OTÁZKA:
Dobrý den,
s čím vůbec pracujete? Simulace, statistika? Jak dlouho taková analýza nehody trvá?
Děkuji za odpověď?
Karel
ODPOVĚĎ:
Dobrý den. Analýza dopravních nehod je disciplína ,která používé poznatky z více oborů. Tomu odpovídá i odlišný charakter podkladů. Od statistiky, přes experimetnty, empirie atd. Analýza dopravní nehody jejímž výstupem je znalecký posudek zpravidla trvá v řádu dní.
23.11.2010 14:07
OTÁZKA:
Nakolik se umíte přiblížit realitě? Myslím tím, s jakou přesností dokážete určit příčinu a průběh nehody. Děkuji za odpověď
Kulíšek
ODPOVĚĎ:
Záleží na podkladech, které máme k dispozici. V první řadě určujeme průběh nehody (co se vlastně stalo), pak možnosti odvrácení nehodového děje (co se mělo stát, aby se nehoda nestala) a následně stanovíme příčinu nehody.
23.11.2010 14:10
OTÁZKA:
Dobrý den, posuzujete se při určování zavinění nehody i věci jako zatmavená světla, rozšiřující podložky pod disky, jiné profilové číslo pneumatik a podobně? Občas slýchám názory, že pokud nabourám s takovými tungovými doplňky, budu bez dalšího šetření určen jako viník i kdyby mi druhé auto nedalo přednost a jeho řidič byl opilý.
pavlik12
ODPOVĚĎ:
Detaily uváděné v otázce se běžně neposuzují, nejsou rozhodující, s podobným názorem ohledně viníka se běžně nesetkáváme. Každou nehodu je nutné posuzovat individuálně.
23.11.2010 14:12
OTÁZKA:
Jaka jsou kriteria k tomu, abyste prijel primo k nehode (velikost skody, zraneni..atd) ??
bbv
ODPOVĚĎ:
Záleží na okolnostech nehody. Přizvání znalce je v kompetenci Polocie ČR.
23.11.2010 14:13
OTÁZKA:
Co je potřeba udělat pro to, aby se člověk stal soudním znalcem na dopravní nehody?
Miroslav
ODPOVĚĎ:
Znalce jmenuje předseda krajského soudu, nebo ministr spravedlnosti. Konkrétně u dopravních nehod navíc existuje možnost studia na VUT Brně.
23.11.2010 14:14
OTÁZKA:
Jak se rozhodnout, jestli po nehode ktera je "o plechy" poodjet auty na kraj silnice a nebo nechat zablokovat na hodinu a vic dulezitou silnici pri cekani ma policii? Nestacila by policii fotka polohy aut?
Prazak
ODPOVĚĎ:
Ze zákona máte povinnost s vozidly nemanipulovat, přirozeně podle situace je dobré označit, vyfotit vozidla v poloze po nehodě.
23.11.2010 14:15
OTÁZKA:
Dobré odpoledne,
zajímalo by mě, na kolik procent můžete prohlásit, že se ta nehoda stala opravdu tak, jak jste vyzkoumali? Nemůže u Vašich analýz dojít k omylu?
Díky za odpověď a přeji hodně úspěchů a doufám, že se s Vámi pracovně nikdy nesetkám :)
Radek
ODPOVĚĎ:
V procentech nelze vyjádřit. Podle podkladů lze stanovit průběh nehody s větší, či menší přesností. Rozhodující je určit správnou příčinu nehodového děje.
23.11.2010 14:17
OTÁZKA:
Dobrý den,
na kolik rozhodují soudci na základě posudků vás znalců. Rozhodují se vždy podle vašeho doporučení?
děkuji, přeji kránsý den
Řidič
ODPOVĚĎ:
Záleží na okolnostzech případu. Nelze jednoznačně odpovědět.
