Land Rover Freelander, svítit, svícení

Land Rover Freelander, svítit, svícení | foto: iDNES.cz

Ode dneška můžeme přes den zhasínat, ale už jen čtvrt roku

  • 308
Posunuli jsme si hodinky ze druhé na třetí hodinu, začal letní čas a všichni se budou moci radovat z delších večerů. Pro motoristy to znamená konec povinnosti svítit celý den, protože ta končí právě dnes. Čeští řidiči osobních automobilů tedy budou moci přes den doma zase zhasnout, aniž by riskovali postih od policistů. Odborníci ovšem doporučují svítit celý den.

ČTĚTE TAKÉ:
Letní čas opět zkrátil jednu z březnových nocí

Nastává zajímavá situace - od povinnosti svítit celý den budou čeští řidiči doma osvobozeni jen na dobu, o málo přesahující tři měsíce, a navíc velmi pravděpodobně historicky naposledy.

1. července 2006 totiž vstupuje v platnost novela zákona o silničním provozu, která kromě obávaného bodového systému a přísnějších postihů za přestupky také nově stanoví povinnost jezdit s rozsvícenými světly celý den a celý rok.

Pro ty, kteří nemají vůz vybavený tzv. denními světly, to tedy bude znamenat před každou cestou automaticky rozsvěcet potkávací světlomety celý rok.

 

I když má toto opatření stále dost odpůrců, přínos k bezpečnosti je neoddiskutovatelný. Brzy bude téměř neplatný i argument o vyšší spotřebě a emisích CO2, protože čím dál více nových modelů už energeticky úsporná denní světla nabízí.

Podle Autoklubu České Republiky už nestojí za to na dotyčné tři měsíce přestávat s celodenním svícením - i za "pouhý" čtvrtrok se může ušetřit několik ztrát na životech, zdraví i majetku. Řidiči motocyklů a tramvají, kteří tuto povinnost již několik let mají, vědí, že to není samoúčelné - statistiky hovoří jasně.

***

Celodenní svícení v Evropě

Povinné na všech silnicích

Celoročně: Dánsko, Estonsko, Finsko, Lotyšsko, Rakousko, Slovinsko, Švédsko, Chorvatsko, Island, Norsko, Rusko, Švýcarsko (doporučeno)

V zimě: Litva, Polsko, Slovensko

Povinné mimo obec

Celoročně: Maďarsko, Portugalsko, Itálie (pouze na dálnicích)

V zimě: Francie (doporučeno)

Automobil, který při jízdě ve dne není osvětlen, je objektem smrtelné dopravní nehody o 25 % častěji než automobil, který osvětlen je. V případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený automobil jejich objektem dokonce o 50 % častěji než automobil, který při jízdě ve dne osvětlen je. Až k 25 % všech smrtelných nehod a k 35 % čelních srážek vozidel by tedy nemuselo dojít, kdyby řidiči svítili po celý den.

CDV Brno