Že Pininfarina neumí pouze "supersporťáky" se vědělo.
Dvoumístné nido ale přináší ještě víc než netradiční formu. Velmi zajímavý je i obsah.
Tvary karoserie, kterými připomíná spíše stylové interiéry šedesátých let, ukrývají množství ojedinělých technických řešení.
Některá z nich si nechal Pininfarina dokonce patentovat.
Bezpečné ze všech stran
Smart po italsku je charakterizován jako superbezpečné veselé auto pro každodenní použití v chaosu velkoměsta.
Nido = hnízdo (italsky) |
Maminka by se neměla bát posadit do nida s dítětem, pro jejich ochranu je navržena speciální ochranná buňka tvořící interiér. Ta se v případě nárazu může posunout nezávisle na vnější karoserii.
Mezi vnější a vnitřní "slupkou" je pak speciální materiál se strukturou včelí plástve, který pohlcuje energii nárazu. Motor pohánějící kola zadní nápravy je umístěn co nejníže za zadními sedadly. Spolu s podvozkem tvoří dvě třetiny hmotnosti celého autíčka.
***
Smart-třída, kterou kdysi vytvořil Nicolas Hayek se svým Smartem, láká mnoho výrobců. Každý však nakonec narazí na problém bezpečnosti posádky. Půl auta za polovinu peněz postavit nejde.
***
Ochránit chodce při střetu s autem se automobilkám stále příliš nedaří. Nido to zkouší speciálními materiály karoserie a oblinami, které jsou přece jen "přátelštější" než ostré hrany a zlomy.
Speciální materiály vévodí i interiéru, červené čalounění díky zvláštní povrchové úpravě ála suchý zip udrží volně ležící mobil, peněženku apod.
Na autosalonu pod Eiffelovkou se prozatím představila pouze maketa "v životní velikosti", Pininfarina ale uvažuje o malosériové výrobě 100 - 120 aut denně. Za pět let by jich tak mohlo spatřit světlo světa asi 20 tisíc.
Pininfarina Nido v číslech
Délka (mm) |
2890 |
Šířka (mm) |
1674 |
Výška (mm) |
1534 |
Maximální posun vnitřní buňky vpřed (mm) |
350 |
Maximální posun vnitřní buňky vzad (mm) |
120 |
Rozvor (mm) |
2068 |
Přední rozchod (mm) |
1363 |
Zadní rozchod (mm) |
1457 |
Přední pneumatiky |
175/50 16 |
Zadní pneumatiky |
205/45 16 |
Karoserie, rám |
kompozitová, ocelový |
Motor |
umístěn vzadu, pohon zadních kol |
Převodovka |
automatická |