Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s novou Škodou Fabia Combi

aktualizováno 
Stávajícího kombíku se prodalo víc než 640 tisíc exemplářů, opanoval firemní flotily a těm, kteří nedosáhli na větší, sloužil jako neúnavný stěhovák. Nová generace chce úspěch zopakovat. Prodloužená fabie odveze o pár litrů víc, technika ani jízdní vlastnosti se nemění.

Škoda Fabia Combi | foto: Škoda Auto

Pod moderním líbivým kabátem se schovává technika fabie první generace, která ve své době oplývala výjimečnými kvalitami. Dobré jízdní vlastnosti, velký prostor a zajímavou techniku má dnes ale hromada jejích konkurentů.

Nevýhodou oproti ostatním je zastarávající nabídka motorů. Body k dobru získává za lepší bezpečnostní výbavu oproti předchůdkyni. Novinka má v nejzákladnějším provedení čtyři airbagy, předchůdkyně jeden.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia Combi www.automodul.cz

Chce se líbit
Až po B sloupek − to je ten, který má řidič vedle sebe − je fabia combi shodná s krátkou verzí. Záď je trochu bachratější, i díky ní možná vypadá kombíková fabie při pohledu z boku vyváženějším dojmem než krátká sestra.

Sedm milimetrů a především decimetry krychlové navíc vylepšily její proporce a získala také dynamičtější linky než strohá předchůdkyně. Přišla ale o deklovitou střechu, horní linka oken se totiž směrem vzad výrazně svažuje.

Odveze víc
Vepředu je všechno stejné jako v sestře představené letos na jaře. Posádku vítá pohledná a mohutná přistrojovka a nad ní vcelku malé čelní sklo.

Uvnitř je víc místa v podélném směru − přibližně tři centimetry, čahouni vzadu mají k dobru čtyři centimetry pro hlavu ve srovnání s předchůdkyní.

Do kufru se vejde o čtyřiapadesát litrů věcí víc než do stávajícího kombíku fabie. Po předchůdkyni nepodědila jen velkou část mechaniky, ale také překážku pro nastupující zavazadla − vysoký schod tvořený nárazníkem.

Při nakládání potěší roletka, které se stačí jen dotknout a sama se shrne, stejnou známe z větší sestry octavie.

V bocích kufru jsou za podběhy velké kapsy. Při cestování ve dvou odveze dvě jízdní kola. Řečí čísel to je 480 litrů věcí v pětimístné konfiguraci a 1 460 při cestování ve dvou. Stěhovaví majitelé ocení, že nezávisle na motorizaci odveze až 515 kg. 

Drnčivý tříválec
Jedna-čtyřkový turbodiesel pod kapotou ocení spořílci, ovšem podmínkou je, že budou trochu nahluchlí a netrvají na kultivovaném projevu agregátu. Pravda, motor byl ještě syrový, ale zvuky, které vyluzoval před i po zahřátí na provozní teplotu uchu nelahodily a spíš naháněly strach o jeho zdraví. Naftový tříválec subjektivně hlučí ve fabii combi snad ještě víc než v roomsteru.

Naše slabší verze s 51 kilowatty stačila na rozpohybování malého škodováckého kombíku tak akorát. Rozhodně se vyplatí uvažovat o verzi stejného motoru, která oplývá výkonem o osm kilowatt větším, ale hlavně má čtyřicet newtonmetrů navíc. Traktorový zvuk se nemění, předjíždění je ale o něco jistější. Snad se malá škodovka už brzy dočká moderního commonrailového nafťáku...

Spotřeba při první projížďce se syrovým autem oscilovala mezi pěti a půl a šesti litry. Dvoučlenná posádka si vyzkoušela jízdu ve městě, po okreskách i na dálnici. Na tabulkovou 4,8litrovou spotřebu se s trochu cviku a po zajetí motoru dostat bezpochyby dá.

