Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobily při jízdě autem zhloupnou, jsou moc chytré a rozptylují řidiče

  13:46aktualizováno  13:46
„Ve svých mobilních telefonech si zapněte letový režim.“ Nějak takto upozorňují cestující v letadlech před startem na to, aby vypnuli telefon, nebo alespoň jeho přenosové funkce. Americká vláda chce vyžadovat speciální režim mobilu také pro řízení auta.

„Do telefonu se dostalo tolik dalších věcí, že už to není jen komunikační prostředek,“ komentuje sekretář rady pro dopravu Anthony Foxx a dodává, že nevěnování pozornosti řízení je stále velkým problémem.

Americká vláda tak podle New York Times chce výrobce dotlačit k tomu, aby se smartphone na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu. Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let.

Federální vláda ve jménu zvýšení bezpečnosti na silnicích a také po letošním nárůstu smrtelných nehod požádala Apple, Samsung a další výrobce mobilních telefonů, aby se zaměřili na možnost vytvoření „řidičského režimu“. Speciální mód by zablokoval fungování některých aplikací, aby se omezilo odpoutávání pozornosti řidičů.

Právě smartphony jsou stále větším problémem. Na světě se stalo již mnoho smrtelných nehod, za které může používání mobilu při řízení (mobil za volantem je horší než alkohol, říkají výzkumy).

Jak by měl takový automobilový režim mobilu vypadat, už vymýšlí americký národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Práce s telefonem by v tomto módu měla být maximálně zjednodušena, aby se minimalizovalo odpoutávání pozornosti od řízení.

Kromě povolení přístupu jen k určitým aplikacím by tento mód zcela zablokoval přehrávání videa, přístup na sociální sítě, listování v textu a dokonce by i znemožnil používání klávesnice, aby uživatel nemohl ovládat e-mail a psát SMS.

Samozřejmě by mělo být znemožněno i hraní her. Právě rozmach hry Pokémon Go, která je hitem letošní sezony, je pravděpodobně jedním z impulzů pro vytvoření nového doporučení. Firma, která za vývojem populární hry stojí, proto už Pokémon Go upravila tak, že nefunguje, pokud se zařízení, na kterém ji uživatel hraje, pohybuje rychlostí vyšší než 10 mil za hodinu (16 km/h). Je totiž zdokumentováno hned několik nehod, za které může nesoustředění řidiče věnujícího se právě této hře.

Mód se by měl kromě manuální aktivace také umět zapnout automaticky sám ve chvíli, kdy se telefon spáruje s infotainmentem a handsfree vozu. Obsluhu mobilu má převzít právě rozhraní vozu, které obvykle ctí určité regule v zájmu bezpečnosti. Komunikační a zábavní systémy vozu obvykle neumožňují například přehrávat video za jízdy. Softwary „zrcadlící“ obsah telefonu na palubních displejích (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink) mají také z důvodu bezpečnosti zablokovaný přístup k určitým funkcím a aplikacím. Některé automobilky (například Ford) razí jako nejbezpečnější způsob ovládání těchto systémů hlasové ovládání.

Ale zatím jsou to jen první doporučení, která nemají váhu zákona, americká vláda nemůže výrobce telefonů k instalaci podobného systému nutit a navíc to není tak jednoduché z technického hlediska. Bude totiž třeba vymyslet, jak má telefon rozeznat, že přístroj používá právě řidič, aby nedocházelo k „umrtvení“ telefonů zbytku posádky.

Kvůli používání smartphonů se právě upravoval předpis pro létání s mobily, který původně vyžadoval vypnutí přístroje. Časem se ovšem objevil právě „režim letadlo“, který odpojí přenosové funkce telefonu, ale umožní používat funkce a aplikace, které přenos dat nevyžadují.





Nejčtenější

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Další z rubriky

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.