Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobily při jízdě autem zhloupnou, jsou moc chytré a rozptylují řidiče

  13:46aktualizováno  13:46
„Ve svých mobilních telefonech si zapněte letový režim.“ Nějak takto upozorňují cestující v letadlech před startem na to, aby vypnuli telefon, nebo alespoň jeho přenosové funkce. Americká vláda chce vyžadovat speciální režim mobilu také pro řízení auta.

„Do telefonu se dostalo tolik dalších věcí, že už to není jen komunikační prostředek,“ komentuje sekretář rady pro dopravu Anthony Foxx a dodává, že nevěnování pozornosti řízení je stále velkým problémem.

Americká vláda tak podle New York Times chce výrobce dotlačit k tomu, aby se smartphone na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu. Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let.

Federální vláda ve jménu zvýšení bezpečnosti na silnicích a také po letošním nárůstu smrtelných nehod požádala Apple, Samsung a další výrobce mobilních telefonů, aby se zaměřili na možnost vytvoření „řidičského režimu“. Speciální mód by zablokoval fungování některých aplikací, aby se omezilo odpoutávání pozornosti řidičů.

Právě smartphony jsou stále větším problémem. Na světě se stalo již mnoho smrtelných nehod, za které může používání mobilu při řízení (mobil za volantem je horší než alkohol, říkají výzkumy).

Jak by měl takový automobilový režim mobilu vypadat, už vymýšlí americký národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Práce s telefonem by v tomto módu měla být maximálně zjednodušena, aby se minimalizovalo odpoutávání pozornosti od řízení.

Kromě povolení přístupu jen k určitým aplikacím by tento mód zcela zablokoval přehrávání videa, přístup na sociální sítě, listování v textu a dokonce by i znemožnil používání klávesnice, aby uživatel nemohl ovládat e-mail a psát SMS.

Samozřejmě by mělo být znemožněno i hraní her. Právě rozmach hry Pokémon Go, která je hitem letošní sezony, je pravděpodobně jedním z impulzů pro vytvoření nového doporučení. Firma, která za vývojem populární hry stojí, proto už Pokémon Go upravila tak, že nefunguje, pokud se zařízení, na kterém ji uživatel hraje, pohybuje rychlostí vyšší než 10 mil za hodinu (16 km/h). Je totiž zdokumentováno hned několik nehod, za které může nesoustředění řidiče věnujícího se právě této hře.

Mód se by měl kromě manuální aktivace také umět zapnout automaticky sám ve chvíli, kdy se telefon spáruje s infotainmentem a handsfree vozu. Obsluhu mobilu má převzít právě rozhraní vozu, které obvykle ctí určité regule v zájmu bezpečnosti. Komunikační a zábavní systémy vozu obvykle neumožňují například přehrávat video za jízdy. Softwary „zrcadlící“ obsah telefonu na palubních displejích (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink) mají také z důvodu bezpečnosti zablokovaný přístup k určitým funkcím a aplikacím. Některé automobilky (například Ford) razí jako nejbezpečnější způsob ovládání těchto systémů hlasové ovládání.

Ale zatím jsou to jen první doporučení, která nemají váhu zákona, americká vláda nemůže výrobce telefonů k instalaci podobného systému nutit a navíc to není tak jednoduché z technického hlediska. Bude totiž třeba vymyslet, jak má telefon rozeznat, že přístroj používá právě řidič, aby nedocházelo k „umrtvení“ telefonů zbytku posádky.

Kvůli používání smartphonů se právě upravoval předpis pro létání s mobily, který původně vyžadoval vypnutí přístroje. Časem se ovšem objevil právě „režim letadlo“, který odpojí přenosové funkce telefonu, ale umožní používat funkce a aplikace, které přenos dat nevyžadují.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.