Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

  11:00aktualizováno  11:00
Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého konceptu na zvýšeném podvozku s televizí a ledničkou v kufru a elektromotorem namísto benzinového tříválce trvala několik měsíců.

Je to koncept, ale jezdí líp než lecjaký autosalonový frajer naparující se na autosalonu. Ti sice vypadají báječně, jenže když dojde na jízdu, jedou opatrně, pomalu, do zatáček kulhají, kola dřou o blatníky a podběhy a spíš nejedou.

Učni z Mladé Boleslavi měli v tomto ohledu úkol jednodušší a vsadili na jistotu prověřeného sériového základu. Takže když zvedali podvozek, aby z Citiga byla opravdová plážová bugina, nepřeháněli to. K tomu přiobjednali velké, tak trochu balonové pneumatiky s „písečným“ vzorkem. Nakonec zvětšili světlou výšku nejmenší škodovky v aktuální nabídce o šest centimetrů, kdyby šli ještě výš, museli by zasahovat do podběhů a upravovat nárazníky.

Škoda Element
Škoda Element

Nerozpakovali se však zahodit dveře a uříznout střechu. Takže je z městského mrňouse plážový frajer.

Pod kapotu studenti nastěhovali elektromotor s výkonem 60 kW (82 koní) a 210 Nm a za sedačky akumulátory (Li-ion 18,7 kWh). Pohon je převzatý z Volkswagenu e-Up!, který je elektrickým dvojčetem Citiga. Element by tak čistě papírově měl být rychlejší než sériové citigo, jehož atmosferický benzinový litrový tříválec má 55 kW (75 koní) a 95 Nm.

Škoda Element

Nastupování přes vysoký práh, ve kterém musela zůstat výztuha, aby byla zachována pevnost karoserie, vyžaduje zvednout nohu výš. Anebo stoupnete na trubkové ozdobné prahy a už jste za volantem. Přístrojovka zůstala stejně jako v sériové miniškodovce. Samozřejmě musel interiér dostat stejně zářivé doplňky, aby to hrálo s karoserií. Vrch přístrojovky navíc potáhli broušenou syntetickou kůží Alcantarou.

Zajímavý je kufr. Byl by obrovitý, velkou část z něj ovšem ubírá lednička a na víku, které se vyklápí v pravém úhlu, je připevněná velká placatá televize. Ledničku a televizi živí solární panel na víku kufru, nechybí ani zásuvky pro připojení dalších zařízení. Na plážovou party je tedy element vybavený důkladně.

Škoda Element

Ovládání je stejné jako u většiny ostatních elektromobilů. Otočíte klíčkem v zapalování a nic se nestane. Voličem s logikou řazení jako u automatické převodovky nastavíte couvání nebo jízdu vpřed a šlápnete na to. Elektromotor má ze své podstaty sílu od nízkých otáček, ale zrychlení okouzlí ještě víc; protože nic neslyšíte. Elektroauto se pohybuje dokonale tiše, element varuje chodce aspoň zvukem odvalujících se špalků pneumatik.

Baterky mají vystačit na nějakých sto šedesát kilometrů jízdy, pak se šest hodin nabíjejí z 230voltové zásuvky. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility. „Elektromobilita není jen přechodný trend, je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ řekl jeden z učňů podílejících se na stavbě buginy Daniel Launa.

Element je klasický koncept, nedělá si ambice na pokračování. Teď bude několik měsíců hvězdou různých akcí (prý má už hodně nabitý diář) a pak se postaví ke třem předchozím školním autům, loni to bylo kupé atero, postavené na základech rapidu (prohlédněte si ho zde). Studenti Středního odborného učiliště strojírenského Škody staví v posledních letech svůj učňovský koncept každý rok.

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracovali nejen na papíře a v počítači, ale také v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Škodu Element navrhlo a postavilo 22 učňů (z toho čtyři dívky) devíti oborů za 1 500 hodin, práce na voze byla součástí výuky.

Škoda Element
Škoda Element

Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. „Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem,“ popisuje Pavel Jína z tiskového oddělení Škody Auto. Se specializovanými pracemi pomohli učňům profesionálové z výroby, vývoje i designérského studia automobilky.

Fotogalerie

Stavba studentského konceptu měla ještě jeden zajímavý rozměr. Novou elektrickou buginu učni symbolicky věnovali svému kamarádovi, který měl v červenci minulého roku nehodu na motocyklu a od té doby je odkázán na invalidní vozík. „I přesto chce své nástavbové studium dokončit. Jeho kolegové se svým nasazením starají o potřebnou motivaci,“ dodává Pavel Jína.

Střední odborné učiliště strojírenské automobilky bylo založeno v roce 1927, v letošním roce tedy slaví 90 let existence. Žáci zde studují ve tří nebo čtyřletých technických oborech ukončených výučním listem nebo maturitou. Denním studium navštěvuje téměř 900 žáků, z toho zhruba 14 procent dívek.





Nejčtenější

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.