Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohromující let racka: svezení snů s Mercedesem SLS AMG

aktualizováno 
"Naším cílem je vytvořit klasika pro budoucnost a na silnici přijít s nejhezčím sportovním vozem 21. století," řekl při představení Mercedesu SLS AMG sebevědomě Gorden Wagener, šéf designu německé automobilky. Asi má pravdu. I kdyby nejhezčí nebyl, svým fascinujícím vzhledem vás dostane. A z neskutečného zvuku motoru půjdete do kolen.

U AMG, dvorního ladiče mercedesů, postavili mistrovské umělecké dílo, jak z pohledu techniky, tak vzhledu. Tohle auto se dostane nejpozději do příštího vydání učebnic autodesignu. Stojí čtyři a půl milionu, což je cena, na které konkurenční supersporty vlastně začínají. Ale rozhodně se jim vyrovná, možná postrádá jejich živelnost a živočišnost, o to víc vás ale uzemní svou dokonalostí.

Může se hodit

Luxusní vozy Mercedes na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

Poznáte ho na první pohled. Kabina zboku možná připomíná německý tank - a přibližně stejně z něho vidíte, ale až otevře křídlové dveře vzhůru, zůstanete paf.

Mercedes SLS AMG Gullwing

Přelezete širokánský práh a usadíte se někam k zemi (přesně 37 centimetrů nad asfaltkou). Místa máte do všech směrů tak akorát, hlavně se tam ale cítíte jako v kokpitu závoďáku. Před sebou máte předlouhou kapotu (má kolem dvou metrů) a nikam jinam vlastně moc nevidíte. Proč? Budete přece nejrychlejší. A když ne, ostatní auta stejně zůstanou ohromeně stát. Když je neosloví vzhled, paralyzuje je zvuk. Tlačítkem na středovém tunelu oživíte osmiválec (je uložený až za přední nápravou pro lepší rozložení hmotnosti) a vypnete rádio.

Kdyby kromě příplatků 291 tisíc za karbokeramické brzdy, 306 tisíc za speciální stříbrný lak, 180 za audiofilské ozvučení, 214 tisíc za interiér z karbonu a dalších 122 za kapotu ze stejného materiálu, byla v ceníku položka "vymontujte mi rádio" připlatil bych si. To burácení, ze kterého máte husí kůži...

Luxus, sport a nostalgie

Všechno je na elektromotorky - třeba i křidélko na zádí, které se vysune při překročení stodvacítky. Je integrované do zadního víka a stará se o výbornou jízdní stabilitu při vysokých rychlostech. Zadní kola pomáhá tlačit k asfaltu dalšími až dvaceti kily. Dveře se ale otevírají ručně, stejně jako u bájného Merdedesu 300 SL Gullwing s racčími křídly, ke kterému se SLS hlásí.

Jediný problém budou mít s touhle úžasností mrňousové pří zavírání, ze sedačky taktak dosáhnou na madlo, aby je za sebou zavřeli. Sedí se ve skvělých výrazně tvarovaných sedadlech s polohovatelnými bočnicemi, připlatit si můžete sto tisíc za závodnická skořepinová.

Mercedes SLS AMG Gullwing

Pro případ nehody je kabina doslova vystlána osmi airbagy, hlavní péči ale věnovali konstruktéři maximální tuhosti šasi. Pro případ nehody jsou pod panty dveří patrony, které je v nouzi "odstřelí".

Závoďák v dokonalém balení

Architektura rozložení pohonného ústrojí transaxle je jasná na první pohled. I neřidič si je jistý, že silný motor se schoval pod kapotu a asfalt budou trhat zadní kola. Sílu osmiválce přenáší k převodovce, umístěné v jedné skříni s rozvodovkou zadní nápravy, hřídel vyrobený z karbonových vláken (váží 4,7 kila). Nechybí mechanický samosvorný diferenciál. Všechna čtyři kola vedou dvojitá trojúhelníková příčná ramena, což je technika osvědčená i ve Formuli 1. Keramické kotouče brzd vyztužené uhlíkovými vlákny mají proti základním kotoučům ze šedé litiny až čtyřnásobnou životnost. Jsou také o 40 procent lehčí a hlavně se zahřátím při dovádění na okruhu neztrácejí účinnost.

