Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tolerance při dechové zkoušce: 0,2 promile může mít v krvi i abstinent

aktualizováno 
Pokud při kontrole nafoukáte nepatrné množství alkoholu, nemělo by se vám nic stát. Do dvou desetin promile může mít v krvi i abstinent.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Zákon v Česku mluví jasně: Pokud řídíte, nesmíte mít v těle vůbec žádný alkohol. A dopravní policie od Nového roku přitvrdila – při každé kontrole dává řidiči "fouknout", jestli neřídí "pod vlivem".

Jenže v síti rozprostřené na polapení lumpů uvíznou často i nevinní: malé množství alkoholu totiž může mít v těle i abstinent. Naštěstí to nemusí být problém – policisté i úřady si to nechali odborníky na toxikologii vysvětlit a při minimálních naměřených množstvích alkoholu bývají tolerantní.

Řidičák vám zůstane

"Docela často se stávalo, že někdo nafoukal minimální hodnotu, třeba 0,11 promile, a policisté mu zadrželi řidičský průkaz