Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je velmoc autosvětel, chybí ale vývojáři

aktualizováno 
Výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems přijme v následujících měsících ve Slezsku přes 100 inženýrů do vývoje. Stejný počet bude hledat i v příštím roce. Východní část republiky je totiž světová „velmoc“ výroby světel pro auta. Budoucnost patří laseru a LED diodám, xenon je mrtvý.

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb | foto: Lukáš Hron, Mobil

„Češi jsou nejlepší technici, se kterými jsem pracoval. Prošel jsem USA, Francii, Japonsko i Německo, ale nejlepší jsem potkal tady, proto sídlím tady a ne v centrále firmy v USA,“ říká Todd Morgan, viceprezident společnosti Varroc Lighitnig System, která v uplynulém roce vyrobila dvanáct milionů světel pro auta, od Škody přes Teslu po Bugatti.

Proto Morgan už šestnáctým rokem působí v Novém Jičíně, kde se původní výrobce světel Autopal přetransformoval nejprve na Visteon a dnes Varroc. Sídlo firmy je v Michiganském Plymouthu (společnost ovšem patří Indům), hlavní vývojové centrum světel je však právě v Česku. Morgan, který na vývoj dohlíží, tomu říká „center of excellence“, právě konstruktéři v Novém Jičíně pracují na těch nejnovějších světelných technologiích pro auta, žárovkami počínaje a luxusními a superdrahými laserovými světly konče.

Todd Morgan má teď ale problém: nemá dost vývojářů. Shání elektrotechniky, optiky, experty na konstrukci a plasty a odborníky na programový management. „Do konce roku potřebujeme přijmout sto nových inženýrů a v následujícím roce dalších sto,“ říká a popisuje, jak pro ně dnes rekonstruují kanceláře a na co je lákají. „Pracovat budou na špičkových projektech toho nejlepšího, co je v autoprůmyslu k mání, mám teď své lidi u Tesly, kde pracují na novém modelu X,“ líčí nadšeně.

Podle Morgana je nejdůležitější právě oblast elektroniky: “Elektronika dnes tvoří až 80 procent nákladů na výrobu světla,“ prozrazuje. Důležitý je také vývoj softwarů a práce s mechanickými pohyblivými částmi, kterých je stále více.

Mezi lety 2015 až 2019 firma investuje do závodů v Česku 1,28 miliardy korun. „Peníze nejsou problém, limitem jsou vývojové kapacity,“ stýská si. „Víme, že v Česku klesá počet lidí, kteří přicházejí studovat na technické univerzity, a to je problém, především do budoucna,“ dodává.

Severovýchod republiky, kde Varroc sídlí a má všechny své vývojové kanceláře i výrobní závody (Šenov u Nového Jičína, Rychvald na Karvinsku a vývojová kancelář v Ostravě napojená na tamní technickou univerzitu), je totiž evropským centrem světelné techniky pro auta. V Mohelnici má výrobní závod i vývojové centrum konkurenční Hella. Na Ostravsko míří za Hyundaiem také výrobce světel pro tuto korejskou automobilku Mobis, produkce má začít v roce 2017.

Morgan má i krizový plán: Indie. „Přesunuli bychom tam část vývojových prací, pokud se nepodaří mít dostatek vývojářů v Česku,“ popisuje, že by přijali jakýsi hybridní model, kdy by do rychle rostoucí asijské ekonomiky přesunuli část méně odborných vývojových prací.

Xenon je na konci

Vývojáři v Česku podle Morgana teď kromě LED a laserových světel pracují na nejpokročilejších systémech matricového adaptivního osvětlení a světlech využívajících organické diody (OLED). Xenonové světlomety, které jsou velmi oblíbené v Evropě, ale po světě se zrovna neujaly, jsou podle Morgana na výrazném sestupu. „Nyní moji vývojáři pracují na jediném projektu xenonových světel,“ říká a vysvětluje, že budoucnost je v diodových světlech. „Náklady na LED jsou dnes pod xenonem. Ještě před dvěma roky jste měli za jedno euro víc světla z xenonu, dnes je to naopak.“ LEDky mají vývojáři a designéři také raději z důvodu větší tvarové flexibility.

Varroc má kromě Česka výrobní provozy v Mexiku, Indii i Číně. Ten český je ale největší a nejdůležitější. Společnost v Česku nyní zaměstnává 380 inženýrů a techniků, kteří pracují na vývoji, celkem má v Varroc v Česku 2 300 zaměstnanců (na světě celkem 5 000).

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb nebo Ford Fiesta, ale také pro značky Tesla, PSA, GM, Land Rover, Volkswagen, Bentley a Jaguar. „Objem zakázek, které se nám daří získávat, v posledních letech výrazně roste. Abychom uspokojili poptávku všech našich odběratelů, investujeme do modernizace a rozšiřování stávajících technologií a tento krok logicky vyžaduje i personální posílení,“ uvedl Morgan.

Závody v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu (v něm se vyrábí světla pro luxusní značky Bentley, Jaguar nebo Land Rover) byly součástí divize, kterou firmě Varroc v roce 2012 prodal americký výrobce automobilových součástek Visteon. Původní název české firmy byl Autopal, její historie sahá až do roku 1879.





Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.