Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rošťácká Alfa MiTo naučí, jak si užívat života

aktualizováno 
Tohle auto budou alfisté milovat a ostatní jen kroutit hlavou. Možná nemají u Alfy Romeo nejlepší podvozkáře a se skládáním plastů na přístrojovce si hlavu nelámou. Určitě ale všichni milují život a se stejnou radostí staví auta.

Alfa Romeo MiTo | foto: Alfa Romeo

Škarohlíd v mitu uvidí převlečené Grande Punto od Fiatu, ale když si na ten festival emocí připlatíte, abyste dostali 155koňový turbobenzin, je vám to jedno. U benzinky na vás pokukuje i ta blondýna v porsche a každý kilometr si užíváte.

Alfa Romeo MiTo

Delikatesa

Stylové a nezaměnitelné je na mitu zvenku snad úplně všechno. Vykulený pohled kulatých světel stejně jako okrouhlá zadní světla. Při nastupování berete za stylovou chromovanou kliku, jako za starých časů. Chrom nepůsobí nabubřele, jen by občas nemusel při dotyku působit tak plastově...

Z mita je dobře vidět jen dopředu rovně. Přes tlusté sloupky do oblouků vidíte míň a dozadu vůbec nic. Nizounký nárazník bude trpět při městském parkování u chodníku, u mita se ještě navíc špatně odhaduje, kde čumák končí. A ještě jedna rada: Rozhodně si připlaťte asi dvacet tisíc za xenony, obyčejná světla totiž svítí docela mizerně.

Uvnitř je to samý tvrdý plast, který se rád poškrábe. Vlnobití na přistrojovce je ale vytvarováno z materiálu s moc hezkou texturou.

Alfa Romeo MiTo

Vepředu je místa habaděj, do všech směrů. Navíc si hovíte ve skvělých sedačkách. Sedět vzadu je naopak tak trochu za trest. Když máte v mitu černý interiér, je tam tma jak v jeskyni, když jste vyšší než standardní Ital, zaboříte se hlavou do stropu a ani nastupování není nejpohodlnější. Kufr je docela velký, vysokánský nárazník z něj ale dělá spíše vaničku... Rozhodně lépe uděláte, když namísto studování "praktičnosti" mita raději nastartujete.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Alfa Romeo můžete koupit na www.automodul.cz

Srdcař

Všechny neduhy - třeba i hloupé ovládání stěračů otočným kroužkem na pravé páčce - mitu odpustíte, když natočíte motor.

Skvělá přeplňovaná benzinová 1,4 je pěkně točivá a řízná. Má hezký zvuk a nejlíp je jí nad 4 tisíce otáček. Při umírněné jízdě vystačí i s 9 litry naturalu. Jako většina turbomotorů se ale při jízdě na krev umí napít mnohem víc; klidně i patnácti litrů.

Lineární nárůst síly T-JET udělá velký dojem. Na plynu vydržte, až se ručka otáčkoměru přehoupne přes šestku, a pak přijde to nejlepší. Funkce overboost, která znamená krátkodobé zvýšení krouticího momentu. Při zrychlování tak najednou nemáte pod pravým palcem 206, ale rovnou 230 newtonmetrů.

Alfa Romeo MiTo

Palubní počítač má položku, která vám v reálu moc nepomůže, ale líbit se bude: na jednoduchém grafu vám ukazuje, jakým tlakem cpe turbodmychadlo do motoru blahodárný kyslík.

Převodovka velkou přesností neoplývá, řazení po delších drahách má trochu gumové dorazy. Šest rychlostních stupňů je ve skříni naskládáno šikovně hodně nakrátko. K řezání zatáček a bezpečnému předjíždění loudavých kombajnů na okreskách se to náramně hodí.

