Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Telefonování za volantem je i s handsfree horší než alkohol

Mobilní telefony podstatně zpomalují reakce každého řidiče, je to zároveň jeden z nejčastějších zlozvyků motoristů na celém světě. Snad všude za to hrozí pokuta a především je to velmi nebezpečné. V době chytrých telefonů přetékajících aplikacemi a nutností sledovat prst při pohybu po dotykovém displeji o to víc.

Existuje hned několik výzkumů, které říkají, že telefonování za jízdy lze co do rizikovosti srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu.

Nepomáhá ani handsfree, ověřila to už před lety v testu redakce MF DNES. Ukázalo se, že když při řízení telefonujete a je jedno, jestli s telefonem v ruce nebo s handsfree sadou, vaše reakce jsou podstatně pomalejší. A to teprve začínala doba smartphonů s dotykovým displejem, které jsou „dokonalý“ odvraceč pozornosti.

„Telefonování s přístrojem v ruce i pomocí hands-free narušuje pozornost řidiče a to bez podstatného rozdílu,“ uvádí Besip.

„Při telefonování se významným způsobem snižuje kapacita mozku. To potvrzují výzkumy. A také se snižuje periferní vidění. Ani ženy, které lépe zvládají dělat více věcí najednou, nemůžou na tuto schopnost spoléhat. Zbývá pak daleko méně kapacity na vyřešení složité situace na silnici,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter.

V testu univerzity v Utahu jezdili řidiči autem s automatickou převodovkou. Řízení tedy měli zjednodušené. I tak se ukázalo, že řidiči, kteří v průběhu jízdy telefonují s přístrojem v ruce nebo pomocí hands-free, jsou téměř o 10 % pomalejší v rychlosti sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky.

Většina řidičů přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. Pokud je pozornost řidiče rozdělena na řízení a konverzaci, dochází k častějšímu nedodržování bezpečného odstupu (o 24 % ve srovnání se soustředěným řidičem).

„Po vynuceném zpomalení vlivem provozu jsou telefonující řidiči o 19 % pomalejší v dosažení původní rychlosti jízdy a mají vyšší pravděpodobnost ke způsobení dopravní nehody,“ cituje z výsledků testu Besip.

Řidič píšící zprávu se chová na silnici nevyzpytatelně. Například mnohem razantněji brzdí, zbytečně dupe na pedál a může tak vytvářet krizové situace. Čtěte článek: Auta kličkují ze strany na stranu. Můžou za to smartphony

Naopak šofér zaneprázdněný telefonním hovorem brzdí nepřiměřeně laxně, pomalu, nevěnuje řízení takovou pozornost, zjistil jeden z testů. Podle psychologů nesoustředění řidiči často přehlížejí značky a mnohdy nedávají přednost v jízdě.

Chytré mobily a sociální sítě situaci zhoršují

Podle průzkumu amerického mobilního operátora AT&T čtyři z deseti řidičů při jízdě sledují sociální sítě a tři z deseti surfují po internetu. Ve Velké Británii každý pátý řidič v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

Jejich rozmach společně s rozšířením mobilních zařízení, která jsou neustále připojená k internetu, situaci ještě zhoršují. Chytré mobilní telefony s dotykovými displeji vždy odvádějí pozornost od řízení (čtěte více). Dotykovému displeji chybí hmatová odezva pro ruku. Pro ilustraci: na starém tlačítkovém telefonu dokázali zdatní SMSkáři napsat zprávu bez chyby bez jediného pohledu na displej telefonu, ale na „dotykáči“ to nezvládne bez kontroly nikdo. Vždy totiž musíte prst na displeji kontrolovat pohledem. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Zpřísňování

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů. Řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS, nabourá třiadvacetkrát častěji než ten, který se plně věnuje řízení (čtěte více).

V kanadském Ontariu vedou s nesoustředěnými řidiči tvrdý boj. Telefonovat se může výhradně s pomocí handsfree, pokutu pak může řidič dostat i jen za to, že telefon drží v ruce nebo se dívá na jeho displej. V Dubaji policie navrhuje, aby se za používání telefonu při řízení kromě pokuty a trestných bodů také zabavovalo na třicet dní auto.

Britský autoklub RAC v průzkumu mezi řidiči zjistil, že by byli pro razantní zvýšení pokut za telefonování za volantem, třetina dotázaných z 2 100 lidí by ze stávajících sta liber pokutu zvýšila klidně na 450 liber.

Telefonování za volantem štve i českého ministra dopravy Dana Ťoka (čtěte zde). Dá se tedy čekat, že s chystanou revizí bodového systému se postihy za používání telefonu za jízdy zpřísní.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...