Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rusové utrácejí úspory za auta. Pokud je nepotřebují, je to hloupost

  16:49aktualizováno  16:49
Vidina zdražení a znehodnocení peněz žene Rusy do nákupů a úspory nosí i do autosalonů. Ovšem neuvažujeme-li zajímavé veterány nebo automobilové drahokamy za miliony, je auto jednou z nejhorších investic.

Ruská značka VAZ vyrábějící lady prochází obrodou. Ekonomické potíže Ruska expanzi automobilky jistě ovlivní. Nejprodávanější ruská značka právě chystá nové modely a toto je koncept jednoho z nich, SUV s názvem Xray. | foto: cardesign.ru

Od počátku roku rubl ztratil zhruba 50 procent. Rusové se teď snaží úspory narychlo utratit, než se jejich hodnota propadne ještě hlouběji. „Velkým hitem je nákup aut. Můj bratr nedávno utratil veškeré své rublové úspory za vůz Opel Insignia, protože v lednu už bude mnohem dražší. Tak o patnáct až dvacet procent,“ vypráví pro iDNES.cz Michail Chomin, který žije v Petrohradu a pracuje pro mediální agenturu.

Pád rublu

Podle informací MF DNES jdou v současnosti v Rusku mimořádně na odbyt vozy Škoda, pro které je Rusko třetím největším trhem. „Kdo má peníze, snaží se je za něco utratit. Takže aktuálně jdou auta mimořádně na odbyt,“ řekl zdroj MF DNES. Oficiálně však nechce automobilka další vývoj předvídat.

Když vyjedete z autosalonu, tratíte na novém autě desítky procent pořizovací ceny. I kdybyste ho hned jeli prodat, už za něj stejné peníze, které jste zaplatili, nedostanete. Pokud auto navíc opravdu nepotřebujete, bude vás k tomu stát další peníze. Za servis, pojistky a další věci musíte platit, i pokud s ním nebudete jezdit (analýzu nákladů čtěte zde).

„Pokud někdo ví, že by si v příštím čtvrt až půlroce auto kupoval, špatný nápad to není,“ komentuje pro iDNES.cz situaci na ruském trhu Markéta Šichtařová, ekonomická analytička a ředitelka společnosti Next Finance. O investici, která peníze „ochrání“, se však mluvit nedá.

Obecně se odhaduje, že auto ztratí při nákupu kolem třiceti procent hodnoty, podle Šichtařové je to možná o něco méně. „Kdyby to tak bylo, musela by se předváděcí auta prodávat ještě o něco levněji,“ vysvětluje.

Kdo chce konvertovat úspory, nakupuje dnes v Rusku hlavně dolary a libry. „Investice do zlata ne každého napadne, není to nejznámější investiční instrument,“ komentuje Markéta Šichtařová.

„Nevypadá to, že by Rusové chtěli nacpat úspory do aut, spíše ti, kdo to plánovali, nákup předsunou,“ vysvětluje.

Ohromující zprávy o množství prodaných aut vyplývají z velikosti ruského trhu. Takové nákupní šílenství, jaké je v Rusku v obchodech s elektronikou a spotřebním zbožím, se podle všeho v autosalonech nekoná, dealeři spíše díky zvýšenému zájmu řádně vyklidí sklady. „Dealeři aut v Rusku mají pryč už i vozy, které měli prodat do konce roku,“ popsal pro MF DNES Jan Kranát, někdejší jednatel ŠkoFinu, který v současnosti vede poradenskou firmu MC Consulting.

Nárůst prodejů je však podle analytičky Šichtařové znakem problémů celé ekonomiky. „Tím, že vzrostou prodeje, vzroste v tomto období HDP a pak v tom následujícím bude propad ještě větší, což bude předzvěst ekonomické recese v Rusku.“





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.