23.11.2010 14:19
OTÁZKA:
Příklad: Jedu v pomalém pruhu na dálnici rychlostí cca 80Km v hodině, z připojovacího pruhu mi tam z nenadání vjede auto jedoucí rychlostí 40Km v hodině a já skončím v jeho kufru. Je to moje vina, kdy jsem měl jet pomaleji a zachovat bezpečnou vzdálenost nebo jeho vina, kdy mě při zařazování do prhu nesmí ohrozit a měl by mi dát přednost?
Petr
ODPOVĚĎ:
Otázkou je jak jste schopen reagovat a snížit rychlost, odvrátit střet. Právě odpověď na takovou otázku bývá předmětem znaleckého posudku.
23.11.2010 14:20
OTÁZKA:
Dobrý den,
Berete v potaz i výpovědi zúčastněných vypovědi řidičů? případně svědků? nebo se řídíte čistě tím co vidite na vozovce/vozidlech.
Karel
ODPOVĚĎ:
Výpovědi se berou v potaz, ale tyto výpovědi nemusí být objektivní narozdíl od stop, apod.
23.11.2010 14:21
OTÁZKA:
Máte nějaké dané postupy, existuje vůbec nějaký studijní obor? Je to alchymie, nebo exaktní věda? začínáte vždycky znovu? máte nějaké fígle, čeho se chytit?
Anonym
ODPOVĚĎ:
Možnost studia existuje na VUT v Brně. Přirozeně můžeme se pohybovat v rámci vědeckého poznání v daném oboru. Svým způsobem každá nehoda je originál, takže se pokaždé tak trochu začíná od znovu, ačkoliv zkušenosti a praxe také fungují.
23.11.2010 14:24
OTÁZKA:
Dobrý den,
zajímalo by mě, zda ve Vašem oboru pracují také ženy, a pokud ano, je vidět na některých konečných analýzách rozdíl mezi muži a ženami?
radar
ODPOVĚĎ:
Ano, i ženy. Takové srovnání analýz neexistuje, ale asi by nebylo velkých rozdílů.
23.11.2010 14:26
OTÁZKA:
Dobrý den.
Při jakémkoliv měření je udán výsledek a jeho tolerance - ono plus minus.
V případě výpočtu rychlosti před střetem soudním znalcem vidím jednu hodnotu. Nechybí tam ono plus minus? A nemělo by být řádově větší než při přímém měření?
Láďa
ODPOVĚĎ:
Výpočty ve znaleckém posudku týkající se analýzy dopravních nehod jsou udávány vždy v toleranci. Pokud je uvedeno jedno číslo, jedná se o střední hodnotu.
23.11.2010 14:28
OTÁZKA:
Dobrý den,
byl jsem účastrníkem nehody. Rozhodujícími faktory dle mého bylo špatně zaparkované vozidlo v prostoru křižovatky (na bílém šrafování vozovky, zabraňující výhledu) a chybně nastavené zrcadlo nebo možná nedostatečně vybavená křižovatka, protože tam je jedno špatně nastavené zrcadlo pro dva jízdní pruhy.
Mám k dispozici fotografie a video.
Policisté odmítli zkontrolovat z pohledu řidiče vozidla vjíždějícího do prostoru křižovatky nastavení zrcadla. Odmítli tak potvrdit skutečně nedostatečné značení křižovatky, které bylo hlavním faktorem pro vznik nehody. V onom místě se stejné nehody opakují a jak já, tak i moji kolegové máme s nedostatečně vyřešenou křižovatkou své špatné zkušenosti.
Prosím poraďte, jak mohu postupovat, abych předešel situaci, kde mne někdo po nedostatečném zhodnocení situace třeba označí jako viníka. Je vhodné si vyžádat od soudního znalce hodnocení dostatečnosti dopravního označení křižovatky?
Děkuji
Jarda
ODPOVĚĎ:
Pro potvrzení vašeho názoru bude asi zapotřebí odborné stanovisko. Tímto směrem by se měl ubírat váš postup.
23.11.2010 14:31
OTÁZKA:
Vrtá mi hlavou, jaktože vás je celá skupina znalců, kteří na to máte laboratoře. A zároveň jsou znalci, kteří pracují sami. Je pak taková práce srovnatelně kvalitní?