Řadicí pákou, která by přeci jen mohla být o něco delší, řadíte pětistupňový manuál. Dráhy jsou dobře vymezené a řazení probíhá bezchybně, jen by těch drah mohlo být alespoň u silnějších motorů šest. Bohužel šestistupňová převodovka je v ceníku fabie zastoupena pouze automatem dostupným jen v kombinaci s nejsilnějším benzinovým motorem 1,6.

Stejně jako u stávající generace se dá předpokládat, že se na víkách kufru často objeví zkratka HTP hlásající, že vepředu statečně bojují s jedenácti sty kily auta tři válce benzinového motoru 1,2litru. Pro jízdu ve městě je dostačující, na delší výlety a při větším zatížení se ale rychle zadýchá. Prý se ale v koncernu VW už usilovně pracuje na motoru 1,2 TSI se čtyřmi válci, přímým vstřikem paliva a dokonce i turbodmychadlem. Těšit se můžeme, Martin Jahn ovšem při uvedení fabie combi nic neslíbil... ČTĚTE ZDE

Šetříme přírodu
Ekologicky smýšlejícím fabiechtivým zákazníkům nabídne škoda verzi Greenline s úpravami zlepšujícími aerodynamiku a spotřebu v zájmu sražení emisí pod 110 gramů CO2 na kilometr. Snížení podvozku o 15 milimetrů, delší převodové stupně, přeprogramování řídící jednotky a další úpravy dostaly spotřebu 59kilowattové jedna devítky TDI na 4,1 litru nafty na stovku ujetých kilometrů.

Jízdní vlastnosti se neliší od krátké fabie. Subjektivně se v oblouku dost nakloní, ale asfaltky se drží statečně. To, že je za zády o pár centimetrů krychlových víc, řidič nepociťuje. Podvozek je po škodovácku trochu tvrdší, s nerovnostmi se ale vypořádává se ctí.

Na nejlevnější si počkáme
Nejlevnější fabií combi je prozatím verze s 51kilowattovým benzinovým motorem za 302 900 Kč. V základní výbavě pojmenované tradičně Classic jsou čtyři airbagy, ABS, výškově stavitelné sedadlo řidiče a příprava na rádio. K mání bude od ledna 2008.

Na autosalonu ve Frankfurtu škodovka ještě slíbila slabší šestiventilovou verzi motoru HTP se 44 kilowatty výkonu a lákavou základní cenou 285 900 korun. Martin Lauer, vedoucí podnikové komunikace škodovky, ale přiznává, že v Mladé Boleslavi ještě stále diskutují, kdy a kterým trhům tuto verzi nabídnou.

Pražský prodejce Škody ovšem pro MF DNES řekl, že tuto verzi bude možné objednat od února příštího roku.

Zajímavou nabídkou, kterou nenajdeme snad u nikoho z konkurentů, je možnost pořídit každý motor s jakoukoli úrovní výbavy (classic, ambiente, sport, elegance).

A kdo jsou ti konkurenti? Především Renault Clio GrandtourPeugeot 207 SW.

Škoda Fabia v číslech

Benzinové motory

Max. výkon (kW/koní) Max. kroutící moment (Nm) Zrychlení 0−100 km/h (s) Max. rychlost (km/h) Prům. spotřeba (l)
1,2 HTP 44/60 108 16,8 156 5,9
1,2 12V HTP 51/70 112 15,1 164 5,9
1,4 16V 63/86 132 12,7 175 6,5
1,6 16V 77/105 153 10,4 192 6,9
Naftové motory
1,4 TDI 51/70 155 15,4 164 4,8
1,4 TDI 59/80 195 13,7 173 4,6
1,9 TDI 77/105 240 11,0 191 4,9
délka x šířka x výška x rozvor:
4239 x 1642 x 1498 x 2462 milimetrů
objem kufru: 480−1460 litrů
Zdroj: Škoda Auto





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.