Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 103 lety se narodil Josef Sodomka - muž, který oblékal auta

  13:35aktualizováno  13:35
Jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka ml. se narodil před 103 lety, 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě, kde jeho otec založil a provozoval dílnu na výrobu kočárů. Z ní udělal karosárnu evropského formátu.

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy | foto: Archiv

Stáž v mladoboleslavské firmě Laurin & Klement změnila jednadvacetiletému Josefu Sodomkovi z Vysokého Mýta od základu život. Jeho otec se ještě v roce 1925 zabýval výrobou kočárů, ta ale postupně skomírala. Sodomka mladší navrhl vyrábět karoserie pro automobily. Po šesti letech vedení firmy převzal a do první světové války z ní vybudoval karosárnu evropského významu.

"V 30. a 40. letech minulého století se značka Carroserie Sodomka stala vlajkovou lodí československého karosářství," říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Firma vyráběla od roku 1926 nákladní a užitkové vozy. O rok později dostala zakázku na limuzínu. Luxusní vozy se tak staly důležitou součástí výroby.

První autobus vyrobila v roce 1928. Ty se později staly ve výrobním portfoliu nevýznamnější.

"Sodomka však byl spíše milovníkem elegantních automobilů. V roce 1929 dokončil první kabriolet na podvozku Praga," řekl Junek.

Sodomkovy karoserie oceňovaly u nás i ve světě. Například Aero 50 Dynamik, kterých se vyrobilo pouhých sedm, získal na ženevském salonu druhou cenu. - více

Dnes jeden vůz muzeum v Mýtě vlastní a do dvou měsíců jej opravený představí veřejnosti, řekl Junek.

"Tato malá speciální série kabrioletů s otevřenou proudnicovou karoserií, zakrytými předními i zadními koly a kapkovitými blatníky, luxusním vybavením interiéru je ukázkou mistrovství svého tvůrce," popisuje Junek.

Druhá světová válka ochromila Sodomkovu továrnu a později nasměrovala firmu k výrobě autobusů, nákladních a sanitních vozů nebo pojízdných kanceláří. K elegantním vozům se chtěl Sodomka po skončení války vrátit.

Stihl vyrobit ještě známou Tatru 600 Tatraplán. "Historie tohoto vozu je velmi zajímavá. Byl vyroben v roce 1949 a na ženevském autosalonu vyhrál druhou cenu. Pak byl darován Stalinovi k 70. narozeninám. Jenže on se v něm pravděpodobně nikdy neprojel, protože dával přednost opancéřovaným autům," uvedl Junek.

"Tatraplán proto sloužil moskevské poliklinice. V roce 1976 se jej po delším vyjednávání podařilo získat zpět," vypráví Junek. Tatraplán předběhl svoji dobu. Svými tvary se podobá spíše vozům ze 60. let minulého století.

V roce 1948 však byl podnik znárodněn. "Zůstal v závodě jako technický vedoucí, KSČ mu připravila jen těžce snesitelnou atmosféru. O několik měsíců později byly karosářské podniky sloučeny pod společným jménem Karosa," doplňuje Junek.

V roce 1950 Státní bezpečnost obvinila Sodomku z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po více než roce byl osvobozen,  a nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu v Mnichově Hradišti. Do práce dojížděl plátěným velorexem. V šedesáti letech odešel do invalidního důchodu. Zemřel v únoru 1965.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...
Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...

r.v. 2016, naj. 22 836 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.