Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojeté TDI z dieselgate: nízká spotřeba, ale také riziko velkých investic

  11:38aktualizováno  11:38
Aféra týkající se nadměrné produkce emisí u některých turbodieselů koncernu Volkswagen poslední dny doslova hýbe automobilovým světem. O turbodieselech koncernu Volkswagen, které nasadily systém vstřikování paliva common-rail se dá říci, že jsou průměrně spolehlivé.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Emisní kauza nafouknutá v zámoří reálný dopad na motoristu zatím nemá. Koncern Volkswagen chce auta svolat do servisů a provést na nich některé úpravy. Odborníci se ale neshodnou na tom, jak by měly vypadat. Zatím to vypadá hlavně na úpravu softwaru.

Na co si dát pozor, pokud o nákupu auta s takovým motorem uvažujete?Výrobní kód EA 189 nesou turbodiesely 1,2 TDI, 1,6 TDI a 2,0 TDI. V Evropě je pořídíte jen v ojetinách. Tyto motory se vyráběly od přelomu let 2007 a 2008. Tuto první generaci čtyřválcových TDI s common-railem u VW začala nahrazovat v roce 2012 druhá generace. Motory řady EA 189 se ale ještě v omezeném množství stále vyrábějí mimo Evropu, například pro indický trh.

FOTOGALERIE

Auta, která mohou mít problematické TDI


Škoda Superb
Audi TT RS
Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha)

Na americkém trhu se nenabízela dvanáctistovka, tu ze škodovek dostávala třeba fabie druhé generace nebo roomster. Obvinění týkající se zvýšené produkce emisí zatím dopadá hlavně na šestnáctistovky a dvoulitry, koncern VW ovšem oznámil, že prověří i 1,2 TDI.

Motory jsou známé častěji se opakujícími závadami. Dvoulitrový common-rail přitom vystřídal agregát o stejném objemu se systémem čerpadlo-tryska, který měl špatnou pověst z důvodu častých technických problémů. Dodává se v několika výkonových provedeních a tak jej najdete třeba ve sportovně laděném modelu Octavia RS (ta ho dostala jako první škodovka), ale i v běžných modelech se slabšími výkony.

Příchod motorů 2,0 TDI CR byl přitom přivítán s povděkem, protože dřívější jednotky 2,0 TDI PD majitele zatěžovaly nadměrnými servisními náklady. „Proti TDI se systémem čerpadlo-tryska je turbodiesel 2,0 TDI se systémem vstřikování common-rail povedený motor. I tak se u něj ale určité neduhy vyskytují častěji,“ říká Vladimír Knebl, znalec v oboru diagnostika motorových vozidel.

Turbodiesel řady EA 189

Známou past u ojetých vozů s moderními turbodiesely představují filtry pevných částic, u koncernu Volkswagen pod označením DPF. Dvoulitrová „té-dé-íčka“ nejsou výjimkou, šestnáctistovky zatím tento problém nemají, ale také ještě běžně nevykazují takové nájezdy, aby měly filtry pevných částic na konci životnosti. Stejně tak představují slabinu vstřikovače, i když vstřikovací trysky Bosch jsou v těchto motorech se systémem common-rail výrazně odolnější než vstřikovače v dřívějších jednotkách se systémem čerpadlo-tryska, kam se montovaly problematické vstřikovače Siemens.

Sluší se říct, že jeden motor se může v určitých ohledech lišit způsobem montáže do konkrétního modelu. To znamená, že může vykazovat určité odlišnosti, některé nepodstatné, jiné důležitější. „Problém může nastat s poddimenzovaným pohonem olejového čerpadla. Později prošel úpravou a vydrží déle, ale u starších motorů představuje větší riziko. Pokud vypoví službu, motor přestane mazat, přidře se a stejně tak turbo,“ vysvětluje Knebl. „To se týká Audi A4, Škody Superb druhé generace nebo passatu, ne však octavie,“ dokončuje odborník.

Dalším problematickým místem je škrticí klapka, která taktéž odchází. Vladimír Knebl doplňuje ještě jednu častější závadu: „Motory, které mají zezadu tepelný výměník a na něm umístěný ventil zpětného vedení výfukových plynů potkává problém i s tímto dílem.“

Křišťálová Lupa 2015

Bez potíží nejsou ani turbodiesely 1.6 TDI. Taktéž jde o motory se systémem vstřikování common rail. „Myslím, že je to docela poddimenzovaný motor. Například spojka zde má skutečně krátkou životnost,“ varuje znalec. Kromě toho se u těchto agregátů častěji vyskytují potíže s palivovým čerpadlem, objevuje se také nadměrná spotřeba oleje a odchází také snímače otáček motoru.

Stejně jako u většiny dieselů tedy platí, že jsou laciné na provoz, ale drahé na údržbu. Vyplatí se tedy jen těm, kteří najezdí velké porce kilometrů. Nákup ojetého TDI s vidinou malé spotřeby tedy může znamenat velké investice do servisu.

Autoři:




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Volvo ÖV4
VIDEO: Volvo slaví devadesát let, ze švédských krabic jsou dnes krasavci

Assar Gabrielsson, prodejce kuličkových ložisek švédského výrobce SKF, který byl dodavatelem pro autoprůmysl, viděl při sledování rozrůstajícího se nadšení pro...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Classic Drive #1
OBRAZEM: Ruské monstrum a italská kráska měly rande na střeše

Sezona automobilových akcí se rozbíhá. Na rozehřátí a první kilometry se automobiloví nadšenci vydali na střechu parkoviště pražského obchodního centra Šestka...  celý článek

Maserati Granturismo MC Stradale...
Maserati Granturismo MC Stradale...

r.v. 2014, naj. 22 398 km, benzín
3 527 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.