Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


S dieselem s vykuchaným filtrem se do Rakouska neodvažujte

aktualizováno 
Lyžařská sezona je na dohled a s ní i cesty do Alp. Oblíbenou destinací Čechů jsou ty rakouské. Pokud máte upravený výfuk u svého turbodieselového auta, cestu si rozmyslete. Rakouští policisté jdou po autech s odstraněnými filtry pevných částic. Hrozí vysoká pokuta a odebrání značek.

Odstranění filtru pevných částic místo jeho vyčištění nebo výměny je v Česku stále obvyklé. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Odstranění filtru pevných částic (vše o této problémové součásti moderních dieselů čtěte zde) místo jeho vyčištění nebo výměny se čím dál tím víc ukazuje jako to nejhorší možné řešení problému. Nejenže legálně neprojdete českým měřením emisí, ale podle všeho se můžete vzdát i dovolené v Rakousku nebo cest přes něj. Tedy v případě, že nemáte opravdu pro strach uděláno.

Redakce iDNES.cz dostala informace o řidičích, kterým za odstraněný filtr pevných částic tamní policie napařila desetitisícové pokuty.

Filtr pevných částic

Noční můra majitelů dieselů

Ilustrační foto.

Více o problémech s filtry pevných částic čtěte zde

Podobně jako v Česku totiž mají rakouští policisté pravomoc kontrolovat technický stav auta přímo na silnici. A v případě podezření ho nechat prověřit na stanici technické kontroly do 10 km od jeho trasy. Ale jsou ještě důslednější. „Podobné kontroly nejsou nic výjimečného. Vztahují se na domácí i na cizí auta,“ doplňuje pro iDNES.cz Alexander Letitzki z rakouského autoklubu ÖAMTC. Prověřuje se technický stav vozu i to, jestli vozidlo odpovídá homologaci.

Policie ani autokluby to samozřejmě nepřiznají, ale podle informací iDNES.cz mají hlídky spadeno hlavně na Čechy, Poláky a Slováky, kteří mají mnohdy kontroly technického stavu vozidel benevolentnější. Rakouští policisté mají prý ve výbavě i bílou rukavici, kterou kontrolují čistotu výfuku, pokud najdou saze, doprovodí auto do dílen, které na to mají nasmlouvané. Velkým problémem je už to, když na výfukovém vedení najdou neoriginální svar.

Z Rakouska domů na valníku

Policistům nejde jen o sjeté nebo nestandardní pneumatiky, místní zákon o provozu na pozemních komunikacích jim umožňuje přikročit k poměrně drastickým opatřením, i pokud zastavené auto produkuje víc škodlivin nebo je hlučnější, než by mělo. Neodborné úpravy výfukového vedení, jako třeba poškozený nebo odstraněný filtr pevný částic, popř. katalyzátor, patří mezi seznam prohřešků, za které si vykoledujete prohlášení, že vaše auto není způsobilé k provozu. Pro podezření přitom opravdu stačí jen začouzené koncovky výfuku. Na rakouských stanicích technické kontroly je totiž berou jako důkaz toho, že s částicovým filtrem není něco v pořádku.

Následky jsou pochopitelně citelné. „Maximální výše pokuty stanovená zákonem o provozu na pozemních komunikacích je 5000 eur (135 000 Kč). Pokud policisté zastaví auto a zjistí u něj závady, pohybují se postihy většinou od 400 do 800 eur (10 800 až 21 600 Kč). Přesnou výši stanoví podle závažnosti závady,“ přibližuje případný postih Alexander Letitzki. Horší je, že v případě nezpůsobilost k provozu hrozí odebrání registračních značek a dokumentů od vozu. Podle informací iDNES.cz policisty v této situaci vůbec nezajímá, že auto neřídí jeho majitel.

Může se tedy stát, že vám policie nedovolí, abyste se vozem vrátili domů. Opětovná legalizace provozu auta je pochopitelně podmíněna absolvováním další technické kontroly (přímo v Rakousku vyjde na dalších 100 eur, tj. 2700 Kč), při níž bude zjištěno, že auto opět odpovídá předpisům. Rakouský zákon naštěstí nevyžaduje, abyste touto prověrkou prošli u našich jižních sousedů, místním autoritám bude stačit i protokol z české STK. Auto ale budete muset zpět do Čech přivézt na valníku.

Autoři:




Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.