Překvapení roku: extrémní slalomář Lexus má jemnou duši plnou adrenalinu

Vzhled je trochu japonsky překombinovaný, jezdí ovšem ďábelsky. Lexus RC F je na dnešní dobu úžasně přímočaře nekompromisní a razantní. BMW M4 má velmi zdatného konkurenta. Kdo by to od jinak bezkrevně korektní značky Lexus čekal.

Lexusy jsou tak vycizelované k dokonalosti, až jsou tak trochu bezpohlavně chladné. Usedlou tvář bez mimiky nahradily před lety dravějším, poutavějším designem, ta maska stále skrývá spíš jogínskou asketičnost než masožravou živočišnost. A do toho RC F, auto, které působí ve společnosti ostatních modelů jak wrestler v knihovně.

Největší překvapení letoška dorazilo do českého prodeje hned se začátkem roku. V hierarchii značky patří k sedanu IS, podobné mají ale snad jen rozměry.

Lexus RC F v číslech

  • motor: atmosferický pětilitrový osmiválec 4969 ccm
  • max. výkon: 351 kW/477 k v 7100 ot./min
  • max. točivý moment: 530 Nm v 4800-5600 ot./min
  • max. rychlost: 270 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s
  • kombinovaná spotřeba: 10,8 l/100 km
  • pohotovostní hmotnost: 1765 - 1840 kg
  • pneumatiky: 255/35 R19 vpředu a 275/35 R19 vzadu
  • základní cena: 2 145 000 Kč

Aby bylo jasno, není to neurvalec, na jehož zvládnutí potřebujete kurz krotitele. Záleží jen na řidiči, jestli je kamikadze, nebo kliďas, RC F totiž zvládne i klidné dálniční přelety. 

Při normální jízdě je přívětivý, vadit vám bude jen jedenáctilitrová spotřeba, holt, osmiválec je třeba nakrmit. Auto jede neskutečně zlehka, jako by se vznášelo nad silnicí. A to váží přes sedmnáct set kilo. Podvozek je tuhý a pevný, ale nebouchá a neodskakuje, v tom je rozhodně dál než konkurence z Mnichova.

Zároveň vám ale dává pocit jistoty a maximálního sepětí s vozem, prostě vás vtáhne do hry. A o to hlavně jde, tohle auto prostě řidiče vzruší, stačí jen přišlápnout plyn.

A hlavně zatáčí jak o život, stačí jen trochu víc síly na plynu a už dáváte kontra. RC F vás k tomu ale sám navede. Japonci totiž udělali druhou tvář RC F až nečekaně agresivní.

Fantasticky funguje systém vektorování točivého momentu na zadní nápravě, které umožňuje příplatkový aktivní diferenciál (TVD) doplněný o lamelové spojky ovládané elektromotory, jež směřují točivý moment podle potřeby. Určitě si za něj 120 tisíc připlaťte. Základní provedení RC F za 2,145 milionu má mezi zadními koly diferenciál Torsen. TVD lze bohužel přikoupit až k vyšším výbavám od 2 335 000 Kč.

Lexus RC F
Lexus RC F

Nejvíc se mi líbil režim pojmenovaný jednoznačně „slalom“. To pak vykružujete zatáčky s neskutečnou razancí a švihem. Vnější půlkou zadku zabořenou do skvěle tvarovaných sedaček cítíte, jak se auto opře o zadní vnější kolo a na něm zatáčku utáhne a vykrouží. Na oslizlé nebo omrzlé silnici je to doslova tanec na ostří nože, RC F umí být opravdu silně přetáčivé.

Režim sport plus na mokru nenechá odpočinout stabilizační systém. A když ho vypnete, je třeba pevná ruka, jemná práce s plynem a dokonalé soustředění.  Při přesném vedení je dokonale jistý a suverénní, chuligán zničí zadní gumy za jedno odpoledne.

