Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo urychluje vývoj aut. Chtějí trumfnout Škodu a jejich Favorita

aktualizováno 
Švédská automobilka Volvo připravuje novou platformu pro kompaktní modely. Firma si od ní slibuje, že díky ní vyvine zbrusu nový model za pouhých 20 měsíců, což představuje oproti dosavadním schopnostem zkrácení vývojového času na méně než polovinu. Šibeniční termíny Volva připomínají někdejší shon při vývoji Škody Favorit.

Nové Volvo XC90 | foto: Volvo

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Jen 20 měsíců má trvat vývoj nových automobilů Volvo po příchodu zbrusu nové platformy CMA (Compact modular architecture). Platforma bude určena pro modely jako je Volvo V40 a další kompaktní vozy, větší auta značky budou nadále používat také relativně čerstvou platformu SPA, kterou Volvo poprvé uvedlo s modelem XC90. I u modelů postavených na SPA postupně dojde ke zrychlení vývoje na pouhých 20 měsíců.

Doba vývoje automobilů se běžně pohybuje na úrovni řady let, už u Volva XC90 přitom dovedla automobilka stlačit vývoj na pouhých 30 měsíců. I to je skvělý výkon, třeba současné Volvo V40 uvedené v roce 2012 vyvíjeli ve Švédsku 42 měsíců. A za rekordmany jsou dnes považovány automobilky Mazda a Toyota, kterým trvá vývoj nového modelu 26 měsíců, tedy jen něco málo přes dva roky.

Fotogalerie

Volvo teď chce poprvé v novodobé automobilové historii srazit dobu vývoje pod dva roky. Automobilka toho chce dosáhnout mimo jiné i tím, že kompletně vymění stávající techniku vyvinutou za éry vlastnictví Fordem. Platformy zůstanou jen dvě - SPA a CMA. Volvo bude používat pouze jednu rodinu motorů (VEA), ve které budou kompresorem nebo turbodmychadlem přeplňované tří- a čtyřválce. A k dispozici bude jen čtveřice převodovek – manuální, osmistupňový a šestistupňový automat a nová sedmistupňová dvouspojková převodovka, která se objeví právě v některém z menších modelů.

Favorit také vznikl za 2,5 roku a bez počítačů

Extrémní rychlost vývoje není pouze znakem moderních automobilek. Šibeniční termín museli dodržet například i vývojáři tehdejšího AZNP Mladá Boleslav při vývoji modelu Škoda Favorit. Auto i s novou továrnou muselo vzniknout za dva a půl roku, samotný technický vývoj přitom trval dokonce jen rok. Vše odstartovalo v březnu roku 1983, kdy odjel tehdy čerstvě pověřený šéf vývoje Petr Hrdlička hledat designéra nového vozu na autosalon do Ženevy.

Jak VW kupoval Škodovku

Kontakt německého koncernu s českou vládou obstaral tajemný muž v pozadí, jmenuje se Hanuš Holzer. Čtěte vzpomínky obou aktérů, exkluzivně na iDNES.cz.

Škoda Favorit

Škoda Favorit

Tím se stal Nuccio Bertone, který přijel 1. června podepsat do Mladé Boleslavi smlouvu, přitom už několik měsíců na voze pracoval. Přivezl s sebou dokonce první skici a ještě ve stejném měsíci odcestovala do Itálie podlahová plošina pro stavbu sádrového modelu. V prosinci dorazila do Boleslavi první maketa a o rok později už probíhaly intenzivní jízdní zkoušky prvního prototypu.

Jistě, že byl favorit technicky jednodušší než dnešní komplikované vozy, jenže je nutné si uvědomit, že favorit byl tehdy zcela novou konstrukcí a nic, jako dnešní modulární platformy, které urychlují vývoj, tehdy neexistovalo. Navíc nebyly konstruktérům k ruce dnešní moderní vývojové prostředky, výkonné počítače a další nástroje urychlující a zjednodušující vývoj. Výrobci dnes také přenášejí stále větší díl vývoje na dodavatelské firmy. Škoda s favoritem zcela změnila koncepci vozu oproti předchozímu modelu, od vozů s motorem vzadu a pohonem zadních kol přešla k uspořádání „vše vpředu“.



Témata: Škoda, Volvo




Nejčtenější

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.