Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Glosa z absurdního světa aut. Teslu svět miluje, k dokonalosti má daleko

  20:00aktualizováno  20:00
Tesla je módní hit posledních sezon a nabírá na síle. Jen v kvalitě svých elektromobilů nějak neumí přidat a s vyděláváním peněz jí to taky moc nejde. Vlci z Wall Streetu mají ale jasno - je to nejhodnotnější americká automobilka.

Tesla Model X P90D Ludicrous | foto: Lukáš Hron, Mobil

Snad každá tesla na pohled působí, jako když jí nesedí kapota. „Tady dřou dveře o karoserii, tam je odchlíplá lišta, spáry nejsou stejné,“ vypočítává nadšený „teslař“. Libuje si, že když na to v servisu upozorní, vždy mu vyjdou vstříc a nedokonalosti z montáže napraví. U auta za tři miliony. Pak dodá, že být to na prémiové limuzíně německé výroby, kterou jezdil před teslami, nesnesl by to.

Běžné automobilky jen nevěřícně zírají. Stále poučenější a hádavější zákazníci jsou velmi citliví na kvalitu. A čím jde cena výš, tím jsou náročnější a v případě nespokojenosti stále častěji šermují výhrůžkami a právníky.

Tesla Model S 85D

Tesla Model S 85D

Tesla? Absolutní anomálie. Její zákazníci se považují za průkopníky elektromobility a nějaká nedokonalost je nedokáže rozhodit. Berou to jako daň za to, že jsou u toho, kdy se elektromobily začínají šířit světem. Ověřila to agentura JD Power, která sleduje spokojenost zákazníků s osobními automobily. Podle jejích žebříčků se mnoho zákazníků orientuje při výběru nového auta. Na tesly to ovšem neplatí, trápí spousta nemocí a není to jen kvalita montáže, nad kterou by se pozastavili i zákazníci o několik cenových kategorií níže. Velkému Modelu X občas stávkují jeho vzhůru otvírané sokolí křídla dveří, vyzdvihovaný autopilot jezdí jak nedouk.

Kathleen Rizková z JD Power to popisuje takto: „Majitelé se považují za pionýry užívající si brzký přístup k moderním technologiím.“ A dodává, že obvykle má utracení i víc než stovky tisíc dolarů za auto, které má tolik problémů, výrazně negativní dopad na prodeje a vnímání značky. „Tesla je ovšem vůči rozčarovaným zákazníkům imunní,“ komentuje.

To není rozhodně nové zjištění. Model S opakovaně zařadily statistky mezi nejméně spolehlivé vozy. Nejparadoxnější bylo hodnocení amerického spotřebitelského magazínu Consumer Reports. Ten si nejprve pořídil teslu anonymně za vlastní prostředky, aby nemohl být nařčen ze zaujatosti. Z testu si auto odvezlo dokonce 103 bodů ze sta možných. Consumer Reports následně uvedl, že bude muset upravit hodnotící škálu.

Paradoxy světa aut

KOMENTÁŘ

Nejistá budoucnost stojí sedmkrát víc než zavedená značka - ČTĚTE ZDE

Když pak ale stejný časopis uspořádal velký průzkum (tři čtvrtě milionu respondentů - čtenářů) spokojenosti zákazníků, skončila Tesla na chvostu. Největší problémy hlásili majitelé s elektrickou výzbrojí vozu, infotainmentem a bezpečnostními asistenty včetně autopilota. Z auta se vydávají pazvuky, kroutí se brzdové kotouče, občas zastávkují efektní vysouvací kliky... Consumer Reports ještě ovšem dodal, že i přesto všechno jsou majitelé tesel spokojení a 97 procent by si ji koupilo znovu.

Pomiňme praktickou stránku věci plynoucí z omezených schopností dnešních elektroaut, kdy se z cesty na dovolenou stává Odyssea od nabíječky k nabíječce (ano i milionáři jedou na riviéru občas raději autem). Poté, co teslař ukáže ohromenému publiku akceleraci pětimetrového luxusního korábu pod tři sekundy, se zařadí do pravého dálničního pruhu mezi kamiony, aby do vzdálenější destinace vůbec dojel. Pro mnoho lidí se ovšem Tesla stala, podobně jako Apple, až téměř novým náboženstvím.