Vyšší hmotnost se projeví spíš až při přesné jízdě na okruhu. Na ní má RC F připraveno kromě „závodních“ režimů také stopky a indikátor přetížení v menu digitálního přístrojového štítu. V něm hraje prim otáčkoměr, nezvykle malý tachometr dostal titulní roli, rychlost se ale zobrazuje i číselně na středovém budíku.

Jednotlivé jízdní režimy mají u RC F opravdu smysl, reakce plynu a chování převodovky se liší natolik, že se je naučíte využívat. A TVD můžete přepínat nezávisle na zvoleném režimu, kromě slalomářského má diferenciál ještě okruhový a standardní.

Skvělé je i ostré, přesné a rychlé řízení. Poloha volantu a sedačky vám vnutí přesnou řidičskou pozici.

Sedí se opravdu nízko, vnitřek je směsí tradicionalismu a moderny, která nechce být strohá. Interiér vychází ze sedanu IS, části skeletu pak z různých lexusů napříč modelovou řadou. Patrová přístrojovka je zajímavá. Mechanické ovladače - tlačítka a knoflíky - chválíme. Multimediální systém ovládaný dotykovou destičkou na středovém panelu je na pohled efektní, na ovládání spíš k zešílení. Lexus si tuto podivnost šlechtí už několik let, obrazovka je hluboko v přístrojovce na to aby se na ní dalo dosáhnout, ovládá se tedy na způsob počítačové myši. U počítače je to fajn, ale na palubě auta to dost odvádí pozornost od řízení. Vývojáři sice systému stále vylepšují inteligenci jakýmsi prediktivním „přitahováním“ kurzoru, ale méně multimediálně zdatný uživatel se pravděpodobně nikdy pořádně nedozví, co všechno jeho auto umí.

Osmiválec a osmistupňový automat

Atmosferický pětilitr je správně řízný. Má dramatický projev a sílu, kterou umí předvést. Na sešlápnutí plynu reaguje rychle, přímočaře a vytáčí se s úžasnou lehkostí. Nejdřív má mechanicky švitořivý zvuk, po překročení tří a půl tisíce otáček se otevře klapka ve výfuku a lexus burácivě zabere a táhne až nad sedm tisíc otáček, ten jekot a frenetický příval síly je neskutečně podmanivý. Do jinak skvěle odhlučněné kabiny je ho slyšet velmi dobře. To jsou všechno atributy, které dnešní motory nahrazující objem přeplňováním nenabídnou. Charakter a přirozená síla velkého motoru jim chybí.

Fantastický osmiválec je v první půlce otáčkoměru sametově hladký, skvěle kultivovaný, pak se otevřou brány pekla, táhne jak o život, k tomu ječí a těch 477 koní se zdá nadopovaných něčím nelegálním. 

Lexus RC F

Dvacetilitrová spotřeba při dravé jízdě je víc než dobrá, přeplňovaný motor by si z nádrže přihnul určitě víc.

Podélně uložený vidlicový atmosferický pětilitrový osmiválec používá přímé a nepřímé vstřikování paliva, když nepracuje v plné zátěži, běží v Atkinsonově cyklu, což znamená menší spotřebu. Motor dostal v podstatě závodní komponenty v podobě titanových ventilů nebo kované ojnice.

Automat řadí rychle a hladce, přesně a rychle umí i podřazovat, když vám to bude málo, stačí vzít za velká pádla pod volantem, ty poslouchá na dotyk.

Překombinovaný vzhled plný prolisů, zlomů a samoúčelných kudrlinek se nemusí líbit každému. Dravá silueta podtrhuje charakter auta. Lexus RC F je přesně tak ostrý, jak vypadá. Stále je smontovaný a vyladěný s maniakální pečlivostí, jak je u Lexusu standardem. Tuhá pevná karoserie spočívá vpředu na lichoběžníkovém zavěšení, vzadu je víceprvková náprava. Špičková technika zahrnuje mimo jiné i aktivní aerodynamiku v podobě zadního křídla zvyšující přítlak na hnané nápravě, které se automaticky vysouvá.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...