Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rady pro koupi staršího auta: technika

aktualizováno  19. února 17:29
Koupě ojetého vozu je většinou značná investice, při níž není na místě zbrklost či oslnění slavnou značkou.

SPÁRY NAPOVĚDĺ

Orientační prohlídka karoserie by měla začínat zkouškou, jak se dají otevřít všechny dveře a kapoty. Mezery mezi dveřmi, kapotami a blatníky musí být stejné, zhruba čtyř- až pětimilimetrové.

Odlišnosti, nerovnosti, či dokonce doteky kapoty s blatníky jsou výmluvným důkazem o nekvalitní karosářské opravě. Dál je třeba sledovat, zda plech podlahy, kufru či nadkolí není zvlněný.

O nedobré klempířské práci nebo o tom, že vůz prezentovaný jako nehavarovaný je po větší opravě, svědčí i chybějící či odlišná hmota (pečeť) kolem svárů dílů karoserie, například předního čela a blatníků.


STOP PRO VRAKY

S automobily původně vyřazenými z provozu po těžkých haváriích v západní Evropě a poté v Česku opravenými mohou být při cestách do zahraničí nesnáze. Například v Německu při zjištění takového exempláře policisté zadržují doklady k vozidlu a zakazují mu další jízdu.

Proto je u ojetých aut původem ze zahraničí dobré vědět nejen to, zda nejsou v některé zemi hledána jako kradená, ale také znát okolnosti, za nichž byla v cizině vyřazena z provozu. I tuto prověrku dělají specializované firmy (viz. doklady).

POJIŠŤOVNA VŠE NEBERE

U automobilů dovezených jako ojetá nebo havarovaná ze zahraničí existuje riziko, že je některé pojišťovny havarijně nepojistí.

SKLA, PÁSY I PLASTY MAJĺ ČĺSLA

Důkazem o větší opravě vozu po havárii mohou být rovněž některé nové díly, třeba skla, hadice, plastové součásti nebo bezpečnostní pásy.

Na všech zmíněných kusech bývá v kódu vyznačen rok výroby, který by měl korespondovat s rokem výroby auta, případně být starší. Naopak mladší díly jsou důkazem jejich výměny až v průběhu provozu automobilu.

O KILOMETRECH NESVĚDČĺ JEN TACHOMETR

Víc než údaj na tachometru vypovídá stav a vzhled interiéru, hlavně sedadel, která bývají roztrhaná nejdřív po 150 000 až 200 000 kilometrech, a koberců. Výmluvný je oblýskaný volant a řadicí páka podobně jako ošlapané či naopak vyměněné gumové kryty pedálů.

Podezřelý bývá nový lak, leccos lze vyčíst z pneumatik, které by měl mít málo jetý vůz v původní sestavě. Na větší počty kilometrů upozorňují rovněž sjeté či nerovné brzdové kotouče. Z odvětrání motoru nemá jít kouř.

Průvodním znakem opotřebovaného motoru bývá zaolejovaný vzduchový filtr. Turbodmychadlo nemá hvízdat, předzvěstí nutné opravy - často velmi závažné a nákladné - je kouř z výfuku.

POZORNOST ZASLOUŽĺ I VÝBAVA

Výbava se v ceně obvykle zohledňuje hlavně u mladších vozidel, ovšem když už v nabídce je a prodávající na ni upozorňuje, tak by měla fungovat. Zkoušku zaslouží klimatizace, radiopřehrávač, elektrické ovládání oken či otvírání střechy, vyhřívání sedadel a podobně.

K častým podvodům při prodeji ojetin patří chybějící airbagy a nefunkční katalyzátor. Správnou práci prvního u většiny současných automobilů signalizuje kontrolka, ale katalyzátor jednoznačně prověří jen kontrola emisí.

Tu některé bazary zajišťují podobně jako technickou kontrolu před prodejem vozidla a doklady o tom dávají kupci k dispozici. Kontrolku funkce airbagu lze za jistých okolností oklamat, takže je při kontrole výbavy na místě alespoň jednoduchá vizuální kontrola krytu airbagu (jeho usazení).

Nabourané auto z vrakoviště může poskytnout mnoho použitelných součástek.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.