Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se na bezpečnost na přejezdech

Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty
velikost textu:
vydáno 13.4.2010 14:00
Ptejte se na bezpečnost železničních přejezdech Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. dubna 2010 do 15:00

OTÁZKA: Proč si myslíte,že se problemaika přejzdů ČD netýká, vždyť mezi oběťmi jsou často strojvedoucí, není to trochu nekolegiální přístup zástupce SŽDC organizace nedávno vyšlé z ČD? Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak jsem to nemyslel. Ptal jste se na investice. Samozřejmě, že při preventivních optřeních spolupracujeme i s dopravci. Auta na silnici jsou čím dál těžší a větši a mnohdy už tedy "vítězí" silnice proti malému vozu řady 810. Stejně tak spolupracujeme s Federací strojvůdců ČR. 13.4.2010 21:21
OTÁZKA: diky za odpoved na otazku ohledne mimourovnoveho krizeni, nicmene, neda mi to, nezeptat se na to, proc lze mimourovnove krizeni v nekterych zemich s velkou zeleznicni siti, jako je Velka Britanie vybudovat temer na vsech puvodnich prejezdech a u nas nikoli, byt i tam je to problem financi, legislativy a techniky? Myslim si, ze ackoli je to beh na dlouhou trat, ztraty na zivotech by se tak snizily primo drasticky. Mozna se ptam hloupe, nebo na spatnem miste, nicmene pokazde, kdyz vidim nejakou trat v zahranici, musim si klast otazku, proc tohle nejde u nas? Pavel C
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Největším problémem jsou hned po financích právě majetkoprávní vztahy. Jejich pravidla jsou bohužel nastaveny v zahraničí jinak. S ostatními majiteli okolních pozemků nebo pozemků potřebných pro zbudování nadjezdu jsme si dle zákona rovni. Pokud tedy některý z majitelů se stavbou nesouhlasí, znamená to prakticky konec záměru. To je velký problém, který mají zřejmě v Anglii ošetřený. 13.4.2010 21:21
OTÁZKA: Do kdy budou všechny železniční přejezdy vybaveny výstražným zařízením? Např. na trati do Hostomic je několik přejezdů, kde je sice STOP ale pokud z auta nevystoupíte, tak nemáte žádný rozhled. Brrr Martin
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Všechny přejezdy jsou zabezpečeny: Zákonem a minimálně značkou "Železniční přejezd". Na Vámi zmiňovaných přejezdech jsou odpovídající rozhledové poměry dodrženy. 13.4.2010 21:22
OTÁZKA: Dobrý den, jsou nějaké předpisy na umístění a udržbu přejezdu? U každého přejezdu zastavuji a pečlivě se dívám kolem. Bohužel často není přes křoviska, stavby apod. vidět, jestli se tam nechovává mašina... Děkuji za odpověď, Kulíšek Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, na přejezdech musí být dodrženy tzv. rozhledové poměry řidiče. Pokud to není možné (zástavba a další objekty) nastupují jiná opatření pro zajištění bezpečnosti. Snížení rychlosti, zvukové znamení vlaku, apod. Naší snahou je ale taková místa eliminovat. Rozhledové poměry, to je často složitý proces, například vstupu na cizí pozemek, souhlas vlastníka okolního pozemku a pod. 13.4.2010 21:22
OTÁZKA: Dobry den, cas mezi tim, nez zacne blikat svetlo a prejede vlak, me prijde neskutecne dlouhy. Mam-li porovnat treba s Holandskem, kde se mi to zda byt sup sup, pripada mi, ze prave techto neskutecne dlouhych minut a svrbicich ruk na volantu ve fronte svadi k tomu to jeste "zkusit". Nepomohlo by treba trochu tuto dobu zkratit? Dekuji za odpoved. Hana
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, doba je přesně vypočítána podle traťové rychlosti a je nastavena pro nejpomalejší a nejdelší vozidlo, které u nás smí jezdit a pro nejpomalejšího chodce. Je to preventivní opatření. Zvláště na vícekolejných přejezdech může být tato doba vnímána jako dlouhá s tendencí porušení zákona. Pár minut strávených před přejezdem je ale vždy lepší než zemřít nebo zbytek života strávit v nemocnici nebo ústavu. 13.4.2010 21:24
