Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedět správně za volantem vám může zachránit život. I airbagy ubližují

aktualizováno 
Špatné sezení za volantem vás může stát život. Nastavení pracoviště řidiče je potřeba věnovat velkou pozornost, zejména máte-li netypickou postavu.

Simulovaný výbuch airbagu | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Před několika týdny začal u městského soudu ve britském Buckinghamshire proces s automobilkou Peugeot kvůli nehodě, při které přišla o život Angličanka Judith Evansová.

Na začátku roku čelně narazila ve svém Peugeotu 107 do protijedoucího Vauxhallu (Opelu) Vectra a svým vážným zraněním podlehla. Řidička vectry vyvázla "jen" se zlomeninami kolenní čéšky a pohmožděninami. Oba vozy jely těsně před kolizí rychlostí kolem 30 mil za hodinu (asi 48 km/h).

Podle odborníků vše ukazuje na to, že za smrt paní Ewansové může špatná pozice za volantem, pozůstalí se ale snaží svést vinu na automobilku. Obhájce pozůstalých tvrdí, že za smrt řidičky může francouzská automobilka, která netestovala Peugeot 107 tak, aby ochránila řidiče s vyšší tělesnou váhou. Žena totiž vážila 102 kilogramů, hmotnost testovacích figurín pro homologaci vozu je přitom skoro o třicet kilo nižší.

Crashtest škodovek: yeti vs. superb

Automobilka se hájí tím, že podle právních předpisů je všechno v pořádku. Peugeot 107, který Evansová řídila, prošel i renomovanými nezávislými testy EuroNCAP (na které většina motoristické veřejnosti spoléhá a orientuje se podle nich při nákupu auta) se čtyřmi hvězdami; stejně jako jeho dvojčata Citroën C1 a Toyota Aygo. Vůz byl vybaven předními i bočními airbagy, nechyběly předpínače bezpečnostních pásů.

K soudu byla pozvaná i společnost VSC, která se zabývá poradenskou činností v oblasti bezpečností vozidel. A podle jejího technika byla zranění, kterým Judith Evansová podlehla, při tomto typu nehody neobvyklá. Jindy účinný bezpečnostní systém, (airbag, pásy, sedadlo) v tomto případě pravděpodobně selhal. Vypovídají o tom mnohačetné zlomeniny a poranění břicha, v těchto rychlostech neobvyklá.

"Tato nehoda vyvolala otázky, zda jinak bezpečný systém dokáže poskytnout kvalitní ochranu také pasažérům s mohutnější stavbou těla nebo vyšší váhou," komentoval Peter Gloyns z agentury VSC.

Peugeot ale poukazuje na to, že systém v pořádku byl, protože airbag vystřelil a pásy zafungovaly správně. Podle vyšetřovacího týmu ale řidička seděla příliš vepředu. Mnohem blíž k volantu než bývá obvyklé a její zranění tak mohl způsobit vystřelující airbag. Obhájce pozůstalých pro změnu tvrdí, že Judith Evansová seděla ve správné pozici, zády opřená o sedadlo, které se dokonce mohlo posunout ještě blíž k volantu.

Crashtest Kia Sorento

A trvá na tom, že za smrt řidičky může nízká hmotnost testovacích figurín. Konstruktér Peugeotu s ním ale nesouhlasí. "Při výrobě tohoto vozu jsme zjistili, že ochrana je adekvátní pro většinu obyvatel. Pracovali jsme s figurínami, které odpovídají normám."

Testy pro moc velké lidi jsou drahé

Alchymie crash testů a zranění při nehodách je velmi složitá. Při nešťastné události mohlo hrát roli víc faktorů, které na figuríně ani nejde nasimulovat. "Nevíme přesně, jaká vnitřní zranění utrpěla, jaká byla její psychická a fyzická kondice, jakým způsobem přesně na sedadle seděla. Důvodů její smrti mohly být tisíce," řekl pro iDNES.cz konstruktér a odborník na bezpečnost, který nechce být jmenován.

"U některých levnějších modelů se zkrátka crash testy provádějí jen s pětasedmdesátikilovou figurínou," vysvětluje. "A to nejen ty homologační, ale i spotřebitelské (EuroNCAP), které jsou náročnější v jiných kritériích, jako je například vyšší nárazová rychlost. Nadstandardní testy totiž stojí automobilky spousty peněz a přitom je k nim nikdo nenutí."

Většina značek z euro-americké zóny prý ale provádí nadstandardní testy hned s několika druhy figurín, z nichž ty nejtěžší váží 100 kilogramů. Odborníci ale zdůrazňují, že na hmotnosti řidiče nezáleží při nehodě tolik jako na správném posezu a přiklání se k názoru, že váha řidičky malého peugeotu ani v tomto případě patrně nehrála až takovou roli.

Podle jejích zranění je totiž pravděpodobné, že ji zranil airbag. A to by se pravděpodobně nestalo, kdyby seděla ve skutečně správné pozici. Co tedy udělala špatně?

"Lidé s nestandardními rozměry nebo váhou budou vždy v nevýhodě. A měli by se podle toho i zařídit," říká bezpečnostní expert. Podle něj by si zejména malí lidé s větší váhou měli řádně seřídit polohu volantu a sedačky, aby tak zabránili stejným zraněním, jako měla Ewansová.

jak správně sedět za volantem

Seřiďte si řádně sedačku - VIDEOKURZ ZDE

Problémem je totiž síla airbagu, která sice dokázala zachránit tisíce životů, ale valná většina řidičů ji podceňuje. "Je neuvěřitelně rychlý a silný a proto při nehodách stihne zabránit nejhoršímu. Ale pokud vám míří přímo na břicho nebo na hrudník, a navíc sedíte blízko volantu, říkáte si o vážná zranění," varuje odborník. A právě to mohl být i případ mohutné paní Ewansové.

Stejnému nebezpečí se vystavuje řidič, který se nepřipoutá. Jakou má vystřelující airbag sílu, sledujte na videu:





Nejčtenější

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Toyota Avensis 1.6D ACTIV WG
Toyota Avensis 1.6D ACTIV WG

r.v. 2016, naj. 26 803 km, diesel
489 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.