Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čas mlh je tady, zpomalte. Riziko smrti při nehodě je v mlze třikrát vyšší

aktualizováno 
S chladnými podzimními rány přichází na silnice nebezpečné mlhavé počasí. Při nehodě v mlze je pravděpodobnost smrtelného zranění třikrát vyšší než při průměrné nehodě. Řidiči totiž v mlze vnímají svou rychlost jako výrazně nižší. Na silnici, kde mlha kondenzuje a prodlužuje se brzdná dráha, pak nestíhají včas zastavit.
Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto

Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto | foto: GTÜ

Podzim dává lidem za volanty aut pořádně zabrat: brzké šero a ranní mlhy namáhají oči řidičů a zkreslují odhad rychlosti. Po odchodu babího léta se navíc mlhy objevují na většině území České republiky, často téměř po celý den.

Nebezpečná mlha

Statistiky jasně ukazují, že v mlze přibývá dopravních nehod a mívají také horší následky. Pravděpodobnost smrti při takové nehodě je třikrát vyšší. V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 803 nehod, ke kterým došlo za mlhy. Zemřelo při nich 16 lidí, dalších 32 bylo těžce zraněno a 284 lidí utrpělo lehká zranění. (Pro porovnání: celkem loni policie řešila 93 067 nehod, při kterých bylo 660 lidí usmrceno, 2 540 těžce zraněno a 24 426 zraněno lehce.)

Polovina chodců umírá při nehodách v noci

Řidiči je vůbec nevidí

Děláš to taky - viditelnost

V mlze totiž výrazně klesá viditelnost a navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti auta. Řidiči si často myslí, že jedou pomaleji, než tomu ve skutečnosti je. Jen stěží totiž mohou porovnávat rychlost auta s okolními stojícími předměty, které nejsou v mlze zřetelné a navíc nemají jasné obrysy. Vzdálenost od okolních předmětů vnímají jako větší. Často se také stává, že řidič v prvním okamžiku považuje stojící auto za jedoucí. K tomu všemu mlha na silnici kondenzuje a mokrá vozovka prodlužuje brzdnou dráhu auta. Řidič, který zavčasu nezpomalí, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a narazí do ní v plné rychlosti.

Vyrazit včas, zapnout mlhovky!

Jak nehodám v mlze předejít? Je dobré na cestu vyrazit s dostatečnou časovou rezervou. Pokud mlha komplikuje jízdu ve dne, denní svícení rozhodně nestačí: auto musí být pro ostatní dostatečně viditelné ze všech stran. Je proto třeba zapnout potkávací světla a také myslet na povinnost rozsvítit zadní mlhovku. Pokud je vůz vybaven předními mlhovkami, není třeba váhat nad jejich použitím.

Jak je to s povinnými reflexními prvky

Chodec musí nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybuje po silnici mimo obec.

Chodec s reflexními prvky

Chodec s reflexními prvky

„Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Mlhová světla by měla být určitě rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší,“ radí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ještě zákeřnější jsou lokální mlhy. Většina řidičů totiž nezpomalí, když vjíždí z úseku s dobrou viditelností do místa mlhavého oblaku. Na rozsvícení mlhovek si v této situace také vzpomene jen minimum lidí za volantem. Často spoléhají na to, že silnici dobře znají a nemůže je nic překvapit. Přitom stačí jedna neočekávaná překážka...

„Na druhou stranu po vynoření se z mlhy do dlouhého úseku s dobrou viditelností je nutno mlhová světla zase vypnout. Zvláště za tmy jsou pro řidiče jedoucí za námi nepříjemně oslňující. S rozvahou je třeba používat mlhovky i při loudavé jízdě v koloně,“ doplnil Budský.

Chodce a cyklisty rozsvítí reflexní prvky

Na podzimní nečas musí pamatovat i chodci a cyklisté. Platí zásada, že každý, kdo se pohybuje po silnici, musí vidět a být viděn. V takových případech by byly výmluvy na opomenutí reflexních prvků zbytečné.

„Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu. Určitě neuškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i cyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel. Tedy na samém okraji vozovky a kde je to možné, tak na krajnici,“ apeluje Budský.

Autor:




Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.