Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Překvapení roku: extrémní slalomář Lexus má jemnou duši plnou adrenalinu

aktualizováno 
Vzhled je trochu japonsky překombinovaný, jezdí ovšem ďábelsky. Lexus RC F je na dnešní dobu úžasně přímočaře nekompromisní a razantní. BMW M4 má velmi zdatného konkurenta. Kdo by to od jinak bezkrevně korektní značky Lexus čekal.

Lexusy jsou tak vycizelované k dokonalosti, až jsou tak trochu bezpohlavně chladné. Usedlou tvář bez mimiky nahradily před lety dravějším, poutavějším designem, ta maska stále skrývá spíš jogínskou asketičnost než masožravou živočišnost. A do toho RC F, auto, které působí ve společnosti ostatních modelů jak wrestler v knihovně.

Největší překvapení letoška dorazilo do českého prodeje hned se začátkem roku. V hierarchii značky patří k sedanu IS, podobné mají ale snad jen rozměry.

Lexus RC F v číslech

  • motor: atmosferický pětilitrový osmiválec 4969 ccm
  • max. výkon: 351 kW/477 k v 7100 ot./min
  • max. točivý moment: 530 Nm v 4800-5600 ot./min
  • max. rychlost: 270 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s
  • kombinovaná spotřeba: 10,8 l/100 km
  • pohotovostní hmotnost: 1765 - 1840 kg
  • pneumatiky: 255/35 R19 vpředu a 275/35 R19 vzadu
  • základní cena: 2 145 000 Kč

Aby bylo jasno, není to neurvalec, na jehož zvládnutí potřebujete kurz krotitele. Záleží jen na řidiči, jestli je kamikadze, nebo kliďas, RC F totiž zvládne i klidné dálniční přelety. 

Při normální jízdě je přívětivý, vadit vám bude jen jedenáctilitrová spotřeba, holt, osmiválec je třeba nakrmit. Auto jede neskutečně zlehka, jako by se vznášelo nad silnicí. A to váží přes sedmnáct set kilo. Podvozek je tuhý a pevný, ale nebouchá a neodskakuje, v tom je rozhodně dál než konkurence z Mnichova.

Zároveň vám ale dává pocit jistoty a maximálního sepětí s vozem, prostě vás vtáhne do hry. A o to hlavně jde, tohle auto prostě řidiče vzruší, stačí jen přišlápnout plyn.

Může vás zajímat

Lexus

Lexus

Cena s DPH: 1 149 000 Kč

Více na automodul.cz.

A hlavně zatáčí jak o život, stačí jen trochu víc síly na plynu a už dáváte kontra. RC F vás k tomu ale sám navede. Japonci totiž udělali druhou tvář RC F až nečekaně agresivní.

Fantasticky funguje systém vektorování točivého momentu na zadní nápravě, které umožňuje příplatkový aktivní diferenciál (TVD) doplněný o lamelové spojky ovládané elektromotory, jež směřují točivý moment podle potřeby. Určitě si za něj 120 tisíc připlaťte. Základní provedení RC F za 2,145 milionu má mezi zadními koly diferenciál Torsen. TVD lze bohužel přikoupit až k vyšším výbavám od 2 335 000 Kč.

Lexus RC F
Lexus RC F

Nejvíc se mi líbil režim pojmenovaný jednoznačně „slalom“. To pak vykružujete zatáčky s neskutečnou razancí a švihem. Vnější půlkou zadku zabořenou do skvěle tvarovaných sedaček cítíte, jak se auto opře o zadní vnější kolo a na něm zatáčku utáhne a vykrouží. Na oslizlé nebo omrzlé silnici je to doslova tanec na ostří nože, RC F umí být opravdu silně přetáčivé.

Režim sport plus na mokru nenechá odpočinout stabilizační systém. A když ho vypnete, je třeba pevná ruka, jemná práce s plynem a dokonalé soustředění.  Při přesném vedení je dokonale jistý a suverénní, chuligán zničí zadní gumy za jedno odpoledne.

Vyšší hmotnost se projeví spíš až při přesné jízdě na okruhu. Na ní má RC F připraveno kromě „závodních“ režimů také stopky a indikátor přetížení v menu digitálního přístrojového štítu. V něm hraje prim otáčkoměr, nezvykle malý tachometr dostal titulní roli, rychlost se ale zobrazuje i číselně na středovém budíku.

