Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čas mlh je tady, zpomalte. Riziko smrti při nehodě je v mlze třikrát vyšší

aktualizováno 
S chladnými podzimními rány přichází na silnice nebezpečné mlhavé počasí. Při nehodě v mlze je pravděpodobnost smrtelného zranění třikrát vyšší než při průměrné nehodě. Řidiči totiž v mlze vnímají svou rychlost jako výrazně nižší. Na silnici, kde mlha kondenzuje a prodlužuje se brzdná dráha, pak nestíhají včas zastavit.
Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto

Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto | foto: GTÜ

Podzim dává lidem za volanty aut pořádně zabrat: brzké šero a ranní mlhy namáhají oči řidičů a zkreslují odhad rychlosti. Po odchodu babího léta se navíc mlhy objevují na většině území České republiky, často téměř po celý den.

Nebezpečná mlha

Statistiky jasně ukazují, že v mlze přibývá dopravních nehod a mívají také horší následky. Pravděpodobnost smrti při takové nehodě je třikrát vyšší. V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 803 nehod, ke kterým došlo za mlhy. Zemřelo při nich 16 lidí, dalších 32 bylo těžce zraněno a 284 lidí utrpělo lehká zranění. (Pro porovnání: celkem loni policie řešila 93 067 nehod, při kterých bylo 660 lidí usmrceno, 2 540 těžce zraněno a 24 426 zraněno lehce.)

Polovina chodců umírá při nehodách v noci

Řidiči je vůbec nevidí

Děláš to taky - viditelnost

V mlze totiž výrazně klesá viditelnost a navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti auta. Řidiči si často myslí, že jedou pomaleji, než tomu ve skutečnosti je. Jen stěží totiž mohou porovnávat rychlost auta s okolními stojícími předměty, které nejsou v mlze zřetelné a navíc nemají jasné obrysy. Vzdálenost od okolních předmětů vnímají jako větší. Často se také stává, že řidič v prvním okamžiku považuje stojící auto za jedoucí. K tomu všemu mlha na silnici kondenzuje a mokrá vozovka prodlužuje brzdnou dráhu auta. Řidič, který zavčasu nezpomalí, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a narazí do ní v plné rychlosti.

Vyrazit včas, zapnout mlhovky!

Jak nehodám v mlze předejít? Je dobré na cestu vyrazit s dostatečnou časovou rezervou. Pokud mlha komplikuje jízdu ve dne, denní svícení rozhodně nestačí: auto musí být pro ostatní dostatečně viditelné ze všech stran. Je proto třeba zapnout potkávací světla a také myslet na povinnost rozsvítit zadní mlhovku. Pokud je vůz vybaven předními mlhovkami, není třeba váhat nad jejich použitím.

Jak je to s povinnými reflexními prvky

Chodec musí nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybuje po silnici mimo obec.

Chodec s reflexními prvky

Chodec s reflexními prvky

„Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Mlhová světla by měla být určitě rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší,“ radí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ještě zákeřnější jsou lokální mlhy. Většina řidičů totiž nezpomalí, když vjíždí z úseku s dobrou viditelností do místa mlhavého oblaku. Na rozsvícení mlhovek si v této situace také vzpomene jen minimum lidí za volantem. Často spoléhají na to, že silnici dobře znají a nemůže je nic překvapit. Přitom stačí jedna neočekávaná překážka...

„Na druhou stranu po vynoření se z mlhy do dlouhého úseku s dobrou viditelností je nutno mlhová světla zase vypnout. Zvláště za tmy jsou pro řidiče jedoucí za námi nepříjemně oslňující. S rozvahou je třeba používat mlhovky i při loudavé jízdě v koloně,“ doplnil Budský.

Chodce a cyklisty rozsvítí reflexní prvky

Na podzimní nečas musí pamatovat i chodci a cyklisté. Platí zásada, že každý, kdo se pohybuje po silnici, musí vidět a být viděn. V takových případech by byly výmluvy na opomenutí reflexních prvků zbytečné.

„Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu. Určitě neuškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i cyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel. Tedy na samém okraji vozovky a kde je to možné, tak na krajnici,“ apeluje Budský.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.