Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Royal Enfield má po 60 letech novinku. Enduro má startér i kompas

aktualizováno 
Původně britská značka, která se v letech 1955-1969 postupně zcela přesunula do Indie a pokračovala ve výrobě jednoduchých motocyklů pro rozvojové trhy, zažívá v posledních letech úspěšný rozvoj. Nový model Himalayan poprvé vstupuje do segmentu cestovních endur a přináší řadu moderních technologií.

Royal Enfield je motocyklová fosilie, která má zástupy fanoušků. Motorka pocházející z Británie a konstrukcí spadající do padesátých let minulého století se v několika verzích (jedna je i naftová) dodnes vyrábí v Indii s minimem úprav. Po více než šedesáti letech přijíždí s novinkou určenou do terénu. Z tohoto pohledu je to ve světě motorek největší událost letoška.

S novým modelem Himalayan značka naskakuje na vlnu dnešních trendů v motocyklové oblasti. V současné době totiž stále roste poptávka po jednodušších strojích, které se místo na vysoký výkon orientují na snadné ovládání a spolehlivý a nenáročný provoz.

Fotogalerie

K tomu přispívá stálý zájem o silničně cestovní endura, tedy stroje určené na rozbité silnice a polní cesty i s občasnými cestami po dálnicích. A když k tomu nakonec přičteme současnou snahu většiny velkých značek postupně přesouvat výrobu do Asie či Jižní Ameriky, vychází z toho dobře rozdané karty právě pro indický Royal Enfiled.

Moderní a jednoduchý

Už před půl rokem jsme otestovali model Continental GT a jednoduchý jednoválec v jednoduchém rámu nás naprosto nadchnul. Ukázal, že i poměrně nevýkonný a nepohodlný stroj může nabídnout úžasné svezení.

Představený Himalayan si zachoval hlavní rysy předchozích pohonných jednotek a přichází se vzduchem a olejem chlazeným dlouhozdvihovým jednoválcem s vyvažovací hřídelí o zdvihovém objemu 411 ccm. Ten má poprvé rozvod SOHC a je plněný klasickým karburátorem a doplněný pětistupňovou převodovkou. Je naladěný na poměrně skrovný maximální výkon 25 koní při 6 500 ot/min s maximálním točivým momentem 32 Nm v pásmu 4 000 - 4 500 ot/min.

Royal Enfield Himalayan

Motor díky dlouhému zdvihu (vrtání x zdvih = 78 x 86 mm) slibuje pružný zátah i v nižších otáčkách, což se bude hodit při vykrajování úzkých serpentin v Himálaji. A poprvé v historii Enfieldu ze strany motoru zmizela startovací páka a vše musí obstarat elektrický startér.

Může se hodit

Chcete si koupit motorku? Vybírejte z nabídky nových i ojetých motocyklů na Automodul.cz

Hlavním konstrukčním prvkem je jednoduchý kolébkový rám a hlavně pořádně velká terénní 21palcová kola s pneumatikou 90/90 vepředu a 17palcová s obutím 120/90 vzadu. Poprvé je také použito přepákované odpružení zadního kola s centrálním tlumičem. Zdvihy 200 mm vepředu a 180 mm vzadu už slibují slušnou prostupnost, zvlášť když je světlá výška 220 mm.

Výrobce udává provozní hmotnost 182 kg, ovšem není úplně jasné, co se pod tímto údajem v Indii skrývá. Pokud by šlo o plně natankovaný stroj se všemi náplněmi a plnou 15litrovou nádrží, šlo by o velmi příznivou hodnotu.

Royal Enfield Himalayan
Royal Enfield Himalayan

Uspěje i v Evropě?

Himalayan má zajímavou přístrojovou desku, která kromě moc hezky zpracované kombinace budíků analogového tachometru a otáčkoměru obsahuje i palubní počítač s řadou moderních funkcí, jako je ukazatel zařazené rychlosti, a vpravo dole také malý digitální kompas.

K moderním prvkům patří i LEDkové zadní osvětlení, naopak úplně chybí ABS, které v Indii stále ještě patří k výjimečné výbavě motocyklů. Pro zahraničí pravděpodobně přibude odlišná verze, protože po enfieldech je velká poptávka hlavně v USA, ale i na původně domácím britském trhu. Ta kromě ABS, které je pro větší stroje například v EU již povinné, možná dostane i vstřikování, protože s karburátorem se na platnou emisní normu EURO 4 téměř nelze dostat.

Royal Enfield Himalayan

Bohužel evropské daně a cla asi budou u evropského provedení znamenat nejméně dvojnásobné zvýšení prodejní ceny, která u současného Himalayanu po přepočtu z rupií činí nádherných 70 tisíc korun. Za tyto peníze si koupíte parádní autentický stroj pro výpravy do exotických zemí, který si seřídíte a opravíte i bez elektronické diagnostiky a speciálního nářadí.

Značka Royal Enfield nechtěně naznačila i zachování této tradice častějších oprav na krajnici u silnice, když jí do propagačního videa z testování prototypů utekl záběr s ulomenou stupačkou po jednom z opatrných skoků přes terénní vlnu.

Autoři:






Nejčtenější

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.