Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejkrásnější české auto Škoda Popular Monte Carlo. Co kus, to originál

aktualizováno 
Minulý rok oslavila legendární Škoda Popular osmdesátiny. Do její rozvětvené rodiny patří také Popular Monte Carlo, který uchvátí oko obdivovatele nebývalou elegancí.

Úspěch na Rallye Monte Carlo 1936

V roce 1911 se poprvé jelo Rallye Monte Carlo (RMC), jedna z nejstarších automobilových soutěží. U jejího zrodu stál vedoucí funkcionář monackého automobilového a cyklistického sportovního klubu Antony Noghes. Zdatnými pomocníky mu byli hoteliér a provozovatel kasin Camille Blanc a monacký kníže Albert I.

Termínově situovali nově založenou rallye na přelom ledna a února, kdy tradičně bývalo ve zdejších hotelech nejméně hostů, a monacký herní průmysl tak zažíval roční periodické krize. Tímto tahem chtěli pragmatičtí zakladatelé oživit opakující se mrtvá období.

Rallye Monte Carlo se záhy stalo nejprestižnějším podnikem tohoto druhu na světě a jezdí se dodnes, pokud nepočítáme občasné přestávky v minulosti, kdy ty nejdelší padaly na vrub světovým válkám.

Počátek roku 1936 byl ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda na Monte Carlu. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem škodovky získali druhé místo v kategorii do 1 500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku.

Mladoboleslavská automobilka připravila pro soutěž upravený roadster Popular. Rozvidlení rámu podvozku bylo adaptováno pro zástavbu většího a silnějšího motoru ze Škody Rapid, navíc se zvýšeným stupněm komprese pro další nárůst výkonu. Základní parametry motoru tak činily 1 386 ccm a 34 koní u speciálu oproti 995 ccm a 22 koním u tehdejšího sériového populara. Ze stejného zdroje pocházely i hydraulické brzdy namísto mechanických.

Nutností byla i přidaná druhá velká palivová nádrž. Mezi speciální výbavu patřily mlhovky, vyhřívací rámeček na čelní sklo, držák map, otáčkoměr, sněhové řetězy a v neposlední řadě dvě lopaty. Závodní speciál se pak typově značil jako Škoda 418 R, nebo Škoda 418/421 (kde 418 bylo původní typové číslo řady Popular a 421 řady Rapid). Že nebyl rovnou použit upravený rapid, bylo dáno tím, že Popular byl v té době nosným typem škodovácké produkce, a vše se tedy dělalo pro jeho propagaci.

Speciálně upravený Popular i s posádkou po návratu  z Rallye Monte Carlo 1936. Na základě úspěchu v této soutěži připravil výrobce sportovně střižený model Škoda Popular Sport Monte Carlo pro zájemce z řad veřejnosti.

Speciálně upravený Popular i s posádkou po návratu z Rallye Monte Carlo 1936. Na základě úspěchu v této soutěži připravil výrobce sportovně střižený model Škoda Popular Sport Monte Carlo pro zájemce z řad veřejnosti.

A jak v těch dobách Rallye Monte Carlo probíhalo? Soutěž se jela jako hvězdicová nonstop jízda, kdy si jednotlivé posádky samy vybraly jedno z nabízených míst startu rozesetých po celé Evropě. Úkolem bylo dostat se do cílového Monte Carla po příslušné trase a s dodržením předepsaného rychlostního průměru.

Vše bylo na trati sledováno na kontrolních místech a zjištěné odchylky byly penalizovány trestnými body, které se odečítaly posádkám od přiděleného bodového konta, jehož výše závisela na obtížnosti příslušné trasy.

Body byly strhávány i za technický stav vozidla v cíli a dokonce i za poškození karoserie z případných nehod. V Monte Carlu potom ještě proběhly krátké jízdy akcelerace a zkoušky řidičských zručností s možností získat další kladné body, což obvykle zamíchalo pořadím.

