Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 103 lety se narodil Josef Sodomka - muž, který oblékal auta

  13:35aktualizováno  13:35
Jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka ml. se narodil před 103 lety, 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě, kde jeho otec založil a provozoval dílnu na výrobu kočárů. Z ní udělal karosárnu evropského formátu.

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy | foto: Archiv

Stáž v mladoboleslavské firmě Laurin & Klement změnila jednadvacetiletému Josefu Sodomkovi z Vysokého Mýta od základu život. Jeho otec se ještě v roce 1925 zabýval výrobou kočárů, ta ale postupně skomírala. Sodomka mladší navrhl vyrábět karoserie pro automobily. Po šesti letech vedení firmy převzal a do první světové války z ní vybudoval karosárnu evropského významu.

"V 30. a 40. letech minulého století se značka Carroserie Sodomka stala vlajkovou lodí československého karosářství," říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Firma vyráběla od roku 1926 nákladní a užitkové vozy. O rok později dostala zakázku na limuzínu. Luxusní vozy se tak staly důležitou součástí výroby.

První autobus vyrobila v roce 1928. Ty se později staly ve výrobním portfoliu nevýznamnější.

"Sodomka však byl spíše milovníkem elegantních automobilů. V roce 1929 dokončil první kabriolet na podvozku Praga," řekl Junek.

Sodomkovy karoserie oceňovaly u nás i ve světě. Například Aero 50 Dynamik, kterých se vyrobilo pouhých sedm, získal na ženevském salonu druhou cenu. - více

Dnes jeden vůz muzeum v Mýtě vlastní a do dvou měsíců jej opravený představí veřejnosti, řekl Junek.

"Tato malá speciální série kabrioletů s otevřenou proudnicovou karoserií, zakrytými předními i zadními koly a kapkovitými blatníky, luxusním vybavením interiéru je ukázkou mistrovství svého tvůrce," popisuje Junek.

Druhá světová válka ochromila Sodomkovu továrnu a později nasměrovala firmu k výrobě autobusů, nákladních a sanitních vozů nebo pojízdných kanceláří. K elegantním vozům se chtěl Sodomka po skončení války vrátit.

Stihl vyrobit ještě známou Tatru 600 Tatraplán. "Historie tohoto vozu je velmi zajímavá. Byl vyroben v roce 1949 a na ženevském autosalonu vyhrál druhou cenu. Pak byl darován Stalinovi k 70. narozeninám. Jenže on se v něm pravděpodobně nikdy neprojel, protože dával přednost opancéřovaným autům," uvedl Junek.

"Tatraplán proto sloužil moskevské poliklinice. V roce 1976 se jej po delším vyjednávání podařilo získat zpět," vypráví Junek. Tatraplán předběhl svoji dobu. Svými tvary se podobá spíše vozům ze 60. let minulého století.

V roce 1948 však byl podnik znárodněn. "Zůstal v závodě jako technický vedoucí, KSČ mu připravila jen těžce snesitelnou atmosféru. O několik měsíců později byly karosářské podniky sloučeny pod společným jménem Karosa," doplňuje Junek.

V roce 1950 Státní bezpečnost obvinila Sodomku z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po více než roce byl osvobozen,  a nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu v Mnichově Hradišti. Do práce dojížděl plátěným velorexem. V šedesáti letech odešel do invalidního důchodu. Zemřel v únoru 1965.

Autoři: ,




Nejčtenější

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Další z rubriky

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Peugeoty Type 5
Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.