Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novinky Tesly: v Česku postaví supernabíječky, bude i pohon 4x4

  11:46aktualizováno  11:46
Americká automobilka Tesla vyrábí jen elektromobily, přesto láme rekordy v popularitě mezi motoristickou populací, odborníky i akcionáři. Tesla S je totiž atraktivní a funkční auto s použitelným dojezdem. Nyní přichází s modelem s pohonem čtyř kol a zároveň se špičkovou verzí na úrovni supersportů.

Tesla Model S | foto: Tesla Motors

Šéf kalifornské automobilky Tesla Elon Musk s předstihem avizoval představení nového modelu. Dlouhodobě se očekává, že k sedanu Tesla S přibude SUV a menší sedan s nižší cenou. Jenže na tyto modely si budeme muset ještě počkat, tou aktuální novinkou je model S s pohonem všech kol. V nabídce bude ve třech variantách, z nichž ta nejvýkonnější má fantastické papírové parametry.

Fotogalerie

Pro Česko má americká automobilka důležitou zprávu. Tesla buduje vlastní síť nabíjecích stanic a už příští rok postaví tři i v Česku. V současné chvíli má Tesla 118 stanic v USA, 74 v Evropě a 24 v Asii. Během příštího roku se síť stanic v Evropě rozroste i do střední Evropy, kromě Česka také na Slovensko, do Polska a dalších zemí. V Česku budou podle mapy na stránkách automobilky dvě stanice, jedna v severních Čechách, druhá v Brně či okolí. Dvě stanice budou i na Slovensku. V principu se Tesla snaží pokrýt všechny hlavní silniční tahy.

Supernabíječky Tesla dokážou za 15 minut dodat energii na 231 kilometrů, na plnou kapacitu baterií bude potřeba 75 minut nabíjení. To už jsou časy, které lze považovat za reálné, 15 minut na stanici je tak akorát na kávu.

V Česku nyní jezdí několik desítek tesel, kromě dvou roadsterů, což byl první model značky, jsou to velké sedany model S. Oficiální zastoupení v Česku Tesla nemá, auta si zájemci kupují často na vlastní pěst nebo přes zprostředkovatele. Auta se ovšem vcelku jednoduše dají koupit přes internet, teslu si pak majitel vyzvedne v nizozemské centrále, kde se auta pro Evropu kompletují. Pokud ovšem automobilka na mapě nabíječek zaznamenala i Českou republiku, znamená to, že ji považuje za zajímavý trh. 

S pohonem všech kol

Tři nové varianty 4x4 nesou označení Tesla S 60D, 85D a P85D. D v názvu značí dual, tedy pohon všech kol, P u poslední varianty pak Power, tedy nejsilnější verzi. Tesla zvolila pro pohon všech kol poněkud neortodoxní řešení, respektive rozhodně neobvyklé pro běžná auta. Jenže Tesla je elektromobil, a tak se na věc může jít poněkud jinak. Déčka dostala druhý elektromotor na přední nápravu, stejně výkonný jako je na nápravě zadní.

U modelů 60D a 85D celkový výkon sestavy mírně poklesl, oproti stejně označeným Teslám S má o 3 kW méně. Celkově nabízí 60D a 85D 280 kW, 140 na každé nápravě. Povyrostl točivý moment z 430 (440) Nm na 490 Nm a zlepšila se i dynamika. Tesla S60D zrychlí na stovku za 5,7 sekundy, model 85D za 5,2 sekundy. To je u obou modelů o dvě desetinky lepší čas než u stejných modelů bez pohonu všech kol. Zvýšila se i maximální rychlost, u D60 lehce na 201 km/h, u D85 pak zásadně na 250 kilometrů za hodinu. Vše paradoxně při zvýšené hmotnosti o 80 kilogramů.

Dodejme, že oba modely se liší především kapacitou baterie, a tedy i dojezdem. Modelové označení 60D má 60 kWh, vyšší model logicky podle označení 85 kWh. Výrobce uvádí dojezd 362 a 475 kilometrů, což je o 16 kilometrů více než u modelů bez pohonu všech kol. Přestože dojezdy Tesel jsou v praxi fantastické (s ohledem na konkurenci), tak je jasné, že při častém využívání dynamického potenciálu to bude mnohem méně.

Silák

Nejsilnější model P85D má vepředu elektromotor s výkonem 165 kW a u zadní nápravy s výkonem 350 kW. Celkově tak auto nabídne 515 kW, tedy 700 koní. Točivý moment pak udivuje hodnotou 930 Nm. To jsou špičkové parametry, které dělají z nejvýkonnější tesly jeden z nejsilnějších sedanů na trhu.

Dynamika tomu odpovídá. Tesla S P85D zrychlí na stovku za 3,2 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů za hodinu. Kapacita baterií je shodná s prostřední verzí, opět je pod kapotou 85 kWh, což podle výrobce značí dojezd 443 kilometrů.

Pokud vás zajímají ceny, tak za pohon čtyř kol si Tesla účtuje čtyři tisíce dolarů, za vylepšení u nejvýkonnější verze si zájemci v USA připlatí 14 600 dolarů. Když to přičteme k základním cenám, tak S 60D bude stát 75 tisíc dolarů (s dotací v některých státech USA pak 67 tisíc dolarů).

Model S 85D vyjde bez dotací na 84 tisíc dolarů, s dotací na 77 tisíc dolarů. Špičkový S P85D vyjde na 108 tisíc dolarů a s dotací na 101 tisíc dolarů. V korunách je to od 1,4 milionu po 2,2 milionu korun. Evropské ceny však bývají vyšší, ale pro tři novinky je zatím výrobce nestanovil.

Současně s novými čtyřkolkami Tesla představila ještě jednu novinku za čtyři tisíce dolarů (asi 86 tisíc korun), kterou je poloautomatické řízení. Auto samo zaparkuje, má sonar, kamery a radar, takže umí zastavit nebo na povel páčky blinkru ohlídat okolní provoz a změnit pruh. Podle Elona Muska je to předzvěst zcela automatického řízení, které by mohlo přijít do pěti let.

Podívejte se na elektromobil Tesla v akci:

Autor:






Nejčtenější

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.