Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředně zrušená auta v polopřevodu zkusí zachránit ombudsmanka

  16:13aktualizováno  16:13
Zástupce veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Stanislav Křeček se obrátil na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v případu vlastníků vozidel, kteří si na sebe nestihli dopřepsat auto v registru vozidel do loňského 30. června a kvůli jejich administrativnímu zániku je ze zákona nemohou používat.

Škoda Felicia | foto: Škoda

Křeček uvedl, že to považuje za extrémně přísné, a požádal Ťoka o stanovisko k možnému odstranění tvrdosti právní úpravy.

Zákonem číslo 239/2013 se měnil zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Vyplynulo z toho, že všechna auta, u kterých do 30. června loňského roku nebude zapsaný vlastník a nebude podaná žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru, se považují za zaniklá a jsou z registru trvale vyřazena. Šlo o vozidla v takzvaném polopřevodu (více čtěte zde).

Podle kanceláře ombudsmanky to mělo dopad na desítky a možná i stovky lidí, kteří se k autům nepřihlásili a nyní kvůli vlastní chybě i kvůli zákonu nemohou auta legálně používat a znovu je zaregistrovat. „Setkávám se s lidmi, kteří si dobře uvědomují svůj podíl viny, protože včas neprovedli potřebné úkony. Důsledek ale považuji za extrémně přísný. Považuji za nepřiměřené, aby kvůli takové v podstatě administrativní chybě nenávratně přišli o svůj majetek,“ uvedl Křeček.

Požádal proto Ťoka o změnu, aby bylo možné takto zaniklá vozidla znovu legálně přihlásit.

Kancelář poukazuje na to, že zákon sice přispěl k potřebnému pročištění registru od skutečně zaniklých aut, ale u některých řidičů proměnil jejich vozidla často pořízená na leasing v bezcenný majetek.

Jako příklad uvedla situaci muže, který na úvěr pořídil auto svým rodičům. „Neuvědomil si, že na rozdíl od leasingu je v případě úvěru od počátku majitelem a neprovedl včas registraci. Asi tři roky staré auto tak úředně zaniklo a všechny pokusy o jeho záchranu, aby ho rodiče mohli dál používat, ztroskotaly,“ doplnila mluvčí kanceláře Iva Hrazdílková.

Pomoc pro majitele aut

O návrh řešení požádal Křeček Ťoka i u případů, kdy majitel prodá auto zájemci a ten ho bez přihlášení prodá dalšímu kupci. Podle Křečka z toho mohou vzniknout problémy pro původního majitele, který má malé šance situaci řešit, ačkoliv je stále v registru jako vlastník.

Ten je stále uveden v registru vozidel, z čehož mohou plynout rizika například v podobě vzniku dluhu na pojistném na povinném ručení nebo jiných správních deliktů provozovatele vozidla.

Změnu zápisu v registru původní vlastník provést nemůže, protože k tomu nemá potřebné doklady (technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla, protokol o evidenční kontrole vozidla a zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla).

„Registr vozidel sice může kupujícího pokutovat za přestupek nepodání žádosti o zápis změny vlastníka, ale pokud už kupující auto, ani doklady k němu nemá, je situace prakticky neřešitelná,“ vysvětluje Kancelář veřejného ochránce práv. „Původní vlastník může na svou obranu pouze podat určovací žalobu k soudu, aby soud potvrdil, že již vlastníkem není.“

I v této věci požádal zástupce ombudsmanky ministra dopravy o návrh řešení. Lidem, kteří prodávají auto, pak doporučuje, aby si pečlivě hlídali, že kupující na sebe auto přehlásí. Nejjistějším způsobem je domluva prodávajícího a kupujícího, že změnu zápisu v registru vozidel provedou společně.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Další z rubriky

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...
Génius, který stvořil slavné tatrovky a Porsche u něj okoukal Brouka

Rakouský konstruktér Hans Ledwinka patří k legendám československého automobilového průmyslu. Během svého působení v kopřivnické firmě Tatra stál u zrodu...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Maserati Quattroporte S Q4
Maserati Quattroporte S Q4

r.v. 2013, naj. 58 718 km, benzín
1 674 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.