Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 103 lety se narodil Josef Sodomka - muž, který oblékal auta

  13:35aktualizováno  13:35
Jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka ml. se narodil před 103 lety, 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě, kde jeho otec založil a provozoval dílnu na výrobu kočárů. Z ní udělal karosárnu evropského formátu.

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy | foto: Archiv

Stáž v mladoboleslavské firmě Laurin & Klement změnila jednadvacetiletému Josefu Sodomkovi z Vysokého Mýta od základu život. Jeho otec se ještě v roce 1925 zabýval výrobou kočárů, ta ale postupně skomírala. Sodomka mladší navrhl vyrábět karoserie pro automobily. Po šesti letech vedení firmy převzal a do první světové války z ní vybudoval karosárnu evropského významu.

"V 30. a 40. letech minulého století se značka Carroserie Sodomka stala vlajkovou lodí československého karosářství," říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Firma vyráběla od roku 1926 nákladní a užitkové vozy. O rok později dostala zakázku na limuzínu. Luxusní vozy se tak staly důležitou součástí výroby.

První autobus vyrobila v roce 1928. Ty se později staly ve výrobním portfoliu nevýznamnější.

"Sodomka však byl spíše milovníkem elegantních automobilů. V roce 1929 dokončil první kabriolet na podvozku Praga," řekl Junek.

Sodomkovy karoserie oceňovaly u nás i ve světě. Například Aero 50 Dynamik, kterých se vyrobilo pouhých sedm, získal na ženevském salonu druhou cenu. - více

Dnes jeden vůz muzeum v Mýtě vlastní a do dvou měsíců jej opravený představí veřejnosti, řekl Junek.

"Tato malá speciální série kabrioletů s otevřenou proudnicovou karoserií, zakrytými předními i zadními koly a kapkovitými blatníky, luxusním vybavením interiéru je ukázkou mistrovství svého tvůrce," popisuje Junek.

Druhá světová válka ochromila Sodomkovu továrnu a později nasměrovala firmu k výrobě autobusů, nákladních a sanitních vozů nebo pojízdných kanceláří. K elegantním vozům se chtěl Sodomka po skončení války vrátit.

Stihl vyrobit ještě známou Tatru 600 Tatraplán. "Historie tohoto vozu je velmi zajímavá. Byl vyroben v roce 1949 a na ženevském autosalonu vyhrál druhou cenu. Pak byl darován Stalinovi k 70. narozeninám. Jenže on se v něm pravděpodobně nikdy neprojel, protože dával přednost opancéřovaným autům," uvedl Junek.

"Tatraplán proto sloužil moskevské poliklinice. V roce 1976 se jej po delším vyjednávání podařilo získat zpět," vypráví Junek. Tatraplán předběhl svoji dobu. Svými tvary se podobá spíše vozům ze 60. let minulého století.

V roce 1948 však byl podnik znárodněn. "Zůstal v závodě jako technický vedoucí, KSČ mu připravila jen těžce snesitelnou atmosféru. O několik měsíců později byly karosářské podniky sloučeny pod společným jménem Karosa," doplňuje Junek.

V roce 1950 Státní bezpečnost obvinila Sodomku z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po více než roce byl osvobozen,  a nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu v Mnichově Hradišti. Do práce dojížděl plátěným velorexem. V šedesáti letech odešel do invalidního důchodu. Zemřel v únoru 1965.

Autoři: ,




Nejčtenější

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Další z rubriky

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké...
Autofotka týdne: Motorka křížená s pásákem řidítka má, ale nepotřebuje je

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké polopásové vozidlo zkonstruované a vyráběné firmou NSU v Neckarsulmu používal...  celý článek

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.