OTÁZKA: Vždy se snažím na přejezdech rozhlédnout, jestli je cesta volná, bez ohledu na vypnuté signalizační zařízení, ale někde to moc nejde - přejezdy jsou často zarostlé, někde je dokonce umístěná protihluková stěna tak, že mi nezbývá než se spolehnout na signály... Nemělo by tohle být taky hlídané? Aby měl člověk, pokud se neřítí jako blázen a dodržuje předpisy, vůbec MOŽNOST vidět vlak na rozumnou vzdálenost a včas zastavit? Markéta
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě, že v pravidelných cyklech provádíme údržbu přejezdů, tedy i zajištění rozhledových poměrů. Mnohdy ale jde o problém cizích vlastníků, kterým nemůžeme například vstoupit na pozemek a pokácet hrušku nebo živý plot. Pokud někde vidíte přejezd, o kterém si myslíte, že není ok, dejte nám prosím kdykoli vědět na adresu szdc@szdc.cz. Nezapomeňte uvést číslo přejezdu pro rychlejší identifikaci. 13.4.2010 21:24
OTÁZKA: Z Vaší dřívější odpovědi (máme 8 273 přejezdů, dovybavení všech by stálo 40 miliard) odvozuji, že kdyby ani jeden přejezd v současnosti nebyl vybaven signalizací, cena dovybavení jednoho přejezdu by byla v průměru 5 milionů Kč. To se mi zdá nějak hodně, za tuto částku postavíte v pohodě dva rodinné domy. Není to spíš podobně jako s dálnicemi, že jsou tyto práce značně předražené a chybí kontrola, zda se prostředky vynakládají účelně? Labaro
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Dovybavní přejezdu není jen namontovat závory a světla. Zahrnuje v sobě projektovou dokumentaci, stavební řízení, zásah do celého zabezpečovacho zařízení na trati, kabelizaci mohdy několik km, napájecí stanici pro motory závor a výstražníky. Samotná technologie v sobě zahrnuje i softwarové zařízení, a další. Není to levná záležitost. Uvědomme si ale, že k tragédiím dochází i na takovýchto přejezdech. Chybu je nutné hedat jinde. 13.4.2010 21:24
OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem, že zabezpečovací systém, který se používá na dráze na některých úsecích je již starší koncepce (řádově desítky let). Chtěl bych se Vás zeptat, jestli se chystá nějaká modernizace těchto zařízení. Radek
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě. Kdybychom ale chtěli udělat vše naráz, potřebovali bychom cca 40 mld. Kč. Takové prostředky bohužel nemáme. Do přejezdů ročně investujeme 150 milionů a někdy i více, prostřednictvím Programu na zvyšování zabezpečení přejezdů ze Státního fondu dopravní infrastruktury. 13.4.2010 21:25
OTÁZKA: Dobry den. Mam na Vas par otazek. Prosim o jejich zodpovezeni a predem dekuji za odpovedi. 1. Proc na nekterych prejezdech neblika vubec zadne svetlo? Cervena asi blika, kdyz jede vlak, kdyz je ale volno, tak bile neblika. Vypada to, ze prejezd nefunguje, nechce se mi mu moc verit. 2. Na jakem principu fuguje spousteni vystrazneho zarizeni? Po projeti vlaku nejakym usekem? Vahove zatizeni, senzor? 3. Proc se tedy nevybuduji na vsech prejezdech zavory? To by bylo az tak financne narocne? Nehod na prejezdech se zavorami musi byt podstatne mene, ne? Kdyz nekdo prehledne cervene svetlo, napriklad pri slunicku, chapu to, ale zavory projet, to uz by bylo moc... 4. Kam tedy volat, pokud mame pochybnosti o funkcnosti vystrazneho znameni prejezdu? 5. Jaka je pravdepodobnost, ze by vlak projel, aniz by vystrazne znameni nejak opozornovalo? Jeste jendou diky Honza Vtípil
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. 1) některé přejezdy jsou vybaveny tímto doplňkem, umožňující jet až 50 km/h. 2) na principu kolejových obvodů nebo počítačů náprav. 3)Závory nejsou samospásné, důvody jsou finance. 4) například na linku 112. Opravdu ale pouze ve vyjímečných případech. 5) Pravděpodobnost je nulová. Zařízení funguje na jednoduchém principu. 13.4.2010 21:25