Tenhle uhrančivý supermercedes se ovládá s úžasnou lehkostí, však má taky pouhých 1620 kilo. Všechno, co se dalo vyrobili z hliníku. Jen čtyři procenta jsou z oceli. Použili ji na přední sloupky, které musí auto udržet v případě převrácení.

SLSo je ale hlavně mistr čisté stopy. Ohromí dokonalým vedením a přesností, jakou vykružuje oblouky, řízení je bezprostřední a přesné. Když chcete přetáčivé dovádění, povolí vám ho taky.

Jste hlavně fascinováni lehkostí s jakou vás poslouchá. A vnímáte skvělé vyvážení (rozložení hmotnosti v poměru 47/53) a dokonale tuhé šasi, které se nehne ani o píď, když se řítíte po cílové rovince na okruhu v Mostě a nasazujete do první šikany.

Nejsilnější na světě

A pak přijde na rovince impozantní zátah atmosférického osmiválce. Ručně stavěný klenot je nejsilnějším sériovým motorem svého druhu. Stavbu motoru vystihuje heslo: jeden muž, jeden motor. Znamená to, že kompletně celý agregát ručně montuje vždy jeden jediný technik. Kdo stavěl ten váš, zjistíte podle podpisu na destičce připevněné nahoře na krytu motoru.

Vidlicový atmosférický osmiválec má objem 6208 ccm, maximální výkon 420 kW (571 k) a točivý moment 650 Nm (od 4750 otáček). Pro SLS ho v Affalterbachu vyvinuli z motoru M156, který dovádí v Mercedesu E 63 AMG. Celkem bylo změněno 120 dílů, úpravy se týkaly hlavně sání, výfuku a mechanismu klikového hřídele. Motor také dostal mazání se suchou skříní, jako u čistokrevných sporťáků. Celý motor váží pouhých 205 kilo.

Mercedes SLS AMG Gullwing

Osmiválec přesně, ostře a bleskově reaguje na pohyb plynového pedálu, stále se hrne do otáček, v kterých se cítí nejlíp. Omezovač zasahuje v 7200 otáčkách, do té doby vás zahrnuje neskutečnou silou, která impozantně graduje.

Tachometr je cejchovaný do 360 km/h, elektronicky ale omezili maximálku na 317 km/h. Z klidu na stovku vystřelí za 3,8 s. Stejné auto, akorát s oranžovým majákem na střeše, za sebou nechává Alonsa, Schumachera a další kumpány z Formule 1. Jezdí totiž od letoška jako Safety Car, auto, které za sebou veze efjedničky jako housata v bezpečí, když se při závodě něco stane.

Sedmistupňovému dvouspojkovému automatu opravdu věříte, že řadí rychleji a chytřeji než vy a plynule zahrnuje zadní kola dostatkem síly. Má přichystané čtyři módy. Kromě základního dva sportovní a manuální, ve kterém řadíte páčkami pod volantem. Když si před zatáčkami podřazuje, přidává řízné a přesné meziplyny.

Mercedes SLS AMG Gullwing

V manuálním módu přeřadí převodovka za sto milisekund, v základním automatickém režimu o polovinu pomaleji. Kdy je ten správný okamžik pro přeřazení, napovídají pilotovi diody mezi budíky na přístrojovce. Pro techniky ještě dodejme, že převodovka dostala vlastní chladící okruh, výměník oleje a vody umístili přímo dozadu k převodovce, chladič je vepředu.

Mercedes SLS AMG v číslech
motor atmosférický, V8, uložený vpředu podél,
převodovka u zadní nápravy (transaxle), 6208 ccm
převodovka sedmistupňová dvouspojková
max. výkon (kW/k) 420/571
max. točivý moment (Nm) 650
nejvyšší rychlost (km/h) 317
zrychlení 0-100 km/h (s) 3,8
spotřeba (l/100 km) 13,2
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4638 x 2297 x 1262 x 2680
objem kufru (l) 176
pohotovostní hmotnost (kg) 1620
pneumatiky vpředu 265/35 R 19, vzadu 295/30 R 20
základní cena (Kč) 4 558 800
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.