Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky poruchovosti: systém start-stop dělá potíže

aktualizováno 
Německý autoklub ADAC má své žluté anděly, kteří pomáhají motoristům v nouzi. Ze svých zásahů si andělská letka sestavuje statistiky. Z nich se dá vyčíst, která auta musí mít žlutého anděla strážného v pohotovosti.

Start-stop systém dnes dostává většina nových aut. Bývá označený touto ikonkou. Když svítí, systém je vypnutý. | foto: BMW

Statistiky spolehlivosti ADAC mají za loňský rok 21 vítězů a 12 poražených. Autoklub už tradičně vyhodnocuje statistiky výjezdů podle jednotlivých tříd za uplynulý rok. Letos sestavovali tabulky z 2,6 milionu výjezdů.

Technici v tradičně žlutě lakovaných autech dokáží motoristům v nouzi opravdu pomoci. U 85 procent poruch byli úspěšní a vozidlo mohlo pokračovat v jízdě.

Za málo spolehlivé označil německý autoklub: Fiat Punto, Chevrolet Matiz, Ford Mondeo, Ford S-Max, Hyundai i20, Honda Jazz, Hyundai i30, Opel Zafira, Peugeot 308, Seat Ibiza/Cordoba, Smart ForTwo a Volkswagen Eos.

Mezi 21 spolehlivých zařadil vozy Audi A1, A5, Q5 a A6 a u BMW pochválil modely řady 1, 3, 5, X3 a X1, Mercedesy třídy A, B, C a GLK.

U malých aut je podle ADACu spolehnutí na Nissan Micra, VW Fox, Renault Twingo, Ford Ka a Peugeot 206. Málo se také porouchávají Citroëny C1 a C4 Picasso. Milým překvapením je třeba páté místo Dacie Sandero ve své kategorii, předhonila třeba i Mazdu 2 nebo VW Polo.

Které auto vás nezradí

Kompletní statistiky ZDE

O dvě kategorie výš je Škoda Octavia přesně v půlce tabulky (desátá z dvaceti), yeti je třináctý.

V kategorii vyšší střední třída je i superb. Je v ní však jen pět aut a zrovna největší škodovka je pátá.

Škodovky fabia s roomsterem se ve stejné kategorii malých aut neumístily zrovna slavně, drží 17 a 18. místo z 23 hodnocených.

"Nejčastěji vyrážejí žlutí andělé vysvobodit auto s vybitým akumulátorem. Každá třetí závada připadla na vybitou nebo porouchanou baterii," tlumočí z výsledků Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

"ADAC upozorňuje, že problémy s akumulátorem postihují také nová nebo pár let stará auta. Často zůstávají stát auta se start/stop systémem motoru," dodává.

Ve statistikách ADAC se objeví jen model, kterého se v Německu prodalo během posledních pěti let v jednom roce alespoň 10 tisíc kusů.

Start-stop

Systém má šetřit palivo tím, že vypíná motor, když není třeba, aby běžel. Třeba při čekání na zelenou nebo postávání v koloně. Systém pracuje automaticky, zohledňuje mnoho věcí (úroveň nabití akumulátoru, okolní teplotu, zapnuté spotřebiče atd.), vždy se dá vypnout. Ve většině aut se vždy po odemčení a nástupu do vozu znovu zapne.

Dnes ho dostává většina nových aut. Do menších a levnějších obvykle za příplatek.

Výrobci systém kombinují s manuální i automatickou převodovkou. U automatu se motor vypne po zastavení v případě, že řidič stojí na brzdě; když pak nohu uvolní, motor startuje. U aut s manuální převodovkou je to podobné: když řidič zabrzdí a vyřadí, motor se vypne po uvolnění spojky. Pro opětovné nastartování je třeba sešlápnout spojkový pedál. Motor se obvykle vypíná při zastavení, ale například propracovaný systém Peugeotu vypíná motor už při dobržďování, při malých rychlostech pod 20 km/h.

Při cestách městem start-stop systém opravdu palivo ušetří. Při půlhodinové cestě napříč Prahou byl při postávání na semaforech motor u testovaného Peugeotu 208, který má v palubním počítači stopky měřící čas, kdy je motor vypnutý, to bylo deset minut.

Ve speciálním testu v ulicích Vídně start-stop systém ušetřil až dva litry benzinu, ČTĚTE ZDE

Vypínání motoru na dobu, kdy jeho výkon není potřeba, šetří energii. Startování ji však zase spotřebovává. Extrémně krátké vypnutí tedy nemusí být vůbec k užitku. Například Toyota uvádí, že u 1,33litrového motoru se vypnutí z energetického hlediska vyplatí už po 3,5 sekundách.

Motoráři však u neustále vypínaných a startujících motorů musí bojovat s větším namáháním. V těchto okamžicích je problém s nedostatečným mazáním motoru. Navíc se projevují závady pramenící z většího namáhání a opotřebení klikového hřídele. Je také víc namáhaná elektrická soustava vozu a startér.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.