Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se odborníka na benzin a naftu

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 30.3.2011 13:00
Ptejte se jednoho z největších českých odborníků na benzin a naftu Václava Louly, ředitele pro jakost firmy Benzina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. března 2011 do 14:00

OTÁZKA: Vážený pane Loulo, jaky mate prosim nazor na ruzna aditiva, ktera deklaruji zvyseni vykonu, snizeni spotreby emisi atd... ? Dekuji za odpoved Jakub
Václav Loula Václav Loula: V dnešní době jsou na paliva kladené vysoké požadavky ,které se řeší právě pomocí chemie a doplńkové aditvace. Za vhodnější považují kupovat především aditvovaná paliva od prodejců pohonných hmot , kde je větší technologická záruka provedené aditivace např. v rafinerii a kontrolní systémy jakosti včetně kontroly obsahu účinných složek aditivace. Aditivaci doporučuji i z ohledem na povinný přídavek biosložky. Vedle standardně aditivovaných paliv jsou v nabídce např u společnosti BENZINA ještě prémiová paliva s vysokou přidanou hodnotou nař. u prémiové nafty vysoké cetanové číslo. V přechodovém období léto- zima je vhodné ošetření k posílení nízkoteplotních vlastností také aditivem u motorové nafty . 30.3.2011 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, pravděpodobně mám nesmyslnou otázku, ale je možné nějak na první pohled, když přijedu s autem na benzínovou pumpu poznat, že není něco v pořádku, s ohledem na kvalitu benzínu, či nafty? goalkeeper
Václav Loula Václav Loula: Pokud ještě při odjezdu z čerpací stanice nejde automobil nastartovat nebo vykazuje nízký výkon ,prakticky nulovou akceleraci pak je možné že palivo může být nekvalitní . Doporučuji nepokračovat v jízdě araději zajisti odtah do servisu ke zjištění příčiny poruchy. nahlasit i na konkrétní ČS a odebrat věrohodný vzorek za účasti prodejce z vozidla i čerpací stanice . Pokud je palivo nevyhovující je většinou upaltněno více stížnostáí v daný den. 30.3.2011 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl bych se zeptat, jak poznám, že jsem natankoval špatné palivo. Slyšel jsem, že se to projeví až po natankování náslecující nádrže Díky za odpověĎ PEtr
Václav Loula Václav Loula: Vážený Petře, u paliv se hodnotí podle technických norem až 22 jakostních parametrů a každý ukazatel má vliv na celou řadu vlastností působí na výkon , spotřebu , čistotu palivové soustavy , korozi , oxidačni stabiltu, emise .Některé parametry jsou pro motor či palivovou soustavu, výkon velmi důležité a po krátké době zjistíte pokles výkonu, zvýšenou spotřebu a použitím nekvalitních paliv po delší době může dojít k závažnějším poruchám (zadření vstřikovacích trysek ,palivového čerpadla atd.) Doporučuji skutečně používat kvalitní aditivovaná paliva. 30.3.2011 13:34
OTÁZKA: dobry den, je pravda ze verva je bez bioslozky? je obecne levnejsi prodavat paliva s bioslozkou (nizsi dan) nebo je levnejsi neprimichavat (technologicka narocnost a prace navic) bioslozky vubec? jaky je vas nazor na michani paliv? dekuji bitkar
Václav Loula Václav Loula: Kolekci prémiových paliv značky VERVA prodává společnost BENZINA . Tvoří ji vysokoktanový benzin VERVA 100 u tohoto prémiového benzinu není přidáván bioetanol. VERVA Diesel obsahuje do 6% biosložky. tato prémiová nafta je však nadstandardně aditivována, má jako jediná na tuzemském trhu vysoké cetanové číslo 60 , ve formulaci přísad jsou látky ke zvýšení mazivosti , ochrany proti korozi, snížené pěnivosti avyšší oxidační stability . Maloobjemové přídavky biosložek musí být povinně přidávány do paliv a nesjou daňově tato paliva zvýhodněna (benzin do 5% biosložky a nafty do 7% biosložky) . Seriozní petrolejářské společnosti vyrábějí paliva dle norem a schválená výrobci automobilů .Takže zákazník by si neměl nic míchat. Na různé směsi neplatí žádné normy -je to v rozporu s homologacemi ,zákazník se vzdává i práva potom reklamovat palivo . 30.3.2011 13:50
OTÁZKA: Mohu se zeptat, jak je to opravdu s oktany u "100" oktanovych paliv na nasich cerp. stanicich? Slysel jsem, ze snad jen Benzina musi deklarovat 99,9 oktanu. Je to pravda? Dekuji Michael
