Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rusové utrácejí úspory za auta. Pokud je nepotřebují, je to hloupost

  16:49aktualizováno  16:49
Vidina zdražení a znehodnocení peněz žene Rusy do nákupů a úspory nosí i do autosalonů. Ovšem neuvažujeme-li zajímavé veterány nebo automobilové drahokamy za miliony, je auto jednou z nejhorších investic.

Ruská značka VAZ vyrábějící lady prochází obrodou. Ekonomické potíže Ruska expanzi automobilky jistě ovlivní. Nejprodávanější ruská značka právě chystá nové modely a toto je koncept jednoho z nich, SUV s názvem Xray. | foto: cardesign.ru

Od počátku roku rubl ztratil zhruba 50 procent. Rusové se teď snaží úspory narychlo utratit, než se jejich hodnota propadne ještě hlouběji. „Velkým hitem je nákup aut. Můj bratr nedávno utratil veškeré své rublové úspory za vůz Opel Insignia, protože v lednu už bude mnohem dražší. Tak o patnáct až dvacet procent,“ vypráví pro iDNES.cz Michail Chomin, který žije v Petrohradu a pracuje pro mediální agenturu.

Pád rublu

Podle informací MF DNES jdou v současnosti v Rusku mimořádně na odbyt vozy Škoda, pro které je Rusko třetím největším trhem. „Kdo má peníze, snaží se je za něco utratit. Takže aktuálně jdou auta mimořádně na odbyt,“ řekl zdroj MF DNES. Oficiálně však nechce automobilka další vývoj předvídat.

Když vyjedete z autosalonu, tratíte na novém autě desítky procent pořizovací ceny. I kdybyste ho hned jeli prodat, už za něj stejné peníze, které jste zaplatili, nedostanete. Pokud auto navíc opravdu nepotřebujete, bude vás k tomu stát další peníze. Za servis, pojistky a další věci musíte platit, i pokud s ním nebudete jezdit (analýzu nákladů čtěte zde).

„Pokud někdo ví, že by si v příštím čtvrt až půlroce auto kupoval, špatný nápad to není,“ komentuje pro iDNES.cz situaci na ruském trhu Markéta Šichtařová, ekonomická analytička a ředitelka společnosti Next Finance. O investici, která peníze „ochrání“, se však mluvit nedá.

Obecně se odhaduje, že auto ztratí při nákupu kolem třiceti procent hodnoty, podle Šichtařové je to možná o něco méně. „Kdyby to tak bylo, musela by se předváděcí auta prodávat ještě o něco levněji,“ vysvětluje.

Kdo chce konvertovat úspory, nakupuje dnes v Rusku hlavně dolary a libry. „Investice do zlata ne každého napadne, není to nejznámější investiční instrument,“ komentuje Markéta Šichtařová.

„Nevypadá to, že by Rusové chtěli nacpat úspory do aut, spíše ti, kdo to plánovali, nákup předsunou,“ vysvětluje.

Ohromující zprávy o množství prodaných aut vyplývají z velikosti ruského trhu. Takové nákupní šílenství, jaké je v Rusku v obchodech s elektronikou a spotřebním zbožím, se podle všeho v autosalonech nekoná, dealeři spíše díky zvýšenému zájmu řádně vyklidí sklady. „Dealeři aut v Rusku mají pryč už i vozy, které měli prodat do konce roku,“ popsal pro MF DNES Jan Kranát, někdejší jednatel ŠkoFinu, který v současnosti vede poradenskou firmu MC Consulting.

Nárůst prodejů je však podle analytičky Šichtařové znakem problémů celé ekonomiky. „Tím, že vzrostou prodeje, vzroste v tomto období HDP a pak v tom následujícím bude propad ještě větší, což bude předzvěst ekonomické recese v Rusku.“





Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.