Nejde ale jen o prkotiny. Na internetovém fóru teslařů teď visí fotky od jednoho takového průkopníka z Toronta (zde), který po převzetí nové Tesly S koncem března objevil prasklinu v patě sloupku předního okna (skelet auta je hliníkový). Prasklina byla zalakovaná, takže musela vzniknout už ve výrobě. Je třeba upřesnit, že přední (A) sloupek patří bez výjimky k vůbec nejtužším partiím skeletu karoserie aut.

Tesla Model S 85D
Tesla Model S 85D

Nejčerstvějším políčkem zavedeným značkám v podání Tesly a důkazem, že dnešní svět aut je postavený na hlavu, jsou poslední zprávy z Wall Streetu. Tesla, která vyrobila loni 76 230 aut a ještě nikdy nevykázala zisk, se v pondělí stala nejhodnotnější automobilkou ve Spojených státech, když v tržní kapitalizaci překonala General Motors (podrobnosti zde). Cena Tesly dosáhla 50,887 miliardy dolarů, tržní kapitalizace GM, která vyrábí téměř deset milionů aut ročně, dosáhla 50,886 miliardy dolarů. Už předtím Tesla překonala svoji hodnotou akcie Fordu.

Za poslední měsíc akcie Tesly vzrostly o 35 procent, protože investoři sázejí na to, že generální ředitel Elon Musk způsobí revoluci v automobilovém a energetickém průmyslu.

Fotogalerie

Čistě podle hospodářských výsledků pro takovou hodnotu není důvod, Tesla stále prodělává. Investoři to ale firmě odpouštějí a naopak ženou akcie dál nahoru.

Fanoušci Tesly věří, že její hodnota je rozumná na základě dlouhodobých očekávání růstu. Upozorňují rovněž na příležitosti, které vznikly Tesle po loňské akvizici ztrátového výrobce solárních panelů SolarCity a z nového (stále nedokončeného) závodu na baterie pojmenovaného Gigafactory, jehož cílem je snížit výrobní náklady.

Tesla letos zahájí výrobu nového vozu Model 3 a do roku 2018 chce zvýšit výrobu na 500 000 vozů ročně. Automobilka podle všeho zkrátila vývoj tak, aby stihla předem slíbené uvedení modelu na trh. Ozývají se obavy, zda bude auto při uvedení dostatečně otestované a vyvinuté. Tesla má ovšem se stavěním zákazníků do role pokusných králíků bohaté zkušenosti. Svůj autopilot sice prodává jako výbavový prvek, uživatele ale považuje a prezentuje za testery, kteří se podílejí na vývoji. Elon Musk o chystaném modelu říká, že je to vlastně jen zmenšený Model S, takže není třeba prodlužovat vývoj. Je ale pravděpodobně prvním za poslední dekády, kdo se k něčemu takovému v autoprůmyslu odvážil.

Tesla 3
Tesla 3

Tesla Model 3

Musk si je tradičně jistý sám sebou. S „trojkou“ však vstupuje do úplně nového segmentu. U velkých aktuálních modelů možná bohatým klientům na nějaké té návštěvě servisu navíc nesejde, je pravděpodobné, že mají doma ještě další auto. Tesla 3 má ovšem odstartovat masovou elektromobilitu.

Podle Kathleen Rizkové z JD Power by se u modelu, který je brán jako lidový (cena je 35 tisíc dolarů, to je asi 900 tisíc korun), už mohla projevit u zákazníků menší shovívavost k chybám. „Pokud si zákazníci koupí masové auto, které má být hlavním dopravním prostředkem, míra očekávání bude mnohem vyšší.“

Podle JD Power se to projevilo i u jiných velmi dobře vnímaných značek a nezáleželo na tom, zda šlo o elektromobil. Statisíce průkopníků natěšených na novou teslu (předobjednávek prý má tesla už přes 400 tisíc) ovšem možná postaví i tyto zkušenosti na hlavu. Sláva polotovarům!





Nejčtenější

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.