědomělými hollywoodskými hvězdami.

Právě Kalifornie, která patří mezi americké státy s nejvíce zamořeným životním prostředím, nyní nařídila výrobcům aut snížit emise výfukových plynů o třetinu do roku 2016.

"S pokrokem lidstva budou lidé chtít auta, která fungují jinak než dnes," říká člen nejvyššího vedení Toyoty Kamio Takashi. Pro příklad uvádí prudký rozmach průmyslu a spotřeby zboží v Číně, kvůli nimž už má Japonsko potíže s kyselými dešti. Podle Takashiho se bude muset svět o dokonalejší technologie s Čínou podělit. Kdyby totiž Číňané chtěli jezdit auty stejně jako Evropané, nebo dokonce jako Američané, svět a hlavně Japonsko by potkala ekologická katastrofa.

I proto Toyota podle Takashiho tolik sází na vývoj takzvaných hybridních aut, která jezdí po dálnici na benzin a ve městě se přepnou na elektřinu. Zjednodušeně řečeno, při jízdě z kopce se dobíjí baterie a elektromobil se sám zapne ve chvíli, kdy auto jede pomalu, hodně zastavuje a rozjíždí se, což není pro spotřebu benzinu ani pro emise dobré.

Loni Toyota začala prodávat druhou generaci svého "hybridu" Prius a zažila nečekaný úspěch - auto se stalo módním hitem mezi bohatými Američany. Auto si koupily hvězdy jako Cameron Diazová či Brad Pitt a Toyota nestačí vyrábět. "Poptávka je ohromující," prohlásil pro agenturu Reuters Kevin Koloszy, jeden z řadových dealerů v americkém státě Tennessee, k němuž prý volá kvůli hybridní Toyotě deset lidí týdně. A automobilka má přitom pro jeho obchod jen jedno auto měsíčně.

BMW NA VODÍK. Bavorská automobilka vytvořila speciál s označením H2R, který je poháněný jen vodíkem. Vůz připomínající ponorku "uletí" kilometr za dvanáct vteřin... více ZDE

"I u nás jsme museli premiéru trochu odložit," říká Tomáš Vaněk z českého zastoupení Toyoty, která chce Prius začít příští měsíc prodávat i v Česku. Premiéru Japonci plánují v pražské zoo i s ministrem životního prostředí a věří, že spolu s nástupem svého nového "českého" autíčka z Kolína získají v následujícím roce mezi domácími motoristy větší pozornost. A to i přesto, že hybridní Prius bude spíše plnit roli zboží, které bude dělat dobrý dojem, s žádným významným prodejem Toyota nepočítá. Nová technologie je totiž drahá a v Německu Prius vyjde skoro na tři čtvrtě milionu korun, což odpovídá velmi slušně vybavené octavii spadající velikostí do podobné kategorie.

Na ekologickou a úspornou strunu hrají v Paříži i další. Domácí Citroën přestavil model C3 v provedení Stop&Start, což je auto, které na semaforu nebo v zácpě samo vypne motor a při rozjezdu jej zase zapne. "Zhasnout motor a znovu jej nastartovat dnes už nezpůsobuje zvýšenou spotřebu paliva," tvrdí francouzští konstruktéři a v dopravní zácpě naopak slibují snížení spotřeby až o 17 procent. Auto má také automatickou převodovku.

Nafta má zelenou

Hybridní pohon zatím Francouzi nabízet nechtějí, ale pracují na něm. "Náklady jsou příliš velké a hybrid není něco, co lze nabídnout masovému trhu," prohlásil Jean-Marc Nicolle, šéf pro strategii Citroënu a Peugeotu. Během příštích pěti let by však podle něho měl být hotov hybrid elektromobilu s naftovým pohonem. Jinak je nafta coby úspornější palivo pro Peugeot a Citroën prioritou pro další vývoj.

Na větší rozšíření nafty sází i Toyota, která odhaduje, že v roce 2008 na ni bude jezdit šedesát procent aut v EU ve srovnání s dnešními čtyřiceti. V Česku chce prodávat úspornější motory; Toyota čeká jen na zavedení evropských norem, které přinesou čistší naftu s menším obsahem síry.

Podobnou cestou jde i VW, jehož dvoulitrový naftový motor se spotřebou 5,5 litru se objeví v nejvyšší verzi nové octavie. Kdysi opovrhovaná nafta voní i luxusním značkám. V Paříži jsou k vidění například limuzíny Jaguar s novým dieselovým motorem, na naftu bude jezdit také kabriolet BMW trojkové řady.

Nissan a Opel do Paříže přivezly ukázat pokrok na poli vodíkových motorů, které na rozdíl od hybridů nemají vůbec žádné zplodiny. Na jejich vývoji se však ještě musí pracovat. Auta v "nádržích" vozí místo benzinu stlačený vodík, který při reakci s kyslíkem uvolňuje energii. Z výfuku auta jde jen vodní pára.

Svízel je však ve skladování vodíku a také v tom, že jej není kde tankovat. "V Tokiu už jezdí tři naše vodíkové modely, ale čerpacích stanic je jen deset," uvádí Thomas Dreumont z konstrukčního týmu japonského Nissanu. Ten do Paříže přivezl terénní vůz X-Trail s vyvýšenými zadními sedadly, pod kterými je schovaná baterie.

Opel má v Paříži vodíkovou Zafiru. Ta má za sebou osvětový maraton po čtrnácti zemích Evropy, kde chce vzhledem k vysokým daním z benzinu dát vodíková auta časem do prodeje.

ČISTÁ A RYCHLÁ. Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný. Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za měsíc, cena by se měla pohybovat okolo 750 tisíc korun... více se dočtete TADY

Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný.

Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za cenu okolo 750 tisíc korun.


Elektromobil