Pohl s Hausmanem si zvolili za start Atény, protože trasa z Řecka byla toho roku určena jako nejobtížnější, a posádky zde tedy obdržely nejvyšší počáteční bodovou dotaci. Pro utvoření si jakési představy o bodových operacích můžeme prozradit, že startující z Atén byli obdarováni 506 body. Pokud jste startovali z Bukurešti či Tallinu, měli jste bodů 503, u Palerma, švédské Umey nebo norského Stavangeru to bylo 501.

A pokud jste si nedělali velké ambice na umístění a závod jste pojali spíše jako možnost společenského vyžití v místních podnicích po dojetí do cíle, zvolili jste za start města jako Amsterodam, Berlín či Neapol s bodovou dotací menší než 500 bodů.

Za každé dvě minuty časové ztráty v cíli byly posádkám odečteny dva body. Většinou však nebyl problém dojet do cíle na čas, to už jste spíše nedojeli vůbec, jak se to mnohým závodníkům na těžších trasách také stalo. Vážné havárie nebyly výjimkou.

Závod byl důkladnou prověrkou jezdců i techniky. Jelo se v podstatě nonstop, nebyl čas na řádný odpočinek. Automobil si mohl oddechnout při krátkých provozních přestávkách. S lidmi to bylo složitější, ti museli odpočívat za jízdy. Unavenější člen posádky zaujal místo spolujezdce a když bylo nejhůř, sklopil si opěradlo a oddal se spánku v improvizovaných podmínkách.

O náročnosti vyčerpávající jízdy vypovídal reportérům samotný Zdeněk Pohl, který při čtvrté probdělé noci viděl na silnici v Alpách dokonce slony, které tudy hnal naposledy Hannibal před dvaadvaceti staletími.

Protože by byla škoda úspěch ve světoznámé rallye marketingově nevyužít, padlo rozhodnutí vyrobit menší sérii "podobných" vozů pro zájemce z řad veřejnosti. "Civilní" vozy měly oproti soutěžnímu markantně zušlechtěny tvary karoserie a samozřejmě chybělo všechno speciální závodní vybavení. Motor z rapida byl sériový s výkonem 31 k.

Škoda Popular Sport Monte Carlo při Oldtimer Bohemia Rally 2014

Škoda Popular Sport Monte Carlo při Oldtimer Bohemia Rally 2014

Vůz dostal lákavé obchodní jméno Škoda Popular Sport Monte Carlo a v letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno ve dvou sériích necelých 70 kusů roadsterů, kabrioletů a elegantních kupé. Především varianta kupé s plně integrovanými světlomety v blatnících, překrytými mřížkami stejného stylu jako mřížka masky chladiče, se řadí k ikonám československého automobilového designu.

Je zajímavé, jak výrazné rozdíly byly v provedení karoserií těchto vozů i u stejných karosářských verzí. Některé měly decentní ploutvičky, jiné mřížky na světlometech, další měly obojí a existovala dokonce provedení bez.

Fotogalerie

U varianty roadster někdy může dojít ke sporům, zda daný popular je model Monte Carlo, či nikoliv. Pak vězte, že Monte Carlo má vždy spodový motor o objemu 1,4 litru a hydraulické brzdy. Vše ostatní, co má motor litrový, nebo jedenáctistovku, je "obyčejný" popular, ať už vypadá sebelépe.

Popular Monte Carlo se také exportoval, celkem bylo vyvezeno 15 kusů, z toho sedm do Polska. Dva byly objednány pro posledního jugoslávského krále Petara II. Karadjordjeviče, přičemž ten druhý měl na přední masce místo znaku okřídleného šípu zmenšenou napodobeninu jugoslávské královské koruny.

Vzhledem ke značně omezené produkci se do dnešního dne těchto vozů moc nedochovalo, a tak je Škoda Popular Sport Monte Carlo ceněným veteránem. Černé kupé z roku 1936 na fotkách je ze sbírek muzea Škody v Mladé Boleslavi.





Hyundai i30 KOMBI 1.6CRDi- 81KW FLEET...
Hyundai i30 KOMBI 1.6CRDi- 81KW FLEET...

r.v. 2014, naj. 21 269 km, diesel, 1. majitel
329 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.