Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rusové utrácejí úspory za auta. Pokud je nepotřebují, je to hloupost

  16:49aktualizováno  16:49
Vidina zdražení a znehodnocení peněz žene Rusy do nákupů a úspory nosí i do autosalonů. Ovšem neuvažujeme-li zajímavé veterány nebo automobilové drahokamy za miliony, je auto jednou z nejhorších investic.

Ruská značka VAZ vyrábějící lady prochází obrodou. Ekonomické potíže Ruska expanzi automobilky jistě ovlivní. Nejprodávanější ruská značka právě chystá nové modely a toto je koncept jednoho z nich, SUV s názvem Xray. | foto: cardesign.ru

Od počátku roku rubl ztratil zhruba 50 procent. Rusové se teď snaží úspory narychlo utratit, než se jejich hodnota propadne ještě hlouběji. „Velkým hitem je nákup aut. Můj bratr nedávno utratil veškeré své rublové úspory za vůz Opel Insignia, protože v lednu už bude mnohem dražší. Tak o patnáct až dvacet procent,“ vypráví pro iDNES.cz Michail Chomin, který žije v Petrohradu a pracuje pro mediální agenturu.

Pád rublu

Podle informací MF DNES jdou v současnosti v Rusku mimořádně na odbyt vozy Škoda, pro které je Rusko třetím největším trhem. „Kdo má peníze, snaží se je za něco utratit. Takže aktuálně jdou auta mimořádně na odbyt,“ řekl zdroj MF DNES. Oficiálně však nechce automobilka další vývoj předvídat.

Když vyjedete z autosalonu, tratíte na novém autě desítky procent pořizovací ceny. I kdybyste ho hned jeli prodat, už za něj stejné peníze, které jste zaplatili, nedostanete. Pokud auto navíc opravdu nepotřebujete, bude vás k tomu stát další peníze. Za servis, pojistky a další věci musíte platit, i pokud s ním nebudete jezdit (analýzu nákladů čtěte zde).

„Pokud někdo ví, že by si v příštím čtvrt až půlroce auto kupoval, špatný nápad to není,“ komentuje pro iDNES.cz situaci na ruském trhu Markéta Šichtařová, ekonomická analytička a ředitelka společnosti Next Finance. O investici, která peníze „ochrání“, se však mluvit nedá.

Obecně se odhaduje, že auto ztratí při nákupu kolem třiceti procent hodnoty, podle Šichtařové je to možná o něco méně. „Kdyby to tak bylo, musela by se předváděcí auta prodávat ještě o něco levněji,“ vysvětluje.

Kdo chce konvertovat úspory, nakupuje dnes v Rusku hlavně dolary a libry. „Investice do zlata ne každého napadne, není to nejznámější investiční instrument,“ komentuje Markéta Šichtařová.

„Nevypadá to, že by Rusové chtěli nacpat úspory do aut, spíše ti, kdo to plánovali, nákup předsunou,“ vysvětluje.

Ohromující zprávy o množství prodaných aut vyplývají z velikosti ruského trhu. Takové nákupní šílenství, jaké je v Rusku v obchodech s elektronikou a spotřebním zbožím, se podle všeho v autosalonech nekoná, dealeři spíše díky zvýšenému zájmu řádně vyklidí sklady. „Dealeři aut v Rusku mají pryč už i vozy, které měli prodat do konce roku,“ popsal pro MF DNES Jan Kranát, někdejší jednatel ŠkoFinu, který v současnosti vede poradenskou firmu MC Consulting.

Nárůst prodejů je však podle analytičky Šichtařové znakem problémů celé ekonomiky. „Tím, že vzrostou prodeje, vzroste v tomto období HDP a pak v tom následujícím bude propad ještě větší, což bude předzvěst ekonomické recese v Rusku.“







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.