Fotogalerie

Jednotlivé jízdní režimy mají u RC F opravdu smysl, reakce plynu a chování převodovky se liší natolik, že se je naučíte využívat. A TVD můžete přepínat nezávisle na zvoleném režimu, kromě slalomářského má diferenciál ještě okruhový a standardní.

Skvělé je i ostré, přesné a rychlé řízení. Poloha volantu a sedačky vám vnutí přesnou řidičskou pozici.

Sedí se opravdu nízko, vnitřek je směsí tradicionalismu a moderny, která nechce být strohá. Interiér vychází ze sedanu IS, části skeletu pak z různých lexusů napříč modelovou řadou. Patrová přístrojovka je zajímavá. Mechanické ovladače - tlačítka a knoflíky - chválíme. Multimediální systém ovládaný dotykovou destičkou na středovém panelu je na pohled efektní, na ovládání spíš k zešílení. Lexus si tuto podivnost šlechtí už několik let, obrazovka je hluboko v přístrojovce na to aby se na ní dalo dosáhnout, ovládá se tedy na způsob počítačové myši. U počítače je to fajn, ale na palubě auta to dost odvádí pozornost od řízení. Vývojáři sice systému stále vylepšují inteligenci jakýmsi prediktivním „přitahováním“ kurzoru, ale méně multimediálně zdatný uživatel se pravděpodobně nikdy pořádně nedozví, co všechno jeho auto umí.

Osmiválec a osmistupňový automat

Atmosferický pětilitr je správně řízný. Má dramatický projev a sílu, kterou umí předvést. Na sešlápnutí plynu reaguje rychle, přímočaře a vytáčí se s úžasnou lehkostí. Nejdřív má mechanicky švitořivý zvuk, po překročení tří a půl tisíce otáček se otevře klapka ve výfuku a lexus burácivě zabere a táhne až nad sedm tisíc otáček, ten jekot a frenetický příval síly je neskutečně podmanivý. Do jinak skvěle odhlučněné kabiny je ho slyšet velmi dobře. To jsou všechno atributy, které dnešní motory nahrazující objem přeplňováním nenabídnou. Charakter a přirozená síla velkého motoru jim chybí.

Fantastický osmiválec je v první půlce otáčkoměru sametově hladký, skvěle kultivovaný, pak se otevřou brány pekla, táhne jak o život, k tomu ječí a těch 477 koní se zdá nadopovaných něčím nelegálním. 

Lexus RC F

Lexus RC F

Dvacetilitrová spotřeba při dravé jízdě je víc než dobrá, přeplňovaný motor by si z nádrže přihnul určitě víc.

Podélně uložený vidlicový atmosferický pětilitrový osmiválec používá přímé a nepřímé vstřikování paliva, když nepracuje v plné zátěži, běží v Atkinsonově cyklu, což znamená menší spotřebu. Motor dostal v podstatě závodní komponenty v podobě titanových ventilů nebo kované ojnice.

Automat řadí rychle a hladce, přesně a rychle umí i podřazovat, když vám to bude málo, stačí vzít za velká pádla pod volantem, ty poslouchá na dotyk.

Překombinovaný vzhled plný prolisů, zlomů a samoúčelných kudrlinek se nemusí líbit každému. Dravá silueta podtrhuje charakter auta. Lexus RC F je přesně tak ostrý, jak vypadá. Stále je smontovaný a vyladěný s maniakální pečlivostí, jak je u Lexusu standardem. Tuhá pevná karoserie spočívá vpředu na lichoběžníkovém zavěšení, vzadu je víceprvková náprava. Špičková technika zahrnuje mimo jiné i aktivní aerodynamiku v podobě zadního křídla zvyšující přítlak na hnané nápravě, které se automaticky vysouvá.



Témata: silnice, BMW, Lexus, Mnichov


Nejčtenější

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Další z rubriky

Honda Civic Type-R
Nová Honda Civic Type-R pořád vypadá jako z komiksu a jezdí skvěle

Lausitzring (Od zpravodaje iDNES.cz) Honda uvedením Civicu v provedení Type-R v podstatě současně s představením desáté generace překvapila mnohé, nejen fanoušky, ale i některé zaměstnance...  celý článek

Renault Koleos
Renault Koleos je Francouz s korejským rodným listem a japonskou technikou

Po dlouhých deseti letech přichází Renault s novou generací svého SUV Koleos. S předchůdcem ji pojí jen jméno a dvoulitrový motor, jinak se vše změnilo – od...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.