Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

aktualizováno 
Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Fotografie byly pořízeny v automobilovém muzeu Fordu v britském Dagenhamu. | foto: Ford

„Cyklista vzdálený 12 metrů, který by byl před lety pro řidiče téměř neviditelný, je s moderními světly vidět naprosto zřetelně,“ říká Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky. „Simulace zopakovala stejný scénář noční jízdy se šesti modely značky Ford spadajícími do časového rozmezí 109 let,“ popisuje. Za tu dobu se od mihotajících plynových svítilen vozy dopracovaly až k moderním výbojkovým a LED zdrojům.

Názorný pokus Fordu ukázal, jak dramaticky se od dob slavné černé „Lízinky“ (modelu) T zlepšila osvětlovací technika aut. První snímek ukazuje výhled řidiče z Fordu T z roku 1908, poslední z aktuálního Fordu Mustang. Cyklista na fotkách je vždy vzdálen od vozu pouhých 12 metrů.

Použitá technika

Ford Model T z roku 1908, Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, v prodeji od r. 1959), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) a Ford Mustang GT (2016) osvětlovaly scénu ze vzdálenosti přibližně 12 metrů. Všechny snímky byly pořízeny se shodným nastavením fotoaparátu: ISO 1600, čas 1/13, clona f/9.

„Řidiči vozů Model T, jichž se v letech 1908 až 1927 prodalo více než 15 milionů, museli před jízdou za snížené viditelnosti nejprve zažehnout acetylenové svítilny,“ popisuje Linhart. Dnešní auta svítí na cestu buď xenony nebo LEDkami a není výjimečné, že vůbec nepotřebují obsluhu. Vrcholem moderní techniky jsou systémy, které umožňují jezdit s neustále zapnutými dálkovými světly, které pro zamezení oslnění ostatních účastníků provozu jen zastiňují výseč, ve které se protijedoucí auto pohybuje.

„V oblasti osvětlovacích zařízení jsme vystoupili z doby temna,“ shrnuje to lapidárně Michael Koherr, odborník Fordu z oddělení výzkumu světel.

Výbojkové reflektory mají přibližně třikrát vyšší svítivost než halogenové žárovky. Podobně jako vyspělé LED světlomety produkují i výbojky naplněné xenonem bílé světlo, jehož zásluhou působí až pětkrát jasněji než nažloutlý svit halogenových žárovek.

„Reflektory se navíc dnes konstruují tak, aby na hranici osvětlené oblasti nevytvářely ostrý přechod světla a tmy. Vzdálené objekty se tak náhle „nezjeví“ před vozem, ale vynořují se v zorném poli postupně,“ popisuje Koherr.

„V budoucnu se budeme na automobilech stále častěji setkávat s LED osvětlením, jehož vlastnosti mohou pomoci řidičům neztrácet pozornost,“ doplňuje. „Pracujeme také na nové formě bodového osvětlení, která by zvýraznila chodce, cyklisty nebo velká zvířata ve směru jízdy. Systém na bázi infračervené kamery dokáže zachytit a sledovat lidi nebo větší zvířata na vzdálenost až 120 metrů.“





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.