Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Soumrak normálních aut propuká naplno, teď frčí SUV

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Je to paradox. Stále dostupnější a lepší auta jezdí po stále lepších silnicích, ale svět blázní po autech pro špatné cesty. A tak je autosalon v Paříži plný SUV. Normálních "nevysokých" aut se tu představilo dohromady pět.

Peugeot 3008 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nissan Micra, Citroën C3, Kia Rio, Honda Civic a Hyundai i30, to je výčet velkých novinek klasického střihu, které se světu ukázaly na pařížském autosalonu ročníku 2016. Ostatní představené novinky spadají do nových moderních tříd, které reprezentují především SUV, crossovery a elektromobily.

Soumrak tradičních modelů naznačil už letošní březnový autosalon v Ženevě (čtěte zde), ten pařížský nový trend stvrzuje.

V oblečku zálesáka dorazil k Eiffelovce například i Mercedes třídy E. Klasický model těch nejtradičnějších zákazníků značky tak dostal zvýšený podvozek a plastové svaly, aby ve společnosti „allroadovatých“ audi nevypadal, že je v něm málo z dobrodruha. Za crossover se prohlásilo i nejmenší nové auto na výstavišti, městské Suzuki Ignis.

A tak je letošní Paříž zcela obsazena vozy typu SUV a jejich odvozeninami. Na vlnu zájmu o ně nasedá Škoda a její šéf Berhnard Maier jasně říká, že Kodiaq začíná novou éru, ve které budou hrát jednu z titulních rolí auta na vysokém podvozku. Škoda bude mít v nabídce rovnou tři. Stejně „překopává“ svou nabídku Seat.

Jasnou orientaci na auta tohoto střihu deklaruje v Paříži svými dvěma novinkami Peugeot. Obě světové premiéry v podobě nových generací modelů 3008 a 5008 jsou oproti předchůdcům (MPV crossover a MPV) čistokrevná SUV.

Mitsubishi, Suzuki nebo Subaru se už ani nepokoušejí v Evropě nabízet normálně střižená auta. Nissan to po letech zkouší, ale s Pulsarem velkou díru do Evropy nedělá. Třeba bude úspěšnější s novou Microu.

Zajímavě se na adresu SUV vyjádřil pro iDNES.cz Roberto Giolito, bývalý šéfdesignér značky Fiat, jehož posledním dílem je SUV Fiat 500X (dnes s ním sám jezdí): „Jezdíme po stále lepších silnicích, ale lidé chtějí stále více auta pro špatné cesty. Myslím, že je to módní vlna, která pomine.“

Jenže to je velká otázka. Zákazníci sice SUV chtějí, ale automobilky tento hlad svým chováním přiživují, když tato auta propagují mnohem více než běžné modely. Jistě, nelze se jim divit. Kromě vlny zájmu o tato vozidla se na SUV a crossoverech automobilkám samozřejmě líbí i to, že na nich mohou více vydělat, zákazníci za ně totiž ochotně platí vyšší částky. A ačkoli například dnes u Škody tvrdí, že velký zájem o Kodiaqa nebude mít negativní dopad na produkci a prodeje Superbu, realita může být trochu nebezpečnější.

Ano, v krátkodobém horizontu Kodiaq klasicky střižený Superb možná neohrozí, ale z dlouhodobějšího hlediska už hrozbu představuje. Stále více propagovaná SUV totiž klasická auta zastiňují a dochází na ono léty prověřené úsloví, že sejde z očí, sejde z mysli. Teď vozy běžného střihu ještě kupují zákazníci, kteří na ně byli zvyklí a kteří jsou možná konzervativnější či vyznávají sportovní hodnoty. Jenže za pár let, po intenzivní SUV masáži, si na tato auta vzpomene při cestě do showroomu mnohem méně lidí. A to ohrozí prodejní čísla.

Fotogalerie

Obavy, že by aktuální Superb nedostal za pět nebo šest let nástupce, zatím nejsou na místě. Jenže generace další už možná v ohrožení bude. Však ve střední třídě dnes kromě prémiových značek už moc modelů nezbývá a ze sestavy VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Peugeot 508, Citroën C5, Mazda 6 a Toyota Avensis, Hyundai i40 a Kia Optima za deset let nemusí zbýt na trhu ani polovina. Stačí se podívat, kolik výrobců tuto třídu již vyklidilo v uplynulých letech. A dnes už je jisté, že nástupce nedostanou Toyota Avensis a Citroën C5, kterým zbývá posledních pár měsíců života.

SUV a z nich odvozené crossovery vytlačují tradičně stavěné modely i v dalších kategoriích. Markantní je to u malých aut. Renault nahradil kombíkové Clio líbivým Capturem a Peugeot postavil vedle 208 model 2008. A Seat na probíhajícím autosalonu oznámil, že kombíkovou Ibizu zastoupí v další generaci malý crossover.

Přitom tato móda nabubřelých aut jde naprosto proti další mantře, kterou je ekologie. Vyšší a těžší SUV pochopitelně jezdí s větší spotřebou a to i v případě elektromobilů. Ty jsou mimochodem další věcí, kterou automobilky začaly v Paříži zákazníkům vnucovat (více čtěte zde).





Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.