Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Neúspěšný trhák Škoda MBX slaví 50 let, v Ženevě chybí

aktualizováno 
Když dvoudveřové embéčko 10. března 1966 představili světu na autosalonu v Ženevě, nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec. Ze Škody 1000 MBX je dnes raritní, velmi ceněný veterán. Krásné auto by expozici Škody v Ženevě slušelo i letos, bohužel tam chybí.

Škoda 1000 MBX | foto: Škoda Auto

Automobilky ke své historii přistupují dvěma způsoby: jedny hledí výhradně do budoucnosti a do minulosti se ohlížet moc nechtějí, další se ke kořenům a své historii obrací často a hrdě se na ni odvolávají. Zrovna Škoda se svou velmi dobře zmapovanou minulostí chlubí vcelku často. Na autosalonech s ní ovšem šetří. Stejně jako většina ostatních značek.

Hledá se fotka

Škoda odhalila MBX ve světové premiéře na autosalonu v Ženevě v roce 1966, v archivu ovšem automobilka fotku z představení nemá. Nenajdete ji?

Na autosalonech se pak mezi hi-tech novinkami veteráni vyjímají jako perly. Na letošním autosalonu v Ženevě budí obrovskou pozornost novým lakem zářící Jeep Wagoneer na stánku americké značky. Volvo zas vystavuje slavnou „Sněhurčinu rakev“ (model 1800ES) a Porsche svůj závoďák z šedesátých let (718 RS 60 Spyder). Pravda, všechny při bližším ohledání v nijak výjimečném stavu. Stará auta jsou milým doplněním expozic.

Porsche 718 RS 60 Spyder

Porsche 718 RS 60 Spyder

Jeep Wagoneer

Jeep Wagoneer

Dvoudveřové embéčko, které patří k nejkrásnějším poválečným škodovkám, ale na stánku české značky chybí. Přitom není lepší příležitost, jak oslavit jeho padesátiny.

Unikátní okna

Dvoudveřová Škoda 1000 MB debutovala v březnu 1966 na mezinárodním autosalonu v Ženevě. Sériová výroba se rozběhla v říjnu stejného roku, prostorný pětimístný automobil s motorem u poháněných zadních kol ve své době patřil na vrchol litrové třídy.

„Ikonická dvoudveřová Škoda 1000 MBX s bohatě prosklenou karoserií symbolicky korunovala úspěch prvního velkosériového českého automobilu,“ říká Andrea Frydlová, ředitelka škodováckého muzea.

Škoda 1000 MBX

Právě v polovině 60. let došlo v Mladé Boleslavi k výraznému zvýšení objemu produkce a v moderní velkosériové výrobě se uplatnila řada progresivních technologií, včetně tlakového lití hliníkového bloku motoru a skříně převodovky. Škoda 1000 MB slavila předloni kulatiny - čtěte zde.

MBXo vycházelo z čtyřdveřové Škody 1000 MB, která se chlubila tehdy velmi moderní samonosnou karoserií a motorem uloženým za poháněnou zadní nápravou. V první polovině 60. let pro něj byl v Mladé Boleslavi vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami.

Historie dvoudveřové verze MBX sahá do roku 1960, kdy byly vyrobeny dva prototypy s interním označením Škoda 990 Tudor. Speciální karoserie s výrazně negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické sklo, a s dvojicí dveří s bezrámovými okny vznikly v pobočném závodě v Kvasinách.

Karoserie zachovala vnitřní prostornost základního sedanu, jako bonus nabídla lepší výhled do stran. Stahovatelná byla nejen skla ve dveřích, ale také menší skla vedle zadní lavice. Výklopná trojúhelníková okénka zlepšovala větrání interiéru.

Škoda 1000 MBX
Škoda 1000 MBX

Dvoudveřový typ Škoda 1000 MBX De Luxe se veřejnosti poprvé představil při zahájení autosalonu v Ženevě 10. března 1966. „Návštěvníky si podmanil originálními tvary s velkou prosklenou plochou, opticky vytvářel dojem, že postrádá střední sloupky,“ popisuje Vítězslav Kodym ze Škody Auto. Ve skutečnosti končily střední sloupky v polovině karoserie pod linií zasklení vozu a jejich úzká horní část se stahovala společně se zadními okny.

„Škoda jako první evropský výrobce automobilů uplatnila při výrobě bloku motoru metodu tlakového odlévání hliníku, stejně vznikala i skříň čtyřstupňové převodovky,“ popisuje Kodym. Šlo o technologii vynalezenou v roce 1922 českým inženýrem Josefem Polákem, díky níž bylo možné výrazně zrychlit výrobu agregátů.“

Fotogalerie

Škodu 1000 MBX poháněl zážehový čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k), který automobil s pohotovostní hmotností 815 kg (užitečná: 375 kg) rozjel na 127 km/h. Spotřeba činila 7,8-8,0 l benzinu na 100 km. Standardem byla dvojice karburátorů Jikov, pouze u několika desítek kusů se uplatnil jednokarburátorový motor.

Kromě politických rozhodnutí náběh do výroby zdržovala i technická náročnost. Problémy byly například s tím, že do auta teklo, karoserie se kroutila, takže se i špatně zavíraly dveře. Proto se každý automobil musel dodělávat ručně. To výrobu samozřejmě prodlužovalo a zdražovalo.

Ačkoliv se původně počítalo s více než padesáti tisíci vyrobenými kusy, brány automobilky jich nakonec opustilo dva a půl tisíce (jak se s MBX jezdí čtěte zde).

„Časově náročná kompletace vozů s vysokým podílem ruční práce se v říjnu 1966 rozeběhla v samostatném provozu mladoboleslavské automobilky, aby „nebrzdila“ hlavní produkční linku. Posledních dvanáct kusů z celkem 1 403 exemplářů litrového povedení vzniklo na počátku roku 1968,“ vypočítává Kodym.

Mezitím v listopadu 1967 obohatilo nabídku značky rychlejší provedení 1100 MBX De Luxe. Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil. „Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m),“ vysvětluje Vítězslav Kodym. Auto dostalo také výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení. Silnějších verzí se do roku 1969 vyrobilo 1 114 kusů, celkem tedy vzniklo 2 517 dvoudveřových embéček.





Nejčtenější

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq
VIDEO: Škoda Karoq už trénuje na českých silnicích

Nástupce Škody Yeti se představí za několik týdnů, prodeje odstartují v druhé polovině roku. Vývojáři ladí poslední detaily, prototypy nového vozu tedy...  celý článek

Ferrari 812 Superfast
Autofotka týdne: Nejsilnější ferrari všech dob je v Česku. Stále bez turba

Ferrari letos slaví 70 let od založení. Čím jiným uctít toto výročí než nejvýkonnějším a nejrychlejším dvanáctiválcem v historii? Zatím stále bez turba i bez...  celý článek

V Brně se pro řidiče otevřel parkovací dům Domini Park v Panenské ulici v...
Fejeton: Parkovací domy jsou oříšek i pro Superwoman

Nedávno do kin vstoupil hororový film o muži, jehož osobnost je rozpolcená do 23 různých lidí. Zajímavé. Když mám už 23 osobností, je o tom film. Že si my ženy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.