Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředně zrušená auta v polopřevodu zkusí zachránit ombudsmanka

  16:13aktualizováno  16:13
Zástupce veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Stanislav Křeček se obrátil na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v případu vlastníků vozidel, kteří si na sebe nestihli dopřepsat auto v registru vozidel do loňského 30. června a kvůli jejich administrativnímu zániku je ze zákona nemohou používat.

Škoda Felicia | foto: Škoda

Křeček uvedl, že to považuje za extrémně přísné, a požádal Ťoka o stanovisko k možnému odstranění tvrdosti právní úpravy.

Zákonem číslo 239/2013 se měnil zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Vyplynulo z toho, že všechna auta, u kterých do 30. června loňského roku nebude zapsaný vlastník a nebude podaná žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru, se považují za zaniklá a jsou z registru trvale vyřazena. Šlo o vozidla v takzvaném polopřevodu (více čtěte zde).

Podle kanceláře ombudsmanky to mělo dopad na desítky a možná i stovky lidí, kteří se k autům nepřihlásili a nyní kvůli vlastní chybě i kvůli zákonu nemohou auta legálně používat a znovu je zaregistrovat. „Setkávám se s lidmi, kteří si dobře uvědomují svůj podíl viny, protože včas neprovedli potřebné úkony. Důsledek ale považuji za extrémně přísný. Považuji za nepřiměřené, aby kvůli takové v podstatě administrativní chybě nenávratně přišli o svůj majetek,“ uvedl Křeček.

Požádal proto Ťoka o změnu, aby bylo možné takto zaniklá vozidla znovu legálně přihlásit.

Kancelář poukazuje na to, že zákon sice přispěl k potřebnému pročištění registru od skutečně zaniklých aut, ale u některých řidičů proměnil jejich vozidla často pořízená na leasing v bezcenný majetek.

Jako příklad uvedla situaci muže, který na úvěr pořídil auto svým rodičům. „Neuvědomil si, že na rozdíl od leasingu je v případě úvěru od počátku majitelem a neprovedl včas registraci. Asi tři roky staré auto tak úředně zaniklo a všechny pokusy o jeho záchranu, aby ho rodiče mohli dál používat, ztroskotaly,“ doplnila mluvčí kanceláře Iva Hrazdílková.

Pomoc pro majitele aut

O návrh řešení požádal Křeček Ťoka i u případů, kdy majitel prodá auto zájemci a ten ho bez přihlášení prodá dalšímu kupci. Podle Křečka z toho mohou vzniknout problémy pro původního majitele, který má malé šance situaci řešit, ačkoliv je stále v registru jako vlastník.

Ten je stále uveden v registru vozidel, z čehož mohou plynout rizika například v podobě vzniku dluhu na pojistném na povinném ručení nebo jiných správních deliktů provozovatele vozidla.

Změnu zápisu v registru původní vlastník provést nemůže, protože k tomu nemá potřebné doklady (technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla, protokol o evidenční kontrole vozidla a zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla).

„Registr vozidel sice může kupujícího pokutovat za přestupek nepodání žádosti o zápis změny vlastníka, ale pokud už kupující auto, ani doklady k němu nemá, je situace prakticky neřešitelná,“ vysvětluje Kancelář veřejného ochránce práv. „Původní vlastník může na svou obranu pouze podat určovací žalobu k soudu, aby soud potvrdil, že již vlastníkem není.“

I v této věci požádal zástupce ombudsmanky ministra dopravy o návrh řešení. Lidem, kteří prodávají auto, pak doporučuje, aby si pečlivě hlídali, že kupující na sebe auto přehlásí. Nejjistějším způsobem je domluva prodávajícího a kupujícího, že změnu zápisu v registru vozidel provedou společně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.