Václav Loula Václav Loula: Pro 100oktanové benziny , které mají ve svých obchodních názvech číslovku 100 a marketingové označení , které vystihuje nadstandardní vlastnosti paltí norma jaksoti ČSN EN 228 kategorie Super plus s oktanovým číslem výzkumnou metodou min.98 jednotek. Samostatná norma jen pro 100oktanové benziny neexistuje . Tato norma je potom uvedena na každém výdejním místě sproduktem VERVA 100. Komerční dodávky prémiového benzinu VERVA 100 mají oktanové číslo v rozmezí 99,3 až 101,6 jednotek . Pracujeme v dobrovolném systému Pečetˇ kvality a prodávaná paliva jsou pod stálou laboratorní kontrolou. 30.3.2011 14:04
OTÁZKA: ještě jedna otázka, existují nějaké studie, z kterých by byl výstup jaký dopad má nekvalitní benzín či nafta na životnost motorů? řekněme o kolik km se snima ujede méně, než se bude muset udělat nějaká "generální oprava"... goalkeeper
Václav Loula Václav Loula: Ano existují .Různé odborné ústavy,autmobilový průmysl i aditivářské firmy se touto problematikou zabývají. Je také odborná literature, která hodnotí parametry paliv, odchylky a dopady na výkon, spotřebu ,opotřebení . Jsou často i odborné články a nezávislé odborné testy paliv v různých motoristických časopisech s příslušným vysvětlením. 30.3.2011 14:11
OTÁZKA: Dobrý den chtěl bych se zeptat do jaké míry je tento rozhovor zaplacená PR akce (sponzorskou firmu jste již uvedl v první odpovědi) Děkuji za odpověď. Karel Vídeňský
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, pracuji jako expert na paliva v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) a samozřejmě mám na starosti i paliva a jejich kvalitu ve společnosti BENZINA. Za dlouhá léta působení v oboru se snažím motoristům vysvětlovat kvalitu a užitné vlastnosti paliv . Jsem přesvědčen , že společnost BENZINA má velmi kvalitní paliva a je seriozní společností.Své výsledky zveřejńuje na webových stránkách včetně kontroly ČOI. Také nezávislé odborné testy hodnotí velmi dobře prémiové produkty od společnosti BENZINA. Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 14:26
OTÁZKA: zdravim vas a predem dekuji za odpoved. vazim si vas , jako odbornika. otazka: mohu do paliva diesel verva pridavat dalsí znackova aditiva, napr. castrol! nemohu tim uskodit motoru? pokoj jiri
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , prémiová nafta VERVA diesel je již nadstandardně ošetřená směsí aditiv a není nutné přidávat další aditiva. Pouze v přechodovém období podzim -zima je nutné sledovat a dotázat se jaká je hodnota filtrovatelnosti . V případě posílení této nízkoteplotní vlastnosti je dobré použít aditiv např. SDA od firmy VIF nebo i Castrol TDA. Vyšší koncentarce aditiv motoru neublíží. Doporučuji pouze značková aditva , která jsou kompatibilní s aditvací ve výrobě a jsou i odborně testována. Děkuji. Václav Loula Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 14:36
OTÁZKA: Proč u nás nejsou pohonné hmoty kvalitou srovnatelné jako třeba např. v sousedním Německu. Anonym
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , kvalita paliv je ve všech zemích EU dána evropskou normou jakosti pro automobilové benziny i dieselová paliva.Jsem přesvědčen, že značkové společnosti mají kvalitní pohonné látky srovnatelné i s Německem. Upozorňuji, že paliva z České rafinerské se dokonce exportují do Rakouska a Německa. Pravidelná kontrola jakosti, péče o skladovací kapacity a technologie na čerpacích stanicich u značkových firem je dokladem péče a prodeje kvalitních aditivovaných paliv. Pokud tankujete u méně známých firem levné palivo jsou jeho vlastnosti pouze nahranici normy nebo ji i nevyhovují. Viz závažné odchylky nalezené ČOI. 30.3.2011 14:50
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je Váš názor na používání různých "alternativních" paliv typu použitý fritovací , hydraulický nebo transformátorový olej ve starších autech, kde už se životnost tolik neřeší? Děkuji. Pepa
Václav Loula Václav Loula: Každé vozidlo i staršího data výroby má výrobcem schválené- homologované palivo. Použitím takových to nestanadrdních směsí se zákazník zbavuje práva na rekalmaci. Navíc Petrolejářský obor musí prodávat paliva schválená vyrobcem automobilů včetně kvality dle norem .Není možné vytvářet v ČR prostředí aby v provozu na pozemních komunikacích si motoristé v používání paliv sami volili různé směsi , které nejsou schváleny. Navíc může jít o správní , daňový delikt - palivo pro pohonmusí být zdaněno ,pokud právním předpisem není stanoveno jinak. S používámí uvedených olejů i technologického i ekologického hlediska používání v motorech nesouhlasím. Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 15:03
OTÁZKA: Dobrý den. Měl jsem poruchu na vstikovačích - naftový motor - oprava cca 50 000,-Kč a bylo mi řečeno, že to je způsobeno nekvalitní naftou. Mohu někoho žádat o náhradu škody? Tomáš