Anonym
ODPOVĚĎ:
Přímá úměra, že kvalita znalce musí růst s velikostí laboratoře neplatí vždy. I práce řadového znalce je v mnoha případech kvalitní a zcela srovnatelná s prací znaleckého ústavu.
23.11.2010 14:33
OTÁZKA:
Dobry den, jak se stavite k pripadum nedani prednosti v jizde, kdy ridic po hlavni silnice jede vyssi rychlosti nez je povoleno (10 - 20km/h)?
A jak se vubec pripady nedani prednosti v jizde posuzuji? Pozoruji, ze tento nesvar se v posledni dobe docela rozmaha spolu s nedanim znameni o zmene smeru jizdy...
TH
ODPOVĚĎ:
Právě nehody typu nedání přednosdti kontra rychlost by měly být předmětem znaleckého zkoumání. Místo odpovědi vám dám na přemýšlení dva ilustrativní příklady. Řidič jede v obci vysokou rychlostí a z vedlejší bezprostředně vjede vozidlo. Naopak. Řidič překročí rychlost o vámi uvedenou hodnotu a narazí do vozidla, které již určitou dobu provádí odbočovací manévr... .
23.11.2010 14:38
OTÁZKA:
někde jsem četl, že je pro vás stále složitější pracovat: auta jsou stále chytřejší, zasahují řidiči do řízení. Jak se s tím srovnáte? Co když někdo příjde a řekne, že za to může auto? Prý dnes v době ABS a ESP máte kolikrát vůbec problém určit brzdnou dráhu...
Anonym
ODPOVĚĎ:
Pokud chybí například brzdné stopy, pak je těžší posoudit zda, řidič "spal", nebo jel rychle, pouze nevznikly stopy po brzdění.
23.11.2010 14:40
OTÁZKA:
Jak zde ctu, tak neexistuje metodika pro to jak vyjadrit "jak spolehlivy" znalecky posudek je. Tudiz chyba se muze blizit i ke 100%. Jaky ma pak takovy znalecky posudek obecne vahu? (Jinak vasi praci celkem obdivuji)
Martin
ODPOVĚĎ:
Omyl nelze vyloučit, stejně jako v jiných oblastech lidské činnosti. Záleží na zpracovateli znaleckého posudku. Význam posudku je dán příslušnými právními předpisy.
23.11.2010 14:43
OTÁZKA:
Stane se nekdy u soudu, ze se znalec obzaloby a znalec obhajoby naprosto neshodnout? Treba ze kazdy u nejistych hodnot pouzije jiny okraj tolerance, dosadi jine meze koeficientu nebo neco takoveho?
Jirik
ODPOVĚĎ:
K neshodě může dojít i jinými způsoby, než jste popsal.
23.11.2010 14:44
OTÁZKA:
Dobry den, chtel jsem se zeptat jak postupujete v pripade kdy zjistite ze na vozidle ktere se nehody zucastnilo byly pouzity nehomologovane dily (napr neschvalene rozmery kol, svetla bez atestu apod). Takove vozidlo by prece nemelo vubec na silnici vyjet a kdyz uz se neco stane, mel by zde byt podil na vine... Funguje to tak i v praxi nebo ne? Dekuji za odpoved
Josef
ODPOVĚĎ:
Nutné je vždy sledovat co je předmětem posouzení a zda daná věc je příčinou dopravní nehody.
23.11.2010 14:45
OTÁZKA:
Dobry den, jakym zpusobem stanovujete, zdali ridic mohl, ci nemohl odvratiti nehodu? Prece kazdy clovek reaguje jinak..
Pavel
ODPOVĚĎ:
Existují měření reakčních dob řidičů. Na základě těchto hodnot posuzujeme včasnost reakce řidiče. Jestliže reakční doba je mimo určité rozmezí, pak se zkoumá co je příčinou.
23.11.2010 14:47
OTÁZKA:
Dobrý den, snaží se vás účastníci obelhat, třeba zatáhnou ruční brzdu až po nehodě, nebo manipulují s troskami? dokážete to odhalit? Stává se to často?
