Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Royal Enfield má po 60 letech novinku. Enduro má startér i kompas

aktualizováno 
Původně britská značka, která se v letech 1955-1969 postupně zcela přesunula do Indie a pokračovala ve výrobě jednoduchých motocyklů pro rozvojové trhy, zažívá v posledních letech úspěšný rozvoj. Nový model Himalayan poprvé vstupuje do segmentu cestovních endur a přináší řadu moderních technologií.

Royal Enfield je motocyklová fosilie, která má zástupy fanoušků. Motorka pocházející z Británie a konstrukcí spadající do padesátých let minulého století se v několika verzích (jedna je i naftová) dodnes vyrábí v Indii s minimem úprav. Po více než šedesáti letech přijíždí s novinkou určenou do terénu. Z tohoto pohledu je to ve světě motorek největší událost letoška.

S novým modelem Himalayan značka naskakuje na vlnu dnešních trendů v motocyklové oblasti. V současné době totiž stále roste poptávka po jednodušších strojích, které se místo na vysoký výkon orientují na snadné ovládání a spolehlivý a nenáročný provoz.

Fotogalerie

K tomu přispívá stálý zájem o silničně cestovní endura, tedy stroje určené na rozbité silnice a polní cesty i s občasnými cestami po dálnicích. A když k tomu nakonec přičteme současnou snahu většiny velkých značek postupně přesouvat výrobu do Asie či Jižní Ameriky, vychází z toho dobře rozdané karty právě pro indický Royal Enfiled.

Moderní a jednoduchý

Už před půl rokem jsme otestovali model Continental GT a jednoduchý jednoválec v jednoduchém rámu nás naprosto nadchnul. Ukázal, že i poměrně nevýkonný a nepohodlný stroj může nabídnout úžasné svezení.

Představený Himalayan si zachoval hlavní rysy předchozích pohonných jednotek a přichází se vzduchem a olejem chlazeným dlouhozdvihovým jednoválcem s vyvažovací hřídelí o zdvihovém objemu 411 ccm. Ten má poprvé rozvod SOHC a je plněný klasickým karburátorem a doplněný pětistupňovou převodovkou. Je naladěný na poměrně skrovný maximální výkon 25 koní při 6 500 ot/min s maximálním točivým momentem 32 Nm v pásmu 4 000 - 4 500 ot/min.

Royal Enfield Himalayan

Motor díky dlouhému zdvihu (vrtání x zdvih = 78 x 86 mm) slibuje pružný zátah i v nižších otáčkách, což se bude hodit při vykrajování úzkých serpentin v Himálaji. A poprvé v historii Enfieldu ze strany motoru zmizela startovací páka a vše musí obstarat elektrický startér.

Může se hodit

Chcete si koupit motorku? Vybírejte z nabídky nových i ojetých motocyklů na Automodul.cz

Hlavním konstrukčním prvkem je jednoduchý kolébkový rám a hlavně pořádně velká terénní 21palcová kola s pneumatikou 90/90 vepředu a 17palcová s obutím 120/90 vzadu. Poprvé je také použito přepákované odpružení zadního kola s centrálním tlumičem. Zdvihy 200 mm vepředu a 180 mm vzadu už slibují slušnou prostupnost, zvlášť když je světlá výška 220 mm.

Výrobce udává provozní hmotnost 182 kg, ovšem není úplně jasné, co se pod tímto údajem v Indii skrývá. Pokud by šlo o plně natankovaný stroj se všemi náplněmi a plnou 15litrovou nádrží, šlo by o velmi příznivou hodnotu.

Royal Enfield Himalayan
Royal Enfield Himalayan

Uspěje i v Evropě?

Himalayan má zajímavou přístrojovou desku, která kromě moc hezky zpracované kombinace budíků analogového tachometru a otáčkoměru obsahuje i palubní počítač s řadou moderních funkcí, jako je ukazatel zařazené rychlosti, a vpravo dole také malý digitální kompas.

K moderním prvkům patří i LEDkové zadní osvětlení, naopak úplně chybí ABS, které v Indii stále ještě patří k výjimečné výbavě motocyklů. Pro zahraničí pravděpodobně přibude odlišná verze, protože po enfieldech je velká poptávka hlavně v USA, ale i na původně domácím britském trhu. Ta kromě ABS, které je pro větší stroje například v EU již povinné, možná dostane i vstřikování, protože s karburátorem se na platnou emisní normu EURO 4 téměř nelze dostat.

Royal Enfield Himalayan

Bohužel evropské daně a cla asi budou u evropského provedení znamenat nejméně dvojnásobné zvýšení prodejní ceny, která u současného Himalayanu po přepočtu z rupií činí nádherných 70 tisíc korun. Za tyto peníze si koupíte parádní autentický stroj pro výpravy do exotických zemí, který si seřídíte a opravíte i bez elektronické diagnostiky a speciálního nářadí.

Značka Royal Enfield nechtěně naznačila i zachování této tradice častějších oprav na krajnici u silnice, když jí do propagačního videa z testování prototypů utekl záběr s ulomenou stupačkou po jednom z opatrných skoků přes terénní vlnu.

Autoři:




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Ski-Doo Grand Touring
Ski-Doo Grand Touring

r.v. 2015, naj. 0 km
324 111 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.