Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volvo urychluje vývoj aut. Chtějí trumfnout Škodu a jejich Favorita

Švédská automobilka Volvo připravuje novou platformu pro kompaktní modely. Firma si od ní slibuje, že díky ní vyvine zbrusu nový model za pouhých 20 měsíců, což představuje oproti dosavadním schopnostem zkrácení vývojového času na méně než polovinu. Šibeniční termíny Volva připomínají někdejší shon při vývoji Škody Favorit.
Nové Volvo XC90

Nové Volvo XC90 | foto: Volvo

Jen 20 měsíců má trvat vývoj nových automobilů Volvo po příchodu zbrusu nové platformy CMA (Compact modular architecture). Platforma bude určena pro modely jako je Volvo V40 a další kompaktní vozy, větší auta značky budou nadále používat také relativně čerstvou platformu SPA, kterou Volvo poprvé uvedlo s modelem XC90. I u modelů postavených na SPA postupně dojde ke zrychlení vývoje na pouhých 20 měsíců.

Doba vývoje automobilů se běžně pohybuje na úrovni řady let, už u Volva XC90 přitom dovedla automobilka stlačit vývoj na pouhých 30 měsíců. I to je skvělý výkon, třeba současné Volvo V40 uvedené v roce 2012 vyvíjeli ve Švédsku 42 měsíců. A za rekordmany jsou dnes považovány automobilky Mazda a Toyota, kterým trvá vývoj nového modelu 26 měsíců, tedy jen něco málo přes dva roky.

Volvo teď chce poprvé v novodobé automobilové historii srazit dobu vývoje pod dva roky. Automobilka toho chce dosáhnout mimo jiné i tím, že kompletně vymění stávající techniku vyvinutou za éry vlastnictví Fordem. Platformy zůstanou jen dvě - SPA a CMA. Volvo bude používat pouze jednu rodinu motorů (VEA), ve které budou kompresorem nebo turbodmychadlem přeplňované tří- a čtyřválce. A k dispozici bude jen čtveřice převodovek – manuální, osmistupňový a šestistupňový automat a nová sedmistupňová dvouspojková převodovka, která se objeví právě v některém z menších modelů.

Favorit také vznikl za 2,5 roku a bez počítačů

Extrémní rychlost vývoje není pouze znakem moderních automobilek. Šibeniční termín museli dodržet například i vývojáři tehdejšího AZNP Mladá Boleslav při vývoji modelu Škoda Favorit. Auto i s novou továrnou muselo vzniknout za dva a půl roku, samotný technický vývoj přitom trval dokonce jen rok. Vše odstartovalo v březnu roku 1983, kdy odjel tehdy čerstvě pověřený šéf vývoje Petr Hrdlička hledat designéra nového vozu na autosalon do Ženevy.

Jak VW kupoval Škodovku

Kontakt německého koncernu s českou vládou obstaral tajemný muž v pozadí, jmenuje se Hanuš Holzer. Čtěte vzpomínky obou aktérů, exkluzivně na iDNES.cz.

Škoda Favorit

Tím se stal Nuccio Bertone, který přijel 1. června podepsat do Mladé Boleslavi smlouvu, přitom už několik měsíců na voze pracoval. Přivezl s sebou dokonce první skici a ještě ve stejném měsíci odcestovala do Itálie podlahová plošina pro stavbu sádrového modelu. V prosinci dorazila do Boleslavi první maketa a o rok později už probíhaly intenzivní jízdní zkoušky prvního prototypu.

Jistě, že byl favorit technicky jednodušší než dnešní komplikované vozy, jenže je nutné si uvědomit, že favorit byl tehdy zcela novou konstrukcí a nic, jako dnešní modulární platformy, které urychlují vývoj, tehdy neexistovalo. Navíc nebyly konstruktérům k ruce dnešní moderní vývojové prostředky, výkonné počítače a další nástroje urychlující a zjednodušující vývoj. Výrobci dnes také přenášejí stále větší díl vývoje na dodavatelské firmy. Škoda s favoritem zcela změnila koncepci vozu oproti předchozímu modelu, od vozů s motorem vzadu a pohonem zadních kol přešla k uspořádání „vše vpředu“.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...