Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezení snů: Lamborghini Gallardo na vlastní kůži

  9:00aktualizováno  9:00
Vyzkoušet na vlastní kůži supersport značky Lamborghini v prostředí závodního okruhu patří k zážitkům, které se vryjí hluboko do paměti. Je přitom úplně jedno, zda jste závodník, fanoušek čtyř kol, nebo běžný řidič. Vyzkoušeli jsme si, jak se krotí menší z býků z ušlechtilého chovu v Sant´Agata Bolognese - Gallardo.

Kromě klasické uzavřené verze se vyrábí také jako otevřený spyder nebo o sto kilogramů odlehčená superleggera. VÍCE...

Na okruhu v Sosnové usedáme do modrého uzavřeného gallarda, výraz posádky, která si krocení zuřivého býka osahala před námi, ani nepotřebuje komentář. Usedáme do perfektně tvarovaných sedaček, potažených jemnou kůží.

Na obhlédnutí interiéru nezbývá moc času. Náš exemplář je vybavený sekvenční převodovkou E-gear, musíme si v rychlosti zažít její ovládání: pravým pádlem pod volantem řadíme nahoru, levým dolů.

Vnitřek si co do kvality zpracování a jakosti použitých materiálů nezadá s luxusními limuzínami. Výhled jak z tanku, prostor, který je tak akorát na míru 184 cm vysokého pasažéra, a sedačky zamezující sebemenšímu bočnímu pohybu prozrazují, že se jedná o čistokrevný supersport. Startujeme.

V rychlosti vypínáme kvalitní audiosoustavu, abychom si mohli vychutnávat zpěv desetiválcového motoru. Ten je však na volnoběh utlumen do takové míry, že k posádce proniká jen minimum mechanických zvuků.

Může se hodit

Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Řidič řadí za jedna a vyráží za šedou superleggerou, za jejímž volantem sedí "pan instruktor" Valentino Balboni, který v letošním roce oslaví čtyřicetileté výročí coby testovací jezdec Lamborghini, řídil tedy snad úplně všechno, co v automobilce Ferruccia Lamborghiniho vzniklo. Po dvou testovacích kolech, při kterých se seznamujeme s tratí jako spolujezdci, začíná přiostřovat.

Šedé "lambo" se vzdaluje. Adrenalin stoupá spolu s otáčkami motoru, za sedadly umístěné a původně pevně zajištěné batohy s fototechnikou mění svojí polohu v pravidelném cyklu. Už se ani nepokouším jejich pohyb korigovat.

Po zhruba pětadvaceti kolech následuje výměna za volantem. "Zaplouvám" do stísněného kokpitu. Malý, ale silný věnec padne skvěle do ruky, pedály jsou patřičně tuhé a blízko u sebe, přesně tak, jak se na sportovní vůz patří. Malé výhrady mám jen k větší vzdálenosti voličů sekvenční převodovky od volantu. Kolona pozvolna vyjíždí na trať, dvě obligátní seznamovací kolečka a vše může začít. Zatáčka stíhá zatáčku, znovu, znovu a znovu.

Na prověření převodovky v Sosnové příliš prostoru není, prakticky celý okruh se dá totiž projet na druhý rychlostní stupeň. Převodovka ale reaguje znamenitě, proto se ji snažím využívat co nejvíce. Pravým pádlem řadím trojku přesto jen ve dvou úsecích, abych o dvě vteřiny později levým pádlem znovu podřadil.

Permanentní pohon všech kol, široká kola na obou nápravách a nízko položené těžiště dávají pocit, jako by byl vůz k asfaltu přilepený, stačí ale přidat více plynu při výjezdu ze zatáčky a zadní část se efektně začne hrnout bokem.

Na své si přijdou také brzdy vybavené keramickými kotouči. Sice nepůsobí tak jedovatě, jak legendy hlásají, dávkování jejich účinku je ale velmi přesné, a pokud je to zapotřebí, dokáže být decelarace nesmlouvavě razantní. Reakce na pokyny plynového pedálu jsou bezprostřední, desetiválec s výkonem 520 koní ohromuje svou pružností i rychlostí, s jakou se žene do otáček.

Zvuková kulisa uvnitř vozu je nepopsatelná, mechanický zvuk rázem prostupuje celou kabinu, až běhá mráz po zádech. Jako balzám na uši naopak působí meziplyn, který si převodovka automaticky dávkuje.

Na pokyn instruktora musím zpomalit, na cílové rovince zařadím gallardo mezi ostatní lamba. Neutrál se řadí tak, že naráz stiskneme pravý i levý volič převodovky.

Konečná? Naštěstí ne. Vystupuji a měním modré gallardo za fotogenické žluté provedení. Usedám za volant a šmátrám po ovladačích převodovky E-gear, marně, tahle verze je totiž manuál. Ortodoxní řidiči mají raději manuální převodovky, ale v případě gallarda je to něco docela jiného.

Řazení je poměrně tuhé, krátká páka se ve standardním "háčku" sice pohybuje s velkou přesností, ale je zapotřebí její chod dokončit až na doraz. Pomalu se rozjíždím, plynulá akcelerace mi naštěstí nečiní problémy, první kola ale s převodovkou a hodně natěsnanou skupinou pedálů trochu zápasím.

Po chvíli si na mechanické ústrojí zvykám, začínám zrychlovat a stahovat ztrátu, kterou jsem v počátečních kolech nabral.

Řízení vyžadující soustředění mě tak pohltilo, že jsem ani nepostřehl, že "mé" žluté lambo krouží po okruhu samo. Defekt zadního kola u instruktorské superleggery si vyžádal přerušení jízdy. Znamenité svezení, ale o hodně náročnější ovládání, říkám si, když orosený vystupuji z kokpitu žlutého manuálního gallarda.

Lamborghini v číslech

Gallardo

Superleggera  Spyder

Typ motoru

atmosférický zážehový vidlicový desetiválec
Počet válců / ventilů   10 / 40
Zdvihový objem (ccm)  4961
Výkon (kW / koní) 382 / 520 390 / 530 382 / 520
Kroutící moment (Nm)  510 510 510
Zrychlení 0-100 km/h (s) 3,95 3,8 -
Maximální rychlost (km/h) 315 315 314
Pohotovostní hmotnost (kg) 1430 1330 1570
Hmotnost na koně (kg/k) 2,75 2,51 3,02

Lamborghini GallardoLamborghini GallardoLamborghini Gallardo



Lamborghini GallardoLamborghini Gallardo SuperleggeraLamborghini na okruhu v Sosnové



Lamborghini GallardoLamborghini GallardoLamborghini Gallardo Superleggera



Lamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini GallardoLamborghini Gallardo Superleggera



Lamborghini Gallardo SpyderLamborghini GallardoLamborghini Gallardo Superleggera



Lamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo Superleggera na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v Sosnové



Lamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v Sosnové



Lamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v Sosnové



Lamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v Sosnové



Lamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo Superleggera



Lamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v Sosnové



Lamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo Superleggera na okruhu v Sosnové



Lamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini Gallardo na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v Sosnové



Lamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v SosnovéLamborghini na okruhu v Sosnové






Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.