Genetika závodníka

Řízení mita si dokonale užíváte. Reakce na pohyby volantem možná nejsou milimetrově přesné, ale zato hrozitánsky zábavné. I díky tomu, že přední nápravu nezatěžuje těžký motor, reaguje malá alfa na každé natočení rychle a razantně. Bryskní odpověď na každý pohyb rukou vás prostě vtáhnou do hry. Je nepochopitelné proč má Fiat Grande Punto, z jehož skladu si konstruktéři půjčovali díly, když mito stavěli, mezi volantem a koly tu houbu, která nadšeného řidiče dokonale otráví.

Alfa Romeo MiTo

Pohrávat si můžete i s "genetikou" alfy. Ovladačem vedle pravého kolena nazvaným DNA měníte intenzitu reakce plynu na sešlápnutí, tuhost řízení a netečnost stabilizačního systému.

DNA se to jmenuje proto, že D znamená Dynamic, N Normal a A je jako All weather (rozuměj voda - třeba i zmrzlá - na silnici). Stejně ale nakonec všichni jezdí na ten nejostřejší mód. Hlavně změny reakce plynového pedálu jsou velmi výrazné. A vzteklé odpovědi na jeho sešlápnutí si začne užívat i flegmatik s posledními dvěma body.

Když si zvyknete na řízné reakce motoru na pohyby pravého kotníku a přepnete na "normal", máte pak co dělat, abyste ujeli z křižovatky naložené tatrovce, jak je alfička najednou líná. Ty dva nudnější módy mají ale své opodstatnění, při ploužení se městem nemusíte být tak ostražití na plynu a šetříte palivo.

Stojí za zmínku, že jedna z funkcí stabilizačního systému (u alfy označeného VDC) simuluje funkci uzávěrky diferenciálu, což tříbí jízdu v zatáčkách tím, že omezuje prokluz vnitřního kola.

Hopsání mezi krátery

Mito je silně alergické na rozbitou silnici. Když jedete po okresce, které silničáři nenaordinovali po zimním očistci léčbu, jste jak v mixéru.

V těch chvílích je řidič rád za převratný vynález jednoho Švéda, který ho drží přišpendleného do sedačky. Když alfa nemá vyžehlenou silnici, je nervózní. Poskakuje, a když vymetete díru, ví o tom všechny součástky vaše i mita.

Cestující vzadu kleje, že má další bouli od stropu, ale vás vymetání okresek baví. A to nemusíte jet ani nijak nepředpisově. Zadní náprava má na nerovnostech v zatáčkách sklony odskakovat ven z oblouku. Zvyknete si ale na to a časem se toho naučíte i využívat. Na hladkém povrchu je z rošťácké alfy mžikem klidná střela; přisaje se k asfaltce a razantně táhne, kam jí nakážete.

Alfa Romeo MiTo

Není pro každého

Minialfa vypadá draze, každý se za vámi otočí. A když se spokojíte se základním motorem 1,4 s výkonem 78 koní, stačí vám na ni 359 tisíc. Za "náš" stopětaadesátikoňový bolid připlatíte na 464 tisíc. K mání je ještě vyklidněnější o čtyřicet tisíc levnější 120koňová verze přeplňované jedna-čtyřky a dva turbodiesely (1,3 a 1,6 litru).

Milovník preciznosti, klidu a nevýraznosti alfičce na chuť nikdy nepřijde. Neapolští chuligáni se k ní budou modlit. Tak vzniká mýtus - italsky "mito".

Alfa Romeo MiTo v číslech
motor turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem (ccm) 1 368
pohon/převodovka předních kol/manuální šestistupňová
max. výkon (kW/k) 114/155
max. krouticí moment (Nm) 230
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 8,5/5,3/6,5
max. rychlost (km/h) 215
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,0
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 063 x 1 720 x 1 446 x 2 511
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 270/45
pohotovostní hmotnost (kg) 1 145
základní cena (Kč) 464 000
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

Základní výbava: Stabilizační systém, 7 airbagů (lichý je kolenní řidiče), autorádio s CD/MP3 a 6 reproduktory, palubní počítač, ABS, elektronická uzávěrka diferenciálu Q2.





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.