Václav Loula Václav Loula: Vážený Tomáši, samozřejmě na reklamaci máte právo. Je zapotřebí předložit společnosti kde jste tankoval doklady o nákupu. Věrohodný vzorek nafty z nádrže vozidla odebraný za účasti prodejce paliva Vás i servisu. A provést analýzu v akreditované laboratoři . další postup podle závěrů analýzy . Pokud bude vzorek v pořádku -vyhověl normě jakosti pro naftu -nemáte šanci uspět. Proces zadření je většinou po delší době používání nekvalitní nafty (nečistoty, voda, nevyhovující parametr mazivost, přítomnost benzinových frakcí v naftě .) Prokázat by se muselo konkrétními vzorky z čerpání nekvalitní nafty . Pokud by se konkrétních vzorcích prokázala špatná mazivost , nevyhovující destilační zkouška apřítomnost benzinových frakcí je určitá pravděpodobnost uspět při náhradě škody . Někdy se stává ,že i servis svůj problém raději svede na palivo a bez chemické analýzy označí viníkem palivo. Václav Loula 30.3.2011 17:23
OTÁZKA: Dobrý den, kolega lije do své staré octavie "směsnou naftu". Můžete napsat, co je to zač, Neuškodí to motoru? do jakého auta byste se odvážil ji tankovat? děkuji za odpovědi Anonym
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, o správném použití paliva rozhoduje výrobce motoru-a doporučí provoz automobilu na jím schválené -homologované palivo. Každé palivo má svoji jakostní normu )až 22parametrů které musí splnit . Také tyto normy schvaluje tzv. ACEA (sdružení výrobců automobilů). Pro některé staré typy OCTAVIE TDI výrobce schválil i použití směsné motorové nafty s 30% biosložky. Je potřeba respektovat některá doporučení např .častější výměna filtrů . Neskladovat dlouhodbě přes zimní období. Ja osobně nepreferuji toto palivo pouze se souhlasem výrobce nebo značkového servisu . Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 17:33
OTÁZKA: Dorý den Může zimní aditivum přidávané do nafty od společnosti benzina způsobit problémy v letním provozu? Jindřich
Václav Loula Václav Loula: Zimní aditivum pokud je kvalitní tak zajištˇuje zlepšení nízkoteplotních vlastností , zlepšuje cetanové číslo a ochranu proti korozi a zlepší mazivost. Uvedený komplex vlastností nezpůsobí problémy s motorovou naftou TOP Q od společnosti BENZINA v letním provozu . Nevyužijí se v praxi nízkoteplotní vlastnosti. Také u prémiové nafty VERVA Diesel ,která je komplexně aditvovaná včetně vysokého cetanového čísla ani zde to nezpůsobí žádný problém v létě ale je to již zbytečné ,nedojde již k dalšímu zlepšení . 30.3.2011 17:42
OTÁZKA: Dobrý den, tankuji 100oktanový benzín. Jaké jsou kvalititivní rozdíly mezi těmito vysokooktanovými benzíny u Shell a OMW či jiných prodejců (pokud další existují)? Děkuji. Ivan
Václav Loula Václav Loula: 100oktanové benziny jsou vyráběny v rafineriích mimo území ČR a importovány na tuzemský trh. Jejich kvalita je dána evropskou normou ČSN EN 228 kategorie SUPER plus kde je předepsáno oktanové číslo výzkumnou metodou min.98. Převládá nákup z rakouské rafinerie OMV. Vedle uvedených druhů má 100oktanový benzin v nabídce ještě BENZINA pod názvem VERVA 100. Z pohledu složení jde o stejný uhlovodíkový základ paliva a rozdílná může být úroveň aditivace . Jinak jsem přesvědčen ,že prémiové vysokooktanové benziny od všech tří společností jsou špičkové,konkurence schopné. Závisí na cenovém srovnání . Pozor je potřeba rozlišovat atumobilové benziny např. Super 98 neaditivované. Václav Loula 30.3.2011 18:12
OTÁZKA: pisete, ze verva 100 je bez bioetanolu, ale dale pisete, ze je povinne primichavani 5%. Tak jak to tedy je?? nebo tam pridavate jine biosvinstvo nez bioetanol? co tam tedy davate nebo nedavate?? dokonale jste me zmatl. Ptam se pouze na benzin ted. bitkar
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , česká legislativa uložila petrolejářům povinně do celého ročního prodej benzinů -dodaného na český trh přimíchat 4,1% bioetanolu za kalendářní rok.Technická norma jakosti u benzinů povoluje maximálně 5%bioteanolu. To umožňuje určitou část dodat bez biosložky (bioetanolu) a tou je právě vysokooktanový benzin ,kde nositelem vysokých oktanů je chemická látka ETBE (ethery ).Podíl vysokooktanových benzinů z celkového prodeje benzinů je 3% . Povinná osoba může podíl biosložky klidně splnit i benzinem E 85 , který obsahuje až 85 % bioetanolu . 30.3.2011 18:23

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.