Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ode dneška můžeme přes den zhasínat, ale už jen čtvrt roku

aktualizováno 
Posunuli jsme si hodinky ze druhé na třetí hodinu, začal letní čas a všichni se budou moci radovat z delších večerů. Pro motoristy to znamená konec povinnosti svítit celý den, protože ta končí právě dnes. Čeští řidiči osobních automobilů tedy budou moci přes den doma zase zhasnout, aniž by riskovali postih od policistů. Odborníci ovšem doporučují svítit celý den.

Land Rover Freelander, svítit, svícení | foto: iDNES.cz

ČTĚTE TAKÉ:
Letní čas opět zkrátil jednu z březnových nocí

Nastává zajímavá situace - od povinnosti svítit celý den budou čeští řidiči doma osvobozeni jen na dobu, o málo přesahující tři měsíce, a navíc velmi pravděpodobně historicky naposledy.

1. července 2006 totiž vstupuje v platnost novela zákona o silničním provozu, která kromě obávaného bodového systému a přísnějších postihů za přestupky také nově stanoví povinnost jezdit s rozsvícenými světly celý den a celý rok.

Pro ty, kteří nemají vůz vybavený tzv. denními světly, to tedy bude znamenat před každou cestou automaticky rozsvěcet potkávací světlomety celý rok.

 

I když má toto opatření stále dost odpůrců, přínos k bezpečnosti je neoddiskutovatelný. Brzy bude téměř neplatný i argument o vyšší spotřebě a emisích CO2, protože čím dál více nových modelů už energeticky úsporná denní světla nabízí.

Podle Autoklubu České Republiky už nestojí za to na dotyčné tři měsíce přestávat s celodenním svícením - i za "pouhý" čtvrtrok se může ušetřit několik ztrát na životech, zdraví i majetku. Řidiči motocyklů a tramvají, kteří tuto povinnost již několik let mají, vědí, že to není samoúčelné - statistiky hovoří jasně.

***

Celodenní svícení v Evropě

Povinné na všech silnicích

Celoročně: Dánsko, Estonsko, Finsko, Lotyšsko, Rakousko, Slovinsko, Švédsko, Chorvatsko, Island, Norsko, Rusko, Švýcarsko (doporučeno)

V zimě: Litva, Polsko, Slovensko

Povinné mimo obec

Celoročně: Maďarsko, Portugalsko, Itálie (pouze na dálnicích)

V zimě: Francie (doporučeno)

Automobil, který při jízdě ve dne není osvětlen, je objektem smrtelné dopravní nehody o 25 % častěji než automobil, který osvětlen je. V případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený automobil jejich objektem dokonce o 50 % častěji než automobil, který při jízdě ve dne osvětlen je. Až k 25 % všech smrtelných nehod a k 35 % čelních srážek vozidel by tedy nemuselo dojít, kdyby řidiči svítili po celý den.

CDV Brno


Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.