Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s novým Subaru Outback: skvěle jezdí a má druhé oči

aktualizováno 
Nové Subaru Outback je auto ze staré školy, ale to je pochvala. Je úžasně tiché, pohodlné, s dokonalým podvozkem. Ale protože do něj všichni budou chtít turbodiesel, je třeba je varovat: žádný závodník to s ním není.

Subaristé přísahají na rallyové dravce, ale nakonec si stejně koupí SUV. Vždyť 90 procent v Evropě prodaných aut této neortodoxní japonské značky má zvýšený podvozek a zálesácký outfit. A Outback je mezi nimi králem. „Je to vlajková loď Subaru, nositel moderních technologií,“ vysvětluje David Dello Stritto z evropského zastoupení značky.

Může se hodit

Hledáte nové auto a subaru se vám líbí? Vyberte si svůj nový vůz z nabídky více než stovky aut této značky na Automodul.cz.

Subaru tak s novým Outbackem veze do Evropy svůj 25 let šlechtěný systém EyeSight. Představte si to jako druhé oči, které hlídají s řidičem situaci před vozem. Dvě kamery schované v plastové kreatuře kolem vnitřního zpětného zrcátka sledují cestu a obsluhují celou armádu jízdních asistentů, včetně adaptivního tempomatu. EyeSight je k mání jen s automatem, ale s manuálem v Česku podle tuzemského importéra Outback stejně nikdo nekupuje.

Subaru Outback

Strážné oči fungují v outbacku výborně, ale je to hlavně skvělé auto. Postavili ho na základech předchozí generace, je ještě mohutnější, takže z toho štíhlého dravého kombíku (Outback vznikl před dvaceti lety z modelu Legacy, který dnes už v Evropě v podstatě končí) je dnes mohutný crossover, tedy kříženec. Stále je to kombík, ale pořádně vysoký a vysoko se v něm i sedí, jako v SUV.

Nastupování je hračka díky nízkým a hodně plochým prahům. A to i zbylo místo na libůstku v podobě stupaček,  které poslouží, když chcete připevnit kolo na zahrádku na střeše.

Subaru Outback
Subaru Outback

U Subaru berou supertuhou karoserii za samozřejmost, ani se tím moc nechlubí, ale skvělé výsledky z nárazových testů i pocit z jízdy to potvrzují. O to nepochopitelnější jsou tenké sloupky, díky kterým je z auta skvělý výhled. A to nás dnes výrobci přesvědčují, že z aut dnes není vidět, protože musí být tuhá, a potřebují k tomu tedy tlusté sloupky.

Skelet karoserie a nápravy vychází z předchozí generace Outbacku, ale konstruktéři je výrazně přepracovali a vylepšili. Tuhost zvýšili o 67 procent. Auto je o dva centimetry širší a o dva a půl delší, výška a rozvor zůstaly stejné jako u předchůdce. Skvělá je dvaceticetnimetrová světlá výška.

Subaru Outback

Královský prostor

Kabina je obrovitá. Oproti předchůdci narostla do šířky o 42 milimetrů, hlavně v zadní řadě je místa na rozdávání. Jen posezení by tam mohlo být o něco více tvarované. Kufr má objem 512 litrů, to je o sedm víc než ve Foresteru. Dostat se do něj chce trpělivost, když si připlatíte za otevírání a zavírání ovládané elektromotorky. Je to asi nejpomalejší mechanismus svého druhu na světě. Chytrou roletku, která běhá v drážkách po stranách a stáhne se na dotyk, už se naučily automobilky dávat i do aut za 200 tisíc, ale nový Outback za milion dostane tu starou, na jejíž zatažení potřebujeme my nešikovní většinou dvě ruce.

Subaru Outback
Subaru Outback

Přitom chytrých detailů má auto hodně, od velkého boxu pod podlahou kufru přes sklápění opěradel zadních sedadel z kufru po takovou drobnost, jakou jsou gumové koberce s vysokým okrajem, ze kterých voda nevyteče do čalounění podlahy, můžete je pohodlně vylít venku.

Fotogalerie

Svezení na jedničku s hvězdičkou

Outback ovšem hlavně znamená parádní svezení. Úžasně odhlučněná kabina vymaže jak klapot dieselu, tak hluky od kol a všeho ostatního. Neslyšně kmitají po čelním skle i stěrače. Aerodynamici se činili, hluk je i na dálnici potlačený na minimum, zpětná zrcátka jsou parádně velká a umístěná tak, že za deště odcloní proud vody, takže přední boční okna zůstanou suchá.

