Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

S embéčkem na zteč alpských velikánů. Závodní Škodou 1000 na plný plyn

Exkluzivně   17:14
Řidičské rukavice s prostříhanými klouby, opocená záda, mozol na zadku, ucho u okénka zalehlé od větru a jedna z nejkrásnějších škodovek druhé poloviny 20. století svižně šplhá za povzbuzování nakřáplého hlasu výfuku do alpského kopce. Veteránský závod Silvretta Classic je vrchol sezony.

Redakce iDNES.cz dostala jedinečnou možnost být u toho na palubě Škody 1000 MB Rally z roku 1967. Ostřílenou dálkovou závodnici poslala na start mladoboleslavská automobilka, když ji kvůli Silvrettě vytáhla ze svého muzea.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

O desetiny sekundy

Objet dvě kola, která dají dohromady necelých 6 kilometrů za necelých 10 minut, to je průměr 36 km/h. Jenže držte to se starou škodovkou, které se občas nechce řadit dvojka a ručka tachometru sebou klepe jak ratlík. Spolujezdec tiskne v ruce stopky a já za volantem jedu chvilku jako drak a pak zas s vyšlápnutou spojkou plachtím krokem.

V takových rychlostních zkouškách se nesmí zastavit a jde tu o desetiny sekundy. Publikum tleská, naše závodními barvami vyšňořená škodovka je hvězdou startovního pole. Vypadá jako opravdový závoďák. Největší slabinou jsou brzdy. S jejich pomocí se stáváme hvězdami poslední etapy prestižního alpského veteránského závodu.

Silvretta Classic

Závod gentlemanů

Závod v alpském údolí Montafon je jednou z nejtradičnějších veteránských soutěží v Evropě a v roce 2013 se jel již pošestnácté.

Trať dlouhou 660 kilometrů projelo 159 posádek veteránů za tři dny. Kratší etapy jely ve svém speciálním závodě elektromobily. V rychlostních zkouškách jde o dodržení přesnosti na setinu vteřiny.

Kromě dvou škodovek dorazil na start z Česka ještě kabriolet Jaguar E-type. Většina posádek je z Německa, Rakouska, Švýcarska a Británie.

Na posledních padesát metrů nám vyšlo asi šest sekund. Narvu tam dvojku, dupnu na plyn a vystřelím. Devadesát koní se s vytím snaží. Jenže za cílovou páskou se musí ostře doleva. Rovně by se dalo zastavit v louce, jenže tam překáží Mercedes 300 SL Gullwing a ještě jeden veterán, každý aspoň za půl milionu eur.

Spolujezdec brzdí za mě očima a div že neprošlápne podlahu křičí, ať brzdím. Vydržím to tak metr před cílovou fotobuňku, plné brzdy: škodovka zaklekne do předních gum, které drží ve veteránskosti krok s celým autem, piští, publikum tleská a křičí. Po deseti metrech povolím a zatočím.

Největší adrenalin jsem nám nachystal na úplný závěr Silvretty. Opotit se musel i časoměřič, kterému snad ulítla i čepice. Zbyly tam po nás dvě černé gumové čáry.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Závod na čas

Veteránské závody se jezdí na čas jinak, než je obvyklé. Musíte dodržet přesně stanovený rychlostní průměr a čas dojezdu. Nejvíc ovšem pořadím zamávají speciální rychlostní zkoušky, kdy na některé potřebujete klidně i dvoje stopky.

Je třeba daný dvousetmetrový úsek, který musíte ujet za 35 sekund, a v něm je vložený další, stometrový, na který máte dvacet sekund. Zdá se to jednoduché? Zkuste si to se svým autem. Měří se to jednou fotobuňkou od úplného předku auta, podruhé na zemi položenou "hadicí", která sepne časomíru.

Pro ilustraci: nejlepší výsledek jsme dosáhli ve 13. etapě, kde jsme čas nedodrželi o 0,04 sekundy a byli jsme devátí. Trpí spojka i vy, protože máte pocit, že líp už to nejde.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Ale nakonec je to všem jedno. Tohle je závod gentlemanů. Nejde tu o výkon auta. A o vítězství se nebijeme do krve. Kocháme se úžasnou krajinou pohoří Silvretta v rakouském alpském kraji Montafon a kdo je "autíčkář", zažívá nirvánu. Tolik krásných veteránů pohromadě jinde neuvidíte. A to jich museli spoustu odmítnout.

