Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Saab Sonett: krásný padesátník, který inspiroval i škodovku

Spanilý seveřan slaví padesátiny. Saab Sonett patří mezi automobilové legendy. Lehký sporťák, který prý inspiroval i české tvůrce, se možná dočká pokračovatele.
Saab Sonett

Saab Sonett | foto: Saab

Ani se nechce věřit, že nádherně štíhlému objektu už leží na hřbetě pět křížků. Podle dobových měřítek závodní dvoumístný roadster Saab 94, nebo také Saab Sonett Super Sport se představil v březnu 1956 na stockholmském autosalonu a mezi hranatými volvy a bublinovými prvními saaby zapůsobil jako zjevení.

O celém projektu věděl jen velmi malý okruh lidí a prototyp vznikl ve volném čase několika vybraných zaměstnanců mladé automobilky, s celkovými náklady 75 tisíc švédských korun.

Stejně jako sériový model 92 jej poháněl dvoutakt DKW, ovšem místo dvacetipětikoňového dvouválce 764 cm³ došlo na vyladěný tříválec 748 cm³ o výkonu 57,5 k, který s lehkým, částečně hliníkovým vozíkem dokázal hýbat velmi svižně.

Svět byl okouzlen karoserií pana Sixtena Sasona a Sonett se stal velice rychle legendou, ač se díky změnám předpisů oficiálního nasazení na závodní dráze nedočkal.

Kromě ručně postaveného originálu vzniklo ještě pět dalších kusů, s karoserií ze sklolaminátu. Tím se výrobní počty uzavřely. O příslovečné švédské kvalitě svědčí i fakt, že první vyrobený Sonett ustavil švédský rychlostní rekord v kategorii do 750 cm³ na hodnotu 159,4 km/h, ovšem v roce 1996, tedy plných 40 let od svého vzniku!

Jméno Sonett nevzniklo, jak by se na první pohled mohlo zdát, od anglického termínu sonnet. Jde o fonetický přepis výroku testovacího jezdce Rolfa Melldeho "Så nätt den är“ (Ten je tak pěkný), na jehož popud celý projekt vznikl.

Původně se tak měla jmenovat výrobní řada 92/93, ovšem jméno se velice rychle stalo legendou, která pomohla rychle proslavit saaby po celém světě.

Kulatiny slaví i druhá generace Sonettu (1966), tentokrát určená pro sériovou výrobu. Nádherné dvoumístné kupé, opět vzešlé ze Sasonova skicáku, se trochu podobalo lotusům. Vzniklo jich znatelně více, celých 1868 kusů.

Není bez zajímavosti, že dva exempláře raritního Sonettu II našly kupce v tehdejším socialistickém Československu a jeden z nich se stal inspirací pro boleslavskou škodovku, jejíž nádherný sportovní prototyp Škoda 1100 GT je takřka kopií lehkého Sonettu II.

Sonett III z roku 1970 se mechanicky shoduje s předchůdcem, proto oba nesly stejné označení Saab 97.

O pohon se znovu postaral vidlicový čtyřválec 1,5 l (později 1,7 l) z Fordu Taunus o výkonu 65 koní, který poháněl i řadové modely 96. Sonett s ním uháněl 165 km/h a zrychloval na stovku za 13 s.

Silně poameričtělý design má na svědomí italský karosář Coggiolla, který vůz rozšířil a vetkl mu do zádě výklopné víko, čímž zvýšil i jeho užitnou hodnotu.

Sonett III charakterizovaly výklopné reflektory, obsluhované ruční pákou, a možnost namontovat klimatizaci.

Od roku 1973 dostal i bezpečnostní nárazníky – nic tedy nebránilo tomu, vnímat efektní sporťák jako „vůz snů“, kterým zůstal pro mnoho fanoušků dodnes.

Do roku 1974, kdy byla kvůli zpřísnění amerických emisních limitů předčasně ukončena výroba, vzniklo celkem 10.219 kusů Sonettů II a III.





Záhadami opředený zůstává prototyp Sonett V z počátku sedmdesátých let, o němž se ví, že existoval, avšak dosud se nenašel jediný věrohodný doklad, proto není známý jeho původ ani přesné datum vzniku. Některé prameny jej údajně pamatují z lasvegaského autosalonu 1971 jiní tvrdí, že vznikl později.

Stvořen byl údajeně samotným Coggiolou na základě Sonettu III, proti tomu stojí názor, že šlo o soukromou přestavbu některého z fanoušků. Širší a exotičtěji působící kupé poháněl opět agregát Ford Taunus V4, tentokrát o výkonu 90 koní, vůz s ním upaloval více než 190 km/h.

Trochu nelogicky je nejnovějším počinem Sonett IV, jehož sériové výroby se s největší pravděpodobností brzy dočkáme. Je známo, že designově se inspiruje u studie Aero-X, někteří tvrdí, že přímo samotná studie se pod jménem Sonett dostane do sériové výroby.

Zatím není jasné, jaký technický základ vůz dostane, hovoří se o platformách GM Delta (Opel Astra), Kappa (Pontiac Soltice) či Epsilon (Opel Vectra, Saab 9-3).

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...