Vysoké auto má kromě skvělé aerodynamiky (přední sklo je více skloněné oproti předchůdci) minimalizované jízdní odpory, na dálnici při sundání nohy z plynu téměř nezpomaluje a sviští dál.

Subaru Outback

Subaru Outback v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4 815 × 1 840 × 1 605 × 2 745
  • základní objem kufru: 512 l
  • pohotovostní hmotnost: 1,6 tuny
  • pohon: 4x4
  • převodovka: variátorový automat
  • benzinový motor: atmosferický čtyřválec boxer 2498 ccm, max. výkon 129 kW/175 k, max. točivý moment 235 Nm, max. rychlost 198 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 10,2 s
  • turbodiesel: přeplňovaný čtyřválec boxer 1998 ccm, 110 kW/150 k, 350 Nm, 200 km/h, 9,7 s.

Ozdobou je přepracovaný podvozek a řízení. Jeden z hlavních vývojářů vozu je rallysta, na ladění podvozku nového Outbacku prý jeho tým strávil dvakrát více času než obyčejně a je to znát.

Outback tak jede s ohromující lehkostí. Do oblouků se skládá bez houpání a naklánění, silnici dokonale vyžehlí. Přes vlny se přenese, výmoly odtlumí. Podvozek je však stále dost tuhý na to, aby nebyl rozvláčně houpavý.

Sebehlubší díra v silnici ho nerozhodí, ve vyšších rychlostech je i na rozbité lesní cestě dokonale suverénní. U Subaru vždycky dbali na správnou volbu tlumičů a skvěle vybrali i tentokrát. Auto má výbornou přilnavost. Rychlé, pevné a jisté je i řízení, oproti předchůdci má strmější převod.

Pohon všech kol přidává jistotu a říz. Sluší se upřesnit, že u provedení s automatem jménem Lineartronic je proveden mezinápravovou lamelovou spojkou (podobné provedení jako u systému Haldex). K tomu ještě přidává systém Active Torque Vectoring, který přibrzďováním kol autu přidává ochotu stáčet se do zatáčky.

Subaru Outback

Turbodieselu na dálnici dojde dech

Turbodiesel s automatem je podle zkušeností u českých zákazníků skoro jediná volba Outbacku, ale verze s manuální převodovkou a benzinovým atmosferickým dvouapůllitrem v ceníku budou také. Čtyřválcový turbodiesel boxer rychle reaguje na povely pedálu, jako benziňák. Oproti předchůdci ho z devadesáti procent přepracovali.

Naftový motor je klidný a úžasně tichý, nevibruje ani při čekání na semaforu. Má velký točivý moment 350 Nm, ale neumí ho prodat ve vyšších rychlostech na dálnici.

Subaru Outback

Na normální ježdění je turbodiesel do Outbacku akorát, ale pro dálniční sprinty mu prostě dojde dech. Od nějakých sto čtyřiceti už je akcelerace vysokého a těžkého auta jen vlažná.  

Ve městě a na okreskách motor hezky řízně zabírá. Na dálnici ho variátorová převodovka nechá vytočit, ale ve vysokých otáčkách motor nepředvede nic, tam už je 110 kilowattů výkonu málo.

Ale podle tabulek umí ručku tachometru dotlačit až k dvoustovce. Spotřebu při normálním používání jsme na prvních testovacích jízdách po Slovinsku moc neozkoušeli, odhadem by se měla pohybovat mezi sedmi a osmi litry.

Jedinou automatizovanou volbou pro Outback je variátorová převodovka jménem Lineartronic. Konstruktéři ji zbavili otravného vytí a zmizel pocit, že maříte spoustu výkonu. Přiřazovat si ručně pádly pod volantem virtuálně dané stupně moc smysl nemá, ani při jízdě z kopce totiž Outback moc brzdit motorem nechce.

U Subaru říkají, že už dnes jezdí vozy s variátorem se třemi sty tisíci kilometrů na počítadle a převodovka stále funguje. To odpovídá výdrži klasického měničového automatu. Holt, na miliony kilometrů se už dnes nestaví žádné auto.

Druhou nabídkou pro Outback je benzinový atmosferický dvouapůllitr (oproti předchůdci má o 80 procent nových dílů). Ten už má větší říz, auto rozpohybuje výrazněji i na dálnici. Ostré starty z místa kvůli výhradnímu spojení s automatem jeho doménou nebudou, kužely variátoru přece jen neumožní dravé přeskoky rychlostí jako třeba dvouspojková převodovka. Subjektivně se zdálo, že benziňák je v autě slyšet o chlup více než diesel. Počítejte se spotřebou kolem deseti litrů benzinu.

