Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda 720: Unikát, který mohl konkurovat BMW

  18:37aktualizováno  1. listopadu 14:16
Znáte automobil Škoda 720? Ne? Ani nemůžete. Před třemi desetiletími existoval jako prototyp. Do sériové výroby se však nikdy nedostal, proto jste se s ním ani nemohli potkat na silnicích. Příběh českého vozu, který se nikdy nevyráběl, ač ve své době připomínal vozy nejlepších značek.

Na první pohled tato škodovka připomíná spíše BMW starší generace.

Ve skutečnosti jde o jeden z mála dochovaných prototypů modelové řady 720.

Vyroben byl v roce 1972, a jak naznačuje dokumentace v archivu automobilky, jde o jediné auto tohoto druhu, které brázdí silnice.

Pár podstatně méně zachovalých modelů neuskutečněné vývojové řady se dnes krčí v depozitáři škodováckého muzea v Mladé Boleslavi, jeden zrestaurovaný exemplář byl nedávno zapůjčen do centra koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu.

S platným technickým průkazem je však tento rudý vůz opravdu jediný.

Čtěte: Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

Škoda – Wartburg -Trabant

Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE

Vlastník vozu si nepřál být jmenován, jde o dobře situovaného podnikatele z jižních Čech. Auto má už od devadesátých let, kdy se mu podařilo jej koupit od člověka, který vůz zdědil. Ten nejspíš ani netušil, jaký skvost mu spadl do klína.

Jak to s ním bylo
Psal se rok 1967. V Mladé Boleslavi vznikl přísně utajený dokument, který načrtl budoucnost vozů Škoda. Tedy nástupců, respektive větších sourozenců oblíbeného, ale už stárnoucího „embéčka“, vozu 1000 MB. Původně se totiž plánovalo, že se dvě modelové řady budou montovat společně. Projekt předpokládal, že nové vozy střední kategorie naběhnou do sériové výroby v roce 1973 - v provedení sedan, kombi i kupé.

Připravované vozy dostaly kódové označení 720. Nejprve vzniklo několik prototypů od škodováckých návrhářů, ale nebyly příliš zdařilé. Jedna karoserie se podobala Renaultu 16, sedan zase Fordu Cortina. Teprve návrh italského studia ItalDesign byl tím, co tvůrci v Mladé Boleslavi od vozu očekávali. Téměř 4,5 metru dlouhá karoserie měla vozit pět cestujících.

Vůz se nikdy do výroby nedostal. Proč? Rozhodující okolností byla neutěšená ekonomická situace, proto se raději „embéčko“ pracně předělávalo na model Š 105-120.

Okouzlení minulostí
Je to trochu zázrak, že ještě dnes jezdí po silnici jeden z původních prototypů. Jeho karoserie je úžasná. V řadě ohledů byla v té době srovnatelná s vozy Audi, Fiat, Renault, VW či dokonce BMW. K technickým položkám, které se měly u modelu 720 objevit, patří například protiblokovací zařízení brzd, klimatizace, samočinná převodovka, dokonce i vzduchové pérování.

Kdyby jen řidiči věděli v době uvedení zoufale zastaralých typů Š 105 na konci sedmdesátých i v dlouhých letech osmdesátých, jaké auto pro ně ve Škodovce vyvíjeli… Kolik měl vůz stát? V tajné dokumentaci automobilky pod položkou výrobní náklady najdeme částku 25 240 Kčs. Velkoobchodní cena se předpokládala 27 140 Kčs a prodejní měla být 30 000 Kčs za verzi s motorem 1250 cm3 a 35 000 Kčs za provedení 1500 cm3. Průměrná mzda v roce 1975 v Československu byla 2313 Kčs.

Technické údaje 

Motor

vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec, pohon zadních kol

Objem

1498 cm3

Největší výkon

87 koní

Převodovka

čtyřstupňová manuální

Délka x šířka x výška

4380 x 1630 x 1410 mm

Rozvor

2550 mm

Objem zavazadlového prostoru

360 l

Nejvyšší rychlost

150 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

16 s

Spotřeba paliva

12 l/100 km při rychlosti 95 km/h

MF DNES ,  (hm) Článek zpracován podle časopisu Auto motor a sport

Škoda 720: I zadní část škodovky je velmi originální

Škoda 720: Na svou dobu je vnitřek překvapivě komfortní

Škoda 720: Nepřipomíná vám prototyp škodovky něco? Jakoby starší model BMW.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...