Ten mercedes s racčími křídly vám tu přijde obyčejný, protože hned vedle stojí devadesátiletý bentley, který na sobě má prach ještě z ruské stepi, kterou přejel ve 12 tisíc kilometrů dlouhém závodě z Pekingu do Paříže pár dní před startem Silvretty.

Silvretta obrazem

Podívejte se na fotogalerii z prvního dne závodu ZDE

Se šňůrou 160 závodníků (vypouštějí nás po půlminutě, ale nakonec se stejně sjedou skupinky) jede ještě hejno bouráků, které by samy o sobě daly ještě na další Silvrettu. Moderní supersporty, do detailu vyšperkovaní veteráni, unikáty.

Slavný veteránský závod je hlavně přehlídkou německých značek, ale silné zastoupení mají také italská a britská auta, francouzských pomálu. Větší část startovního pole tvoří soukromníci ochotní zaplatit tučné startovné, ale automobilky se také rády pochlubí svou historií a vytáhnou z muzeí a depozitářů nádherně udržované a zrenovované kousky.

Naše tisícovka šlape jako hodinky. Občas chce při podřazování meziplyn a dvojí vyšlápnutí spojky a ani přesto tam někdy nechce ve vracečkách při šplhání do kopců zapadnout dvojka. Převodovku má pětistupňovou, vypůjčenou ze Škody 130. Hydraulicky ovládaná spojka vyžaduje po 150 kilometrech na plný plyn a častém řazení jemnější zacházení. Ale zdá se nám, že jsme v těch stoupácích motor rozdýchali tak, že jezdí lépe než na začátku.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Do kopce nám to frčí nečekaně dobře, zato z kopce. Malé kotoučky schované za třináctipalcovými ráfky kapitulují dost brzy a to brzdíme hlavně motorem. Jenže i na dvojku se tisícovka rozjede v těch alpských padácích tak, že to vypadá nerozumně.

Auto se "vodí" zlehka. V ostrých zatáčkách, které nejsou moc do kopce, dokážete držet krok s mnohem silnějšími a modernějšími auty. Zadní pohon a motor vzadu řidiči ve vykružování oblouků pomohou, jen se nebát.

Jezdí se i rychle

Organizátoři předem určí průměr, kterým se má daný úsek jet. Čtyřicítka vypadá pohodově, jenže se jede v běžném provozu. Většinou to stíháte s luxusní rezervou, takže parkoviště před koncem etapy bývá plné a závodníci si najíždějí určený čas bez stresu. Stihnete i kafe nebo cigaretu.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Jenže někdy vás zbrzdí tankování, jindy semafor na rozkopané silnici nebo traktor funící do kopce ještě pomaleji než vy. A když se má ten průměr dodržet třeba při přešplhání alpského velikána po nekonečné klikatici, může to být i adrenalin.

Nejdřív nám přišlo, že deset minut je na posledních pět kilometrů tak akorát. Jenže nejprve nás ve sjezdu zbrzdil školní autobus a pak se nás rozhodl vychovávat švýcarský dodávkář. Povolenou rychlost jsme nepřekračovali, s devadesáti pětačtyřicetiletými koňmi to ani moc nejde (ale na dálnici jsme je na stotřicítku rozdováděli), jenže podle jeho mínění se ve sjezdu na okresce nepředjíždí a ideální je pětačtyřicítka. Nepomohlo ani mohutné troubení naší doprovodné oktávky, nám totiž vypověděl službu klakson.

A tak jsme do cíle pod kopcem vtrhli jak uragán. Posádky rallyových toyot startujících za námi nám gentlemansky uvolnily místo a uznale kývaly hlavou.

Po třech dnech a 664 kilometrech je konec. V konkurenci profesionálů, kteří mají připravené patery stopky, speciální tachometry, trénink a další speciální nádobíčko, končíme celkově na 97. místě. V naší kategorii jsme čtyřiadvacátí.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Nadávat za volantem může být terapie. Jak říkáte ostatním na silnici vy?

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...