Škoda Octavia Combi G-TEC

Škoda Octavia Combi G-TEC | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Dobrá alternativa za TDI. Octavia na zemní plyn

  • 85
Tohle je opravdu „eko“ auto! Kromě ekonomiky vyznává též ekologii: spalování zemního plynu je výrazně čistší než využívání ostatních fosilních paliv. Škodu Octavii s novou tváří a o pár milimetrů více rozkročenými zadními koly jsme ozkoušeli ve verzi na zemní plyn označenou G-TEC.

Naživo jsme si užili nové čelní masky, která budila pozornost, kdekoli jsme zastavili. A popravdě – čtyřoká příď dává autu osobitost a dráždivost; původní jednolitá světla teď přijdou někomu možná trochu fádní. Úprav se dočkalo i pracoviště řidiče a ne každý byl nadšený: tachometr je teď hůř čitelný a velký displej infotainmentu má „patlací“ okraje, ovládá se na něm i hlasitost, o kulaté tlačítko jsme přišli... Aspoň že klimatizace zůstala u klasického mechanického ovládání. Další postřehy o faceliftované octavii čtěte ZDE.

Škoda Octavia Combi G-TEC v číslech

  • objem motoru: 1 395 ccm, 81 kW, 200 Nm
  • dávaná spotřeba: 3,5 kg/100 km
  • spotřeba v testu: 4,5 kg/100 km
  • zrychlení 0–100 km/h: 11 s
  • max. rychlost: 193 km/h
  • základní cena verze G-TEC s karoserií liftback: 460 900 Kč (příplatek za kombi: 35 tisíc)

Jízdní vlastnosti plynového kombíku jsou naprosto srovnatelné s benzinovým, v zatáčkách a hlavně na nerovnostech dokonce ještě lepší díky zadní víceprvkové nápravě, která je jinak vyhrazena nejvýkonnějším octaviím.

Jen svezení není tak dynamické – „plyňák“ je těžší a motor má oproti čistě benzinovému čtyřválci 1.4 TSI (110 kW) o 29 kW méně. Auto nám ovšem nijak líné nepřišlo – ani na dálnici v obsazení čtyřmi dospělými, miminem a kočárkem jsme neměli pocit, že nás veze louda. Přepínání CNG–benzin je zcela automatické, řidič do něj zasáhnout nemůže. Plynové bomby v kufru uberou jen 130 litrů, jsou schované pod podlahou. Dvě nádrže na CNG pojmou 97 litrů, to je 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž má objem 50 litrů.

A spotřeba? Při dálkové jízdě se dostanete i pod 4 kg/100 km, dlouhodobý průměr jsme měli 4,5 kg, pět kilo pak při městském poskakování. Kilogram plynu stojí v Praze zhruba 26 korun, mimo ni 25; ujetý kilometr tedy vyjde asi na 1,20 koruny. U benzinové 1.4 TSI s reálnou spotřebou kolem sedmi litrů jsou to při průměrné ceně 30,50 Kč/litr 2,20 koruny; u 1.6 TDI 1,60 koruny. To už takový rozdíl není – ale vzhledem k tomu, že diesely brzy v malých osobních autech úplně skončí, není plynová alternativa vůbec špatná...

Citigo G-TEC

Nejmenší škodovka také umí jezdit na plyn

Test Škody Citigo v provedení G-TEC, které umí jezdit na zemní plyn ČTĚTE ZDE

Škoda Citigo

Navíc patří plynová verze v porovnání s turbodiesely k těm mnohem lépe odladěným. Auto je lépe vyvážené a na nerovnostech je klidnější. Ve srovnání s přímým dieselovým konkurentem v ceníku octavie je navíc lacinější.

A vyplatí se plynové auto z pohledu pořizovací ceny? Oproti běžné kombíkové Octavii 1.4 TSI je rozdíl 21 tisíc korun; plyňák stojí nejméně 496 tisíc (u liftbacku je rozdíl jen 16 tisíc). To znamená, že investice se vrátí po ujetí 21, respektive 16 tisíc kilometrů. Tedy ani ne po jednom roce provozu. Diesel pak vyjde téměř nastejno – záleží tedy jen na sympatiích.