OTÁZKA: Dobrý den, Proč není věnována pozornost dostatečná pozornost rozhledovým poměrům na přejezdech ? Situace cca 90% z nich je naprosto tristní, už při jeho výstavbě muselo být projektantovi zřejmé, že řidič, který by chtěl splnit na 100% ustanovení zákona č.361/2000 SB. by musel z vozidla vystoupit a fyzicky vstoupit na koleje aby se dostatečně přesvědčil, že může s vozidlem bezpečně přejezd přejet. Dušan
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Všechny přejezdy splňují podmínky pro bezpečný provoz. Bohužel jste neuvedl konkrétní přejezd, abych mohl reagovat. Je samozřejmě pravdou, že většina přejezdů vznikala v předminulém nebo minulém století, kdy provoz na silnicích vypadal úplně jinak. 13.4.2010 21:26
OTÁZKA: Co ma podle Vas clovek delat, kdyz prijede ke zrejme porouchanemu prejezdu (blika cervena, zavory dole, vlak nejede treba pul hodiny). Cekat dal? Otocit se (ne vzdy to jde) a hledat jinou cestu? Jet na cervenou? Jan Novak
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, činnost přejezdových zabezpečovacích zařízení je monitorována a v nejkratší možné době ho jedou pohotovostní pracovníci opravit. Od 1. 8. 2009 jsou navíc všechny přejezdy označeny jednotným číslem (například P12345)na zadní straně výstražníku nebo dopravní značky "Železniční přejezd". Oznámení tohoto čísla nám může pomoci vše uvést do provozu rychleji. Opravdu ale platí vše, co je ve vyhlášce, tedy nikdy nevjíždět na přejezd v činnosti. 13.4.2010 21:26
OTÁZKA: Když vidím, v jakém jsou některé přejezdy stavu, nevěřím tomu, že vždycky fungují. Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: V České republikce evidujeme k 31.12. 2009 celkem 8273 přejezdů. Všechny splňují podmínky pro bezpečný provoz silničních vozidel. Všechny jsou chráněny dopravní značkou a Zákonem o provozu na pozemních komunikacích. S medernizací přejezdů postupujeme v rámci staveb a finančních možností. Kdybychom nyní chtěli dovybavit všechny přejezdy světly a závorami, potřebovali bychom přibližně 40 mld. Kć. Z dosavadního vývoje nehod ale vyplývá, že je třeba se zaměřit na chování účastníků silničího provozu, výuku v autoškolách a na preveci, protože nehody způsobují řidiči. Ideální přejezd je pro nás mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd nebo podjezd. To už se ale bavíme o mnohem vyšších nákladech. 13.4.2010 21:27
OTÁZKA: Četl jsem dnes v novinách o sabotáži na přejedu. Někdo vyřadil výstražné zařízení z provozu. Stává se to často? Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, bohužel vandalové a sběrači kovů jsou velkým problémem nejen na železnici. 13.4.2010 21:27
OTÁZKA: dobry den, z meho pohledu je jasne, ze valnou vetsinu nehod zpusobuji nepozorni, nebo neukazneni ridici. Co se chci ale zeptat, je zde nejaka snaha CD v budoucnu nahradit nynejsi prejezdy prejezdy mimourovnovymi, jak to lze videt v mnoha zemich tzv zapadni Evropy? Chapu, ze se jedna o velice nakladnou vec, ovsem zaroven vidim, kde se u CD penezmy mrha, coz je ovsem jina otazka. Uvazuje stat, potazmo CD o necem takovem? Diky za odpoved. Pavel C
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, ČD, a.s. je dopravce. Jí se tato problematika netýká. Jsem zde za státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Jsme manažerem železniční infrastruktury ve vlastnictví státu. Mimoúrovňové křížení je samozřejmě ideální stav. Lze ho dosáhnout ale pouze na větších stavbách (například koridory), protože v sobě zahrnuje obrovské problémy a nároky finanční, legislativní a technické. 13.4.2010 21:28
OTÁZKA: Pořád se mluví o nehodovosti v Česku, jak jsou na tom ale jinde? Máme asi nejhustší železniční síť na světě, je tedy logicke, že u nás bude v absolutních číslech nejvíc nehod Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, u ostatních států je to podobné, ikdyž obecně tam více dodržují silniční pravidla, a to se přirozeně projeví i na nehodovosti. Například v Rakousku je přejezdů ještě víc než u nás. 13.4.2010 21:28