Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

  11:00
Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého konceptu na zvýšeném podvozku s televizí a ledničkou v kufru a elektromotorem namísto benzinového tříválce trvala několik měsíců.

Je to koncept, ale jezdí líp než lecjaký autosalonový frajer naparující se na autosalonu. Ti sice vypadají báječně, jenže když dojde na jízdu, jedou opatrně, pomalu, do zatáček kulhají, kola dřou o blatníky a podběhy a spíš nejedou.

Učni z Mladé Boleslavi měli v tomto ohledu úkol jednodušší a vsadili na jistotu prověřeného sériového základu. Takže když zvedali podvozek, aby z Citiga byla opravdová plážová bugina, nepřeháněli to. K tomu přiobjednali velké, tak trochu balonové pneumatiky s „písečným“ vzorkem. Nakonec zvětšili světlou výšku nejmenší škodovky v aktuální nabídce o šest centimetrů, kdyby šli ještě výš, museli by zasahovat do podběhů a upravovat nárazníky.

Škoda Element
Škoda Element

Nerozpakovali se však zahodit dveře a uříznout střechu. Takže je z městského mrňouse plážový frajer.

Pod kapotu studenti nastěhovali elektromotor s výkonem 60 kW (82 koní) a 210 Nm a za sedačky akumulátory (Li-ion 18,7 kWh). Pohon je převzatý z Volkswagenu e-Up!, který je elektrickým dvojčetem Citiga. Element by tak čistě papírově měl být rychlejší než sériové citigo, jehož atmosferický benzinový litrový tříválec má 55 kW (75 koní) a 95 Nm.

Škoda Element

Nastupování přes vysoký práh, ve kterém musela zůstat výztuha, aby byla zachována pevnost karoserie, vyžaduje zvednout nohu výš. Anebo stoupnete na trubkové ozdobné prahy a už jste za volantem. Přístrojovka zůstala stejně jako v sériové miniškodovce. Samozřejmě musel interiér dostat stejně zářivé doplňky, aby to hrálo s karoserií. Vrch přístrojovky navíc potáhli broušenou syntetickou kůží Alcantarou.

Zajímavý je kufr. Byl by obrovitý, velkou část z něj ovšem ubírá lednička a na víku, které se vyklápí v pravém úhlu, je připevněná velká placatá televize. Ledničku a televizi živí solární panel na víku kufru, nechybí ani zásuvky pro připojení dalších zařízení. Na plážovou party je tedy element vybavený důkladně.

Škoda Element

Ovládání je stejné jako u většiny ostatních elektromobilů. Otočíte klíčkem v zapalování a nic se nestane. Voličem s logikou řazení jako u automatické převodovky nastavíte couvání nebo jízdu vpřed a šlápnete na to. Elektromotor má ze své podstaty sílu od nízkých otáček, ale zrychlení okouzlí ještě víc; protože nic neslyšíte. Elektroauto se pohybuje dokonale tiše, element varuje chodce aspoň zvukem odvalujících se špalků pneumatik.

Baterky mají vystačit na nějakých sto šedesát kilometrů jízdy, pak se šest hodin nabíjejí z 230voltové zásuvky. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility. „Elektromobilita není jen přechodný trend, je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ řekl jeden z učňů podílejících se na stavbě buginy Daniel Launa.

Element je klasický koncept, nedělá si ambice na pokračování. Teď bude několik měsíců hvězdou různých akcí (prý má už hodně nabitý diář) a pak se postaví ke třem předchozím školním autům, loni to bylo kupé atero, postavené na základech rapidu (prohlédněte si ho zde). Studenti Středního odborného učiliště strojírenského Škody staví v posledních letech svůj učňovský koncept každý rok.

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracovali nejen na papíře a v počítači, ale také v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Škodu Element navrhlo a postavilo 22 učňů (z toho čtyři dívky) devíti oborů za 1 500 hodin, práce na voze byla součástí výuky.

Škoda Element
Škoda Element

Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. „Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem,“ popisuje Pavel Jína z tiskového oddělení Škody Auto. Se specializovanými pracemi pomohli učňům profesionálové z výroby, vývoje i designérského studia automobilky.

Stavba studentského konceptu měla ještě jeden zajímavý rozměr. Novou elektrickou buginu učni symbolicky věnovali svému kamarádovi, který měl v červenci minulého roku nehodu na motocyklu a od té doby je odkázán na invalidní vozík. „I přesto chce své nástavbové studium dokončit. Jeho kolegové se svým nasazením starají o potřebnou motivaci,“ dodává Pavel Jína.

Střední odborné učiliště strojírenské automobilky bylo založeno v roce 1927, v letošním roce tedy slaví 90 let existence. Žáci zde studují ve tří nebo čtyřletých technických oborech ukončených výučním listem nebo maturitou. Denním studium navštěvuje téměř 900 žáků, z toho zhruba 14 procent dívek.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...