Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda 105/120 po 27 letech

  18:27
Po českých silnicích jezdí statisíce starších aut. Při průměrném věku osobního vozu 13,72 roku je jasné, že většina zdejších řidičů nejezdí posledními výstřelky automobilové módy. Proto by bylo nespravedlivé věnovat se jen novinkám na čtyřech kolech.

A kde jinde začít náš nový seriál než u typů Škoda 105/120? Vždyť přes půl milionu těchto automobilů tvoří i dnes nejpočetněji zastoupenou skupinu škodovek, které s drtivou převahou vedou českou ligu značek motorových vozidel. K 1. lednu 2003 bylo v Česku registrováno 341 736 vozidel typu Š 120 a 245 152 vozů Š 105. Průměrný věk těchto škodovek převyšuje 18 roků.

Ze starého "nová"

Poprvé se stodvacítka představila veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1976. Mimo jiné na tomto významném evropském setkání automobilových značek slavil premiéru např. Renault 14, Moskvič 2140 či VW Golf Diesel, tedy vesměs vozidla s obvyklým uspořádáním pohonných soustav: buď s tehdy moderní a dnes běžnou koncepcí "vše vpředu", anebo s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Škoda 105/120 svou zastaralou koncepcí rozhodně nepřinesla ve své době nic nového.

Do ukončení výroby v roce 1989, kdy již naběhl model Favorit, bylo vyrobeno celkem 840 561 vozů Škoda 105 a 1 070 693 stodvacítek. Ale vraťme se do Mladé Boleslavi v době, kdy byla nová škodovka v plenkách. Náběh výroby vozu byl zvláštní tím, že současně s novou škodovkou pokračovala produkce staršího typu Š 100/110 v nezmenšeném rozsahu. Plán výroby pro rok 1976 byl 160 000 vozů, z čehož zhruba 5 % připadlo na nový typ. Až o rok později se poměr obrátil. S novinkou přišla i nová výrobní technologie.

Byly to například nové svařovací linky zahraničních renomovaných výrobců či nová lakovna, která tehdy snesla srovnání s vyspělými západními automobilkami. Pro uživatele však byly důležitější důsledky zavedení moderní techniky, například to, že proti korozi byla karoserie dodatečně chráněna moderními hmotami na bázi PVC. Tvořily souvislý pevný, pružný a chemicky odolný povlak korozně exponovaných míst.

Měla své přednosti

Přestože ponechání dosavadní koncepce řady Š 100, což bylo pro vývojové pracovníky nového vozu zásadní zadání, znemožnilo výraznou změnu vrozených vlastností vozidla, tedy především přetáčivost a citlivost na boční vítr, podařilo se konstruktérům v nové škodovce značnou měrou potlačit kritizované nedostatky a slabiny předchozího typu. Stodvacítky získaly příznivce nejen pohodlným pracovištěm řidiče s dobrým uspořádáním ovládacích prvků, ale na svou dobu i účinnou ventilační a topnou soustavou, znamenitým výhledem, dvoupolohovou aretací dveří a zlepšenou účinností chladicí soustavy.

Nutno připočíst vlastnosti zděděné po dosavadních typech, především spolehlivý a hospodárný motor. Zděděná, ve své době už také ojedinělá koncepce s motorem za zadní nápravou samozřejmě ovlivnila nejen jízdní vlastnosti, ale i užitnou hodnotu vozidla: především omezený zavazadlový prostor. Jízdní vlastnosti byly už v prvních testech hodnoceny jako průměrné. Ve srovnání s předchozími typy se nová škodovka dostávala do přetáčivého smyku až při větší rychlosti, avšak náhle. Tuto vlastnost tehdy velmi dobře vyjádřil jeden z motoristických novinářů při prvních testovacích jízdách slovy: "Nová škodovka potřebuje víc řídit než jiné vozy."

Včera a dnes

Během dospívání absolvovala Škoda 105/120 řadu konstrukčních změn. V roce 1982 byla v závodě Kvasiny zahájena sériová výroba sportovní modifikace 120 Garde/Rapid. Ze zásadních konstrukčních úprav bylo asi nejdůležitější nové řešení kyvadlové úhlové nápravy s vlečenými rameny. Modernější a přesnější řízení se poprvé objevilo právě u typu Garde. Od roku 1985 se montovalo na celou produkci vozidel 105/120/130. Počet vyrobených stotřicítek se pohyboval v desetitisících, zatímco u řady 105/120 to byly statisíce.

V průběhu patnácti let opouštělo montážní linku několik typů/modelů počínaje Š 105 S a konče Š 136 Rapid, a k tomu sportovní verze, které dobývaly úspěchy doma i za hranicemi. Do důchodu odešla stodvacítka s nástupem koncepčně nového modelu Favorit. I dnes můžeme vidět Škody 105/120 ve velmi dobrém stavu. Co se jim však všeobecně vytýká? Na to jsme se zeptali Petra Halbrštáta, majitele servisu Auto Štangl Autopomoc ze Žamberka, kde je v provozu velké množství těchto vozů: "Hlavní problémy dělá velké množství nesnadno utěsnitelné chladicí kapaliny, protékající dlouhým potrubím mezi motorem vzadu a chladičem vpředu.

Stejně časté poruchy jsou u termostatu. S tím a s nevhodným fridexem souvisí i časté vystřelování těsnění pod hlavou válců. Přestože byla vybrána ve své době špičková technologie povrchových úprav, najdou se na karoserii slabá místa, jako např. v oblasti uchycení předních tlumičů. Všeobecně lze považovat Škody 105/120 za spolehlivé stroje, které si i v našem podhůří dokázaly vydobýt pověst pracovitých nádeníků."

Podrobný test Škody 120 LS najdete ZDE.

Technické údaje Š 105 Š 120
Motor zážehový čtyřválec zážehový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1046 1174
Nejvýšší výkon (kW/koní) 33/45  37/50
Pneumatiky 155 R 14 od roku 1983 165 R 13
Pohotovostní hmotnost (kg) podle typu a provedení 855 až 915 podle typu a provedení 855 až 915
Celková hmotnost (kg) podle typu a provedení 1255 až 1290 podle typu a provedení 1255 až 1290
Nejvyšší rychlost (km/h)  130 140
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 24,0 20,0
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 až 9,5 6,4 až 9,7



 


 
 


 

 

 

 

 


 
  

V tehdejší SRN vznikla v osmdesátých letech otevřená varianta.

Kupátko, na které mnozí fandové dvoudveřových aut nostalgicky vzpomínají.

Ve vývojových dílnách vznikala v průběhu let řada variant; tato například skrývá motor vpředu a pohon zadních kol.

V provedení GLS - tedy na první pohled odlišená chromovanými parádičkami - byla vrcholným provedením.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...