Anonym
ODPOVĚĎ:
Ve většině případů se u reálných nehod toto nestává. Učastnící jsou v šoku a na nějakou manipulaci nepomyslí. Obelhat se snaží znalce a vyšetřovatele u fingovaných dopravních nehod.
23.11.2010 14:49
OTÁZKA:
trochu otázky rozdělím
Videozáznam z jízdy vozidla před a v rpůběhu nehody, dopravního přestupku pořízaný schváleným videozařízením dostatečným důkazem pro správní orgány, soudního znalce a soud?
pavel
ODPOVĚĎ:
Tato otázka spíše patří orgánům, které posuzují zda se jedná o důkaz.
23.11.2010 14:51
OTÁZKA:
Jak se postupuje v případě určení délky brzdné dráhy na mokrém povrchu?
Lze pouze podle zdeformovaných plechů určit rychlost vozidla a zda řidič před nárazem brzdil?
Tom
ODPOVĚĎ:
Podle plechů lze určit nárazovou rychlost.
23.11.2010 14:52
OTÁZKA:
Dobry den. Pri me kazde ceste autem se setkavam s ridici, kteri se pri predjizdeni nepodivaji do zpetneho zrcatka a vjedou v lepsim pripade tesne pred auto, ktere je zrovna take predjizdi. Jak postupujete v pripade takove nehody? Muze za to vzdy ridic, ktery se nepodival do zrcatka, nebo jsou i pripady, kdy za nehodu muze predjizdejici ridic, i kdyz uz je na urovni predjizdeneho auta, ktere mu tam vjede? Dekuji za Vasi odpoved.
Petr Kembický
ODPOVĚĎ:
Stručně: V těchto případech si položte otázku co udělal špatně ten předjíždějící...
23.11.2010 14:53
OTÁZKA:
Vidíte určitě stovky nabouraných aut. Staví se dnes tedy o tolik kvalitnější a lepší auta, že byste byl pro zvášení rychlostí na dálnici?
Anonym
ODPOVĚĎ:
Ano, ale určitě ne směrem nahoru.
23.11.2010 14:54
OTÁZKA:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda-li je možné určit rychlost motocyklu před nehodou, v případě že motocykl krátce po prudkém brždění upadne a nejsou tedy k dispozici žádné brzdné stopy od pneumatik? Je v takovém případě možno dokázat řidiči, že překročil rychlost? Resp. co jsou potom určující parametry, ze kterých se rychlost odhaduje? Díky
Martin
ODPOVĚĎ:
Motocykl, který se sune je rovněž zpomalován, sice méně než při brzdění. Existují měření a hodnoty zpomalení sunoucího se motocyklu za různých podmínek.
23.11.2010 14:55
OTÁZKA:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké jsou Vaše osobní zkušenosti s tolikrát omílanou délkou brzdné dráhy vozidel s a bez ABS na různých typech povrchu. Zanechává auto s ABS nějaké stopy, přestože se kola teoreticky nezablokují?
Tomas
ODPOVĚĎ:
Stopy jsou zanechány vždy, záleží jak moc jsou na povrchu zřetelné a změřitelné.
23.11.2010 14:56
OTÁZKA:
Jak casto resite auta poskozena od nekvalitni vozovky (vytluky atd.) Resite takove pripady a jak dopadaji?
TH
ODPOVĚĎ:
Zřídka. Obecně je složité přiřadit poškození vozidla ke konkrétnímu poškození vozovky.
23.11.2010 14:58
OTÁZKA:
K me predchozi otazce ohledne prednosti:
Predpokladejme, ze ridic z vedlejsi vidi auto jedouci po hlavni a stejne tak ridic na hlavni vidi kam jede a vidi auto z vedlejsi...
Co se tyce vasich prikladu zalezi, co je vysoka rychlost... V uzke ulicce plne zaparkovanych aut muze byt i 40km/h vysoka rychlost. Na prutahu meste je situace jina...
Kazdopadne u prvniho prikladu by byl vinik ridic na vedlejsi u druheho na hlavni...
