Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Soumrak normálních aut propuká naplno, teď frčí SUV

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Je to paradox. Stále dostupnější a lepší auta jezdí po stále lepších silnicích, ale svět blázní po autech pro špatné cesty. A tak je autosalon v Paříži plný SUV. Normálních "nevysokých" aut se tu představilo dohromady pět.

Peugeot 3008 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nissan Micra, Citroën C3, Kia Rio, Honda Civic a Hyundai i30, to je výčet velkých novinek klasického střihu, které se světu ukázaly na pařížském autosalonu ročníku 2016. Ostatní představené novinky spadají do nových moderních tříd, které reprezentují především SUV, crossovery a elektromobily.

Soumrak tradičních modelů naznačil už letošní březnový autosalon v Ženevě (čtěte zde), ten pařížský nový trend stvrzuje.

V oblečku zálesáka dorazil k Eiffelovce například i Mercedes třídy E. Klasický model těch nejtradičnějších zákazníků značky tak dostal zvýšený podvozek a plastové svaly, aby ve společnosti „allroadovatých“ audi nevypadal, že je v něm málo z dobrodruha. Za crossover se prohlásilo i nejmenší nové auto na výstavišti, městské Suzuki Ignis.

A tak je letošní Paříž zcela obsazena vozy typu SUV a jejich odvozeninami. Na vlnu zájmu o ně nasedá Škoda a její šéf Berhnard Maier jasně říká, že Kodiaq začíná novou éru, ve které budou hrát jednu z titulních rolí auta na vysokém podvozku. Škoda bude mít v nabídce rovnou tři. Stejně „překopává“ svou nabídku Seat.

Jasnou orientaci na auta tohoto střihu deklaruje v Paříži svými dvěma novinkami Peugeot. Obě světové premiéry v podobě nových generací modelů 3008 a 5008 jsou oproti předchůdcům (MPV crossover a MPV) čistokrevná SUV.

Mitsubishi, Suzuki nebo Subaru se už ani nepokoušejí v Evropě nabízet normálně střižená auta. Nissan to po letech zkouší, ale s Pulsarem velkou díru do Evropy nedělá. Třeba bude úspěšnější s novou Microu.

Zajímavě se na adresu SUV vyjádřil pro iDNES.cz Roberto Giolito, bývalý šéfdesignér značky Fiat, jehož posledním dílem je SUV Fiat 500X (dnes s ním sám jezdí): „Jezdíme po stále lepších silnicích, ale lidé chtějí stále více auta pro špatné cesty. Myslím, že je to módní vlna, která pomine.“

Jenže to je velká otázka. Zákazníci sice SUV chtějí, ale automobilky tento hlad svým chováním přiživují, když tato auta propagují mnohem více než běžné modely. Jistě, nelze se jim divit. Kromě vlny zájmu o tato vozidla se na SUV a crossoverech automobilkám samozřejmě líbí i to, že na nich mohou více vydělat, zákazníci za ně totiž ochotně platí vyšší částky. A ačkoli například dnes u Škody tvrdí, že velký zájem o Kodiaqa nebude mít negativní dopad na produkci a prodeje Superbu, realita může být trochu nebezpečnější.

Ano, v krátkodobém horizontu Kodiaq klasicky střižený Superb možná neohrozí, ale z dlouhodobějšího hlediska už hrozbu představuje. Stále více propagovaná SUV totiž klasická auta zastiňují a dochází na ono léty prověřené úsloví, že sejde z očí, sejde z mysli. Teď vozy běžného střihu ještě kupují zákazníci, kteří na ně byli zvyklí a kteří jsou možná konzervativnější či vyznávají sportovní hodnoty. Jenže za pár let, po intenzivní SUV masáži, si na tato auta vzpomene při cestě do showroomu mnohem méně lidí. A to ohrozí prodejní čísla.

Fotogalerie

Obavy, že by aktuální Superb nedostal za pět nebo šest let nástupce, zatím nejsou na místě. Jenže generace další už možná v ohrožení bude. Však ve střední třídě dnes kromě prémiových značek už moc modelů nezbývá a ze sestavy VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Peugeot 508, Citroën C5, Mazda 6 a Toyota Avensis, Hyundai i40 a Kia Optima za deset let nemusí zbýt na trhu ani polovina. Stačí se podívat, kolik výrobců tuto třídu již vyklidilo v uplynulých letech. A dnes už je jisté, že nástupce nedostanou Toyota Avensis a Citroën C5, kterým zbývá posledních pár měsíců života.

SUV a z nich odvozené crossovery vytlačují tradičně stavěné modely i v dalších kategoriích. Markantní je to u malých aut. Renault nahradil kombíkové Clio líbivým Capturem a Peugeot postavil vedle 208 model 2008. A Seat na probíhajícím autosalonu oznámil, že kombíkovou Ibizu zastoupí v další generaci malý crossover.

Přitom tato móda nabubřelých aut jde naprosto proti další mantře, kterou je ekologie. Vyšší a těžší SUV pochopitelně jezdí s větší spotřebou a to i v případě elektromobilů. Ty jsou mimochodem další věcí, kterou automobilky začaly v Paříži zákazníkům vnucovat (více čtěte zde).





Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.