Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu, říká otec slavného auta

  13:23aktualizováno  19:49
Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička vedl v 80. letech projekt vývoje modelu Škody Favorit. V přímém přenosu exkluzivní přednášky na iDNES.cz líčil, jak se vůz zrodil, provedl automobilku změnou režimu a přivedl ji pod křídla koncernu Volkswagen.
Škoda Favorit

Škoda Favorit | foto: Škoda

Přednášku Petra Hrdličky o vývoji Škody Favorit jste mohli sledovat exkluzivně na iDNES.cz od 17:30 hodin.

Petr Hrdlička dostal projekt v roce 1983. Než se rozběhly práce, uběhly další měsíce. Celá vývojová oddělení musel Hrdlička sám vytvořit. Na samotný vývoj celého vozu měl jeho tým, který si sám složil, v podstatě 365 dní. 

AZNP Mladá Boleslav představilo model Favorit v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, když měla Škodovka postaveno ani ne dvě stě aut, autosalonová premiéra byla následující rok na lednovém autosalonu v Amsterodamu, prodávat se začal právě před pětadvaceti lety, v roce 1988.

Zásluhou Hrdličky má favorit kabát šitý ve věhlasném italském designérském studiu Bertone (přečtěte si, jak se hledal designér pro favorita).

Jeho zásluhou se podařilo v šibeničním termínu v Mladé Boleslavi vyvinout auto, které ve své době nemělo v zemích východního bloku srovnání. Favorit však tehdy uměl být dobrým konkurentem i "západním" vozům, vždyť s jeho konstrukcí pomáhalo vývojářům z Česany i Porsche.

Favorit vlastně zachránil Škodovku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu. Petr Hrdlička při své přednášce vzpomínal, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. "Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami favoritu," popisuje Hrdlička. "Myslím, že právě favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky," prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek favorita byl opravdu součástí dokumentace.

"Jde o detailní a zasvěcený pohled na vývoj vozu i rozjezd jeho sériové výroby," uvedl Vítězslav Kodym ze Škody Auto, která přednášku zorganizovala ve svém muzeu v Mladé Boleslavi.

"Auto muselo splnit 4 650 předpisů, aby mohlo dostat povolení vyrazit na silnice," vzpomíná Hrdlička. Při vývoji cestoval vývojový tým po automobilkách a výrobnách dodavatelů po celém světě. Viděli výrobu u Nissanu, PSA a dalších výrobců komponent ve Francii, Itálii a Německu.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...