Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telefonování za volantem je i s handsfree horší než alkohol

aktualizováno 
Mobilní telefony podstatně zpomalují reakce každého řidiče, je to zároveň jeden z nejčastějších zlozvyků motoristů na celém světě. Snad všude za to hrozí pokuta a především je to velmi nebezpečné. V době chytrých telefonů přetékajících aplikacemi a nutností sledovat prst při pohybu po dotykovém displeji o to víc.

Existuje hned několik výzkumů, které říkají, že telefonování za jízdy lze co do rizikovosti srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu.

Nepomáhá ani handsfree, ověřila to už před lety v testu redakce MF DNES. Ukázalo se, že když při řízení telefonujete a je jedno, jestli s telefonem v ruce nebo s handsfree sadou, vaše reakce jsou podstatně pomalejší. A to teprve začínala doba smartphonů s dotykovým displejem, které jsou „dokonalý“ odvraceč pozornosti.

„Telefonování s přístrojem v ruce i pomocí hands-free narušuje pozornost řidiče a to bez podstatného rozdílu,“ uvádí Besip.

„Při telefonování se významným způsobem snižuje kapacita mozku. To potvrzují výzkumy. A také se snižuje periferní vidění. Ani ženy, které lépe zvládají dělat více věcí najednou, nemůžou na tuto schopnost spoléhat. Zbývá pak daleko méně kapacity na vyřešení složité situace na silnici,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter.

V testu univerzity v Utahu jezdili řidiči autem s automatickou převodovkou. Řízení tedy měli zjednodušené. I tak se ukázalo, že řidiči, kteří v průběhu jízdy telefonují s přístrojem v ruce nebo pomocí hands-free, jsou téměř o 10 % pomalejší v rychlosti sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky.

Většina řidičů přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. Pokud je pozornost řidiče rozdělena na řízení a konverzaci, dochází k častějšímu nedodržování bezpečného odstupu (o 24 % ve srovnání se soustředěným řidičem).

„Po vynuceném zpomalení vlivem provozu jsou telefonující řidiči o 19 % pomalejší v dosažení původní rychlosti jízdy a mají vyšší pravděpodobnost ke způsobení dopravní nehody,“ cituje z výsledků testu Besip.

Řidič píšící zprávu se chová na silnici nevyzpytatelně. Například mnohem razantněji brzdí, zbytečně dupe na pedál a může tak vytvářet krizové situace. Čtěte článek: Auta kličkují ze strany na stranu. Můžou za to smartphony

Naopak šofér zaneprázdněný telefonním hovorem brzdí nepřiměřeně laxně, pomalu, nevěnuje řízení takovou pozornost, zjistil jeden z testů. Podle psychologů nesoustředění řidiči často přehlížejí značky a mnohdy nedávají přednost v jízdě.

Chytré mobily a sociální sítě situaci zhoršují

Podle průzkumu amerického mobilního operátora AT&T čtyři z deseti řidičů při jízdě sledují sociální sítě a tři z deseti surfují po internetu. Ve Velké Británii každý pátý řidič v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

Jejich rozmach společně s rozšířením mobilních zařízení, která jsou neustále připojená k internetu, situaci ještě zhoršují. Chytré mobilní telefony s dotykovými displeji vždy odvádějí pozornost od řízení (čtěte více). Dotykovému displeji chybí hmatová odezva pro ruku. Pro ilustraci: na starém tlačítkovém telefonu dokázali zdatní SMSkáři napsat zprávu bez chyby bez jediného pohledu na displej telefonu, ale na „dotykáči“ to nezvládne bez kontroly nikdo. Vždy totiž musíte prst na displeji kontrolovat pohledem. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Zpřísňování

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů. Řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS, nabourá třiadvacetkrát častěji než ten, který se plně věnuje řízení (čtěte více).

V kanadském Ontariu vedou s nesoustředěnými řidiči tvrdý boj. Telefonovat se může výhradně s pomocí handsfree, pokutu pak může řidič dostat i jen za to, že telefon drží v ruce nebo se dívá na jeho displej. V Dubaji policie navrhuje, aby se za používání telefonu při řízení kromě pokuty a trestných bodů také zabavovalo na třicet dní auto.

Britský autoklub RAC v průzkumu mezi řidiči zjistil, že by byli pro razantní zvýšení pokut za telefonování za volantem, třetina dotázaných z 2 100 lidí by ze stávajících sta liber pokutu zvýšila klidně na 450 liber.

Telefonování za volantem štve i českého ministra dopravy Dana Ťoka (čtěte zde). Dá se tedy čekat, že s chystanou revizí bodového systému se postihy za používání telefonu za jízdy zpřísní.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.