Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je velmoc autosvětel, chybí ale vývojáři

aktualizováno 
Výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems přijme v následujících měsících ve Slezsku přes 100 inženýrů do vývoje. Stejný počet bude hledat i v příštím roce. Východní část republiky je totiž světová „velmoc“ výroby světel pro auta. Budoucnost patří laseru a LED diodám, xenon je mrtvý.

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb | foto: Lukáš Hron, Mobil

„Češi jsou nejlepší technici, se kterými jsem pracoval. Prošel jsem USA, Francii, Japonsko i Německo, ale nejlepší jsem potkal tady, proto sídlím tady a ne v centrále firmy v USA,“ říká Todd Morgan, viceprezident společnosti Varroc Lighitnig System, která v uplynulém roce vyrobila dvanáct milionů světel pro auta, od Škody přes Teslu po Bugatti.

Proto Morgan už šestnáctým rokem působí v Novém Jičíně, kde se původní výrobce světel Autopal přetransformoval nejprve na Visteon a dnes Varroc. Sídlo firmy je v Michiganském Plymouthu (společnost ovšem patří Indům), hlavní vývojové centrum světel je však právě v Česku. Morgan, který na vývoj dohlíží, tomu říká „center of excellence“, právě konstruktéři v Novém Jičíně pracují na těch nejnovějších světelných technologiích pro auta, žárovkami počínaje a luxusními a superdrahými laserovými světly konče.

Todd Morgan má teď ale problém: nemá dost vývojářů. Shání elektrotechniky, optiky, experty na konstrukci a plasty a odborníky na programový management. „Do konce roku potřebujeme přijmout sto nových inženýrů a v následujícím roce dalších sto,“ říká a popisuje, jak pro ně dnes rekonstruují kanceláře a na co je lákají. „Pracovat budou na špičkových projektech toho nejlepšího, co je v autoprůmyslu k mání, mám teď své lidi u Tesly, kde pracují na novém modelu X,“ líčí nadšeně.

Podle Morgana je nejdůležitější právě oblast elektroniky: “Elektronika dnes tvoří až 80 procent nákladů na výrobu světla,“ prozrazuje. Důležitý je také vývoj softwarů a práce s mechanickými pohyblivými částmi, kterých je stále více.

Mezi lety 2015 až 2019 firma investuje do závodů v Česku 1,28 miliardy korun. „Peníze nejsou problém, limitem jsou vývojové kapacity,“ stýská si. „Víme, že v Česku klesá počet lidí, kteří přicházejí studovat na technické univerzity, a to je problém, především do budoucna,“ dodává.

Severovýchod republiky, kde Varroc sídlí a má všechny své vývojové kanceláře i výrobní závody (Šenov u Nového Jičína, Rychvald na Karvinsku a vývojová kancelář v Ostravě napojená na tamní technickou univerzitu), je totiž evropským centrem světelné techniky pro auta. V Mohelnici má výrobní závod i vývojové centrum konkurenční Hella. Na Ostravsko míří za Hyundaiem také výrobce světel pro tuto korejskou automobilku Mobis, produkce má začít v roce 2017.

Morgan má i krizový plán: Indie. „Přesunuli bychom tam část vývojových prací, pokud se nepodaří mít dostatek vývojářů v Česku,“ popisuje, že by přijali jakýsi hybridní model, kdy by do rychle rostoucí asijské ekonomiky přesunuli část méně odborných vývojových prací.

Xenon je na konci

Vývojáři v Česku podle Morgana teď kromě LED a laserových světel pracují na nejpokročilejších systémech matricového adaptivního osvětlení a světlech využívajících organické diody (OLED). Xenonové světlomety, které jsou velmi oblíbené v Evropě, ale po světě se zrovna neujaly, jsou podle Morgana na výrazném sestupu. „Nyní moji vývojáři pracují na jediném projektu xenonových světel,“ říká a vysvětluje, že budoucnost je v diodových světlech. „Náklady na LED jsou dnes pod xenonem. Ještě před dvěma roky jste měli za jedno euro víc světla z xenonu, dnes je to naopak.“ LEDky mají vývojáři a designéři také raději z důvodu větší tvarové flexibility.

Varroc má kromě Česka výrobní provozy v Mexiku, Indii i Číně. Ten český je ale největší a nejdůležitější. Společnost v Česku nyní zaměstnává 380 inženýrů a techniků, kteří pracují na vývoji, celkem má v Varroc v Česku 2 300 zaměstnanců (na světě celkem 5 000).

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb nebo Ford Fiesta, ale také pro značky Tesla, PSA, GM, Land Rover, Volkswagen, Bentley a Jaguar. „Objem zakázek, které se nám daří získávat, v posledních letech výrazně roste. Abychom uspokojili poptávku všech našich odběratelů, investujeme do modernizace a rozšiřování stávajících technologií a tento krok logicky vyžaduje i personální posílení,“ uvedl Morgan.

Závody v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu (v něm se vyrábí světla pro luxusní značky Bentley, Jaguar nebo Land Rover) byly součástí divize, kterou firmě Varroc v roce 2012 prodal americký výrobce automobilových součástek Visteon. Původní název české firmy byl Autopal, její historie sahá až do roku 1879.





Nejčtenější

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.