Subaru Outback

Subaru už nepatří k výrobcům rustikálních strojů, ve kterých i rádio vypadalo, že je navíc. Přístrojovka je hezká, volant padne parádně do ruky. Japonci už vyčerpali zásoby všech ohavných tlačítek a displejů na předchozí modely, takže nový Outback uspokojí i ohmatávače plastů a měřiče spár. Na středovém panelu je hezký a obstojně fungující infotainment, jen navigace občas o pár metrů před odbočkou zaspala. Objevili jsme jediný detail, který byl možná vlastní vozům první série: když byl motor v tahu, třeba když jsme svižně šplhali do kopce, netopila vyhřívaná sedadla.

Pochvalu zaslouží, že se adaptivní funkce tempomatu dá vypnout, ale dřív budete hledat tlačítko vypnutí hlídače jízdy v pruzích, který na okresce otravuje posádku pípáním.

Subaru Outback

Praktici uvítají, že Outback může táhnout až dvoutunový přívěs (v benzinovém provedení, diesel o dva metráky méně). Základní ráfky jsou sedmnáctipalcové, nejvyšší provedení má o palec větší.

Český ceník se ještě ladí a kvůli velké kurzové nejistotě to bude trvat ještě asi dlouho. Zájemci musí počítat s tím, že stejně jako dosud bude hezky vybavený Outback atakovat milionovou cenovku a základ bude kolem devíti set tisíc. Tedy pokud importér do ceníku zařadí i provedení s manuálem, které je lacinější než to s automatickou převodovkou.

Do Česka má dorazit Outback páté generace dorazit koncem března. Za dvacet let jich vyrobili 4,8 milionu.

EyeSight

Dvě barevné stereokamery s nízkým rozlišením (prý to bohatě stačí) umístěné za čelním sklem musí hlavně rozpoznat tvar a velikost objektů před autem, vidí na 110 metrů v rozsahu 35 stupňů. Snímají trojrozměrný obraz okolí a dopočítávají vzdálenosti od objektů. Analýzu obrazu pak využívá systém automatického brzdění, který v případě, že šofér zaspí na brzdách, sám zastaví. Rozpoznává auta, zvířata a postavy, vidí objekty přibližně od metrové výšky (musí být vyšší než kapota).

Zajímavou funkcí je rozpoznávání rozsvícení červených brzdových světel. Tím si systém pomáhá, aby začal brzdit včas při dobržďování za jiným autem. Kamery využívá také systém varování před vyjetím z jízdního pruhu.

Zajímavá funkce je určena pro krizové brzdění: když systém odhalí, že řidič natáčí volant a pravděpodobně se snaží vyhnout překážce, auto na dané straně přibrzdí koly, a pomůže tak výrazněji zatočit. 

Při předjíždění zleva auto samo začne přidávat na plynu, aby se předjížděcí manévr urychlil.

Šikovný je hlídač, který řidiče pípnutím upozorní, že se auto vepředu rozjelo. 

Benzinová provedení osazená systémem samočinného vypínání motoru (diesel ho nemá) při zastavení využívají druhé oči k povelu k nastartování. Auto tak nečeká, až řidič uvolní pravačku na brzdě.

Subaru Outback

Nejzajímavějjší je ovšem to, že kamery využívá i adaptivní tempomat. Na rozdíl od konkurence pracující s radarem vystačí tedy také výhradně s analýzou obrazu.

25 let vývoje

Systém Eyesight je specialitou Subaru, automobilka ho sama vyvíjí od roku 1990. Od externích dodavatelů nakupuje jen hardware.

První generaci systému představil model Outback v provedení pro japonský trh v roce 1999. Už tehdy měl adaptivní tempomat, hlídač vyjetí z pruhu nebo strážce odstupu od předjedoucího vozu.

Druhé oči v podobě systému EyeSight má v Japonsku 80 procent prodaných subaru. Podle průzkumů v 50% aut zabránil aspoň jedné nehodě.

Vývojáři musí systém ladit podle specifik jednotlivých kontinentů. Se speciálním vývojovým vozem tedy projíždějí jednotlivé státy a učí systém rozpoznávat specifické objekty. V Austrálii se systém nabízí od roku 2011, v USA od roku 2012. Nakalibrovat systém na Evropu bylo prý zatím nejtěžší. Než projeli vývojáři všechny státy, trvalo to až doteď, proto tu má EyeSight premiéru až nyní.

Témata: Subaru




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.