TH
ODPOVĚĎ:
Když vidí, pak je otázkou zda může odhoadnout vyšší rychlost jízdy. Vidíte...a v prvním případě byla rychlost vyšší. Není to triviální...
23.11.2010 15:02
OTÁZKA:
Dobrý den, posuzujete při zkoumání dopravní nehody jen řidiče a jejich chování, nebo se hodnotí i jiné okolnosti, složité dopravní značení, špatné klopení zatáčky, atd. ?
Anonym
ODPOVĚĎ:
I jiné, ale většinou v hlavní roli je lidský faktor.
23.11.2010 15:05
OTÁZKA:
Dobry den,
stala se takovato situace: dve vozidla, krizovatka typu T: vozidlo 1 stoji na vedlejsi silnici (kola v klidu) v krizovatce tak, aby ridic mel dobry vyhled to krizovatky. Vozidlo 2, odbocujici z hlavni ulice do leva, pri svem odbocovacim manevru narazi do stojiciho vozidla.
ilustracni obrazek: http://yfrog.com/0t77358736j
Me by zajimalo, jak by jste tuto situaci ohodnotil, kdo mel vinu? Po prijeti policie, ridic vozidla 2. trikrat zmenil vypoved o tom co se stalo (nejdrive, ze vuz jedna jel, potom ze mozna stal, ale on se vyhybal prekazce (ktera tam nikdy ani zadna nebyla) a potreti kombinaci obeho). Policie oznacila za vinika ridice vozidla 1. s tim, ze nedal prednost z prava a nikde neuvedla, ze menil vypovedi. Ridic vozidla 1. se odvolal a ve spravnim rizeni mu bylo sdeleno, ze odvolani je mu k nicemu, protoze policiste napsali, ze se jednalo o nedani prednosti a ze se vypovedi svedku lisi a tim padem je to slovo proti slovu.
me by zajimal vas nazor, dekuji, Ondrej
Ondrej
ODPOVĚĎ:
Obecně, neměl bych narazit do stojící překážky!
23.11.2010 15:08
OTÁZKA:
Dvakrát se mi stalo, že jsem jel jako spolujezdec s manželkou (čerstvá řidička, najela asi 8 tis km); manželkase nezaviněně dostala do kritické situace a vůbec nereagoval - jen řekla "jémine", lehce přibrzdila (nijak intenzivně) a obecně nijak nereagovala. Z mého pohledu bych asi v obou případech reagoval mnohem "intenzivněji". Stává se podobná absence reakce často?
Manželka takto jednou přejela kočku, která přebíhala silnici. Podruhé skoro srazila desetiletého kluka, který z malé blízkosti vyběhnul na silnici první třídy (naštěstí se zastavil - auto nakonec "jen" zasáhlo světlem igelitku, kterou držel v ruce). Přitom manželka jinak řídí celkem dobře, předvídavě, a v obou případech jela spíše pomaleji, než okolnosti a předpisy dovolují...
Jiří
ODPOVĚĎ:
Řidič by měl přizpůsobit svou rychlost schopnosti zastavit. V případě, který popisujete by měla být rychlost jízdy nízká.
23.11.2010 15:09
OTÁZKA:
Dobrý den,
nese vinu řidič automobilu který nezvládne řízení na mokré vozovce v důsledku toho , že v protisměru předjíždí autobus traktor a omezi tak jeho jízdu? řidič prudce zabrzdí , dostane smyk a srazí se s autobusem... nese vinu i řidič auta, který byl omezen, v důsledku toho havaroval, má zničené auto a leží s těžkými zraněními v nemocnici?
Terka
ODPOVĚĎ:
Na základě takto stručného popisu těžko situaci posoudit. Jen si dovolíme upozornit: nevidět příčiny dopravních nehod černobíle, často nastane pochybení na více stranách. Tímto bychom se s vámi chtěli rozloučit. Děkujem vám za dotazy a přejeme vám ať v dopravě i v životě do ničeho nenarazíte. Nashledanou, Tomáš Kubeš a Zdeněk Mrázek, DEKRA Automobil a.s..
23.11.2010 15:17