Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prohledejte babiččinu stodolu. Stará tatrovka se prodává za 14 milionů

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Tatra 77 je neobyčejné auto. V tomto provedení jich vzniklo jen necelých 250, přežilo jen pár. Kompletní kousek určený k renovaci je jednou z hvězd veteránského autosalonu Retromobile v Paříži. Cenovka: 500 tisíc eur.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Tatra 77 se nesmazatelně zapsala do historie automobilismu a loni v březnu oslavila osmdesáté výročí. Je to auto, které patří na čestné místo v učebnicích automobilismu. Z cenovky exempláře modifikovaného provedení 77a ke kompletní renovaci, kterou má na pařížském veteránském autosalonu Retromobile, jde ovšem nepoučený návštěvník do kolen. Půl milionu eur, to je bezmála čtrnáct milionů korun!

Tatra 77 je první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě, jejími tvůrci byli konstruktéři Hans Ledwinka se svým synem Erichem. Ledwinka je mimo jiné utajeným duchovním otcem Volkswagenu Brouk. Je totiž dávno potvrzené, že u něj Ferdinand Porsche našel inspiraci.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

Senzace roku 1934

Na 5. března 1934 připravila Tatra pro motoristické novináře a odborníky velké překvapení. V Praze proběhla prezentace luxusní limuzíny s aerodynamickou karoserií. A překvapení bylo dokonáno na karlovarské silnici, kde jim byla předvedena v akci. „Tatra typ 77 je senzací co do konstrukce, vzhledu i výkonnosti,“ psal dobový tisk. První jízdní dojmy z předváděcích jízd čtěte zde.

Tatra 77 byla výsledkem snahy dostat aerodynamiku do běžných parametrů pro motorová vozidla se stejným cílem jako dnes, tedy za účelem zvýšení výkonu, zlepšení ovladatelnosti a snížení spotřeby pohonných hmot.

Na pražském autosalonu způsobila zaslouženou senzaci a na podzim roku 1934 ohromila na autosalonu v Paříži. A o 81 let později je na výstavišti u Porte de Versailles zase k mání.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

Téměř pět a půl metrů dlouhé auto s proudnicovou karoserií pohání vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec OHC objemu 3 380 ccm s maximálním výkonem 51,5 kW. Díky aerodynamické karoserii dosahoval 1 800 kg těžký vůz maximální rychlosti  150 km/h. Motor byl umístěn za zadní hnací nápravou, stejnou architekturu ctil první Brouk a dodnes ji má Porsche 911.

Na relativně krátkou přední kapotu, pod níž byly umístěny dvě rezervy, navazovalo výrazně skloněné čelní sklo. Pod prodlouženou splývavou zadní částí s charakteristickou ploutví uprostřed bylo umístěno pohonné ústrojí. Zespodu byl vůz kvůli aerodynamice zcela hladký. Chvíli trvalo, než vykrystalizoval konečný tvar karoserie, laborovalo se s ní i během sériové výroby. Karoserii stavěli v Kopřivnici v té době tradičním způsobem: dřevěnou kostrou a oplechováním.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

Kus na prodej je určený ke kompletní renovaci, ale je skoro úplný, chybí jen kapsa v zadních dveřích a čelní sklo. To je tvořeno ze tří dílů, jednoho velkého a dvou malých po stranách skloněných po směru jízdy. Bylo to z důvodu aerodynamiky, neboť v té době ještě nebyla zvládnuta výroba ohýbaných panoramatických skel.

Fotogalerie

Existovalo několik variant umístění a počtu předních světlometů. Bývaly dva, nebo tři, umístěné v kapotě, nebo v blatnících a vystouplé, nebo zcela zapuštěné. A na zádi vozu se hledal optimální tvar a umístění z karoserie vystupujících segmentů nasávání chladícího vzduchu k motoru.

Interiér byl dimenzován pro šest lidí, tři vepředu a tři vzadu. Je známa i Tatra 77 s volantem a sedadlem řidiče umístěným v podélné ose vozidla mezi spolujezdci. Motor Revue z dubna 1934 uvádí cenu 89 tisíc korun. Pro srovnání, malý dvoudveřový polokabriolet Škoda Popular 995 stál 18 800 korun.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

249 tatrovek

Tatra 77 (1933 - 1935): vyrobeno 95 kusů

Tatra 77a (1936 - 1938): vyrobeno 154 kusů

Motor běží, auto čeká kompletní renovace

Celkem bylo do roku 1938 vyrobeno asi 250 kusů včetně modernizované varianty 77a. Právě modifikovaná verze se třemi světly je teď k mání v Paříži, nabízí ji Düsseldorfský obchodník s veterány Mo-vendi. Podle prodejce je to nejstarší dochovaná Tatra 77a na světě. Auto, které do Německa přivezl stávající majitel v roce 1999, má funkční motor.

Na zadní stěně oddělující kabinu od motorového prostoru jsou kovové plakety z roku 1972, jedna je z veteránského závodu Zbraslav-Jíloviště. A na okně jsou dvě dětské samolepky. Poznáváte auto svého dětství? Pište do redakce.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Témata: Tatra




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.