Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Soumrak normálních aut propuká naplno, teď frčí SUV

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Je to paradox. Stále dostupnější a lepší auta jezdí po stále lepších silnicích, ale svět blázní po autech pro špatné cesty. A tak je autosalon v Paříži plný SUV. Normálních "nevysokých" aut se tu představilo dohromady pět.

Peugeot 3008 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nissan Micra, Citroën C3, Kia Rio, Honda Civic a Hyundai i30, to je výčet velkých novinek klasického střihu, které se světu ukázaly na pařížském autosalonu ročníku 2016. Ostatní představené novinky spadají do nových moderních tříd, které reprezentují především SUV, crossovery a elektromobily.

Soumrak tradičních modelů naznačil už letošní březnový autosalon v Ženevě (čtěte zde), ten pařížský nový trend stvrzuje.

V oblečku zálesáka dorazil k Eiffelovce například i Mercedes třídy E. Klasický model těch nejtradičnějších zákazníků značky tak dostal zvýšený podvozek a plastové svaly, aby ve společnosti „allroadovatých“ audi nevypadal, že je v něm málo z dobrodruha. Za crossover se prohlásilo i nejmenší nové auto na výstavišti, městské Suzuki Ignis.

A tak je letošní Paříž zcela obsazena vozy typu SUV a jejich odvozeninami. Na vlnu zájmu o ně nasedá Škoda a její šéf Berhnard Maier jasně říká, že Kodiaq začíná novou éru, ve které budou hrát jednu z titulních rolí auta na vysokém podvozku. Škoda bude mít v nabídce rovnou tři. Stejně „překopává“ svou nabídku Seat.

Jasnou orientaci na auta tohoto střihu deklaruje v Paříži svými dvěma novinkami Peugeot. Obě světové premiéry v podobě nových generací modelů 3008 a 5008 jsou oproti předchůdcům (MPV crossover a MPV) čistokrevná SUV.

Mitsubishi, Suzuki nebo Subaru se už ani nepokoušejí v Evropě nabízet normálně střižená auta. Nissan to po letech zkouší, ale s Pulsarem velkou díru do Evropy nedělá. Třeba bude úspěšnější s novou Microu.

Zajímavě se na adresu SUV vyjádřil pro iDNES.cz Roberto Giolito, bývalý šéfdesignér značky Fiat, jehož posledním dílem je SUV Fiat 500X (dnes s ním sám jezdí): „Jezdíme po stále lepších silnicích, ale lidé chtějí stále více auta pro špatné cesty. Myslím, že je to módní vlna, která pomine.“

Jenže to je velká otázka. Zákazníci sice SUV chtějí, ale automobilky tento hlad svým chováním přiživují, když tato auta propagují mnohem více než běžné modely. Jistě, nelze se jim divit. Kromě vlny zájmu o tato vozidla se na SUV a crossoverech automobilkám samozřejmě líbí i to, že na nich mohou více vydělat, zákazníci za ně totiž ochotně platí vyšší částky. A ačkoli například dnes u Škody tvrdí, že velký zájem o Kodiaqa nebude mít negativní dopad na produkci a prodeje Superbu, realita může být trochu nebezpečnější.

Ano, v krátkodobém horizontu Kodiaq klasicky střižený Superb možná neohrozí, ale z dlouhodobějšího hlediska už hrozbu představuje. Stále více propagovaná SUV totiž klasická auta zastiňují a dochází na ono léty prověřené úsloví, že sejde z očí, sejde z mysli. Teď vozy běžného střihu ještě kupují zákazníci, kteří na ně byli zvyklí a kteří jsou možná konzervativnější či vyznávají sportovní hodnoty. Jenže za pár let, po intenzivní SUV masáži, si na tato auta vzpomene při cestě do showroomu mnohem méně lidí. A to ohrozí prodejní čísla.

Fotogalerie

Obavy, že by aktuální Superb nedostal za pět nebo šest let nástupce, zatím nejsou na místě. Jenže generace další už možná v ohrožení bude. Však ve střední třídě dnes kromě prémiových značek už moc modelů nezbývá a ze sestavy VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Peugeot 508, Citroën C5, Mazda 6 a Toyota Avensis, Hyundai i40 a Kia Optima za deset let nemusí zbýt na trhu ani polovina. Stačí se podívat, kolik výrobců tuto třídu již vyklidilo v uplynulých letech. A dnes už je jisté, že nástupce nedostanou Toyota Avensis a Citroën C5, kterým zbývá posledních pár měsíců života.

SUV a z nich odvozené crossovery vytlačují tradičně stavěné modely i v dalších kategoriích. Markantní je to u malých aut. Renault nahradil kombíkové Clio líbivým Capturem a Peugeot postavil vedle 208 model 2008. A Seat na probíhajícím autosalonu oznámil, že kombíkovou Ibizu zastoupí v další generaci malý crossover.

Přitom tato móda nabubřelých aut jde naprosto proti další mantře, kterou je ekologie. Vyšší a těžší SUV pochopitelně jezdí s větší spotřebou a to i v případě elektromobilů. Ty jsou mimochodem další věcí, kterou automobilky začaly v Paříži zákazníkům vnucovat (více čtěte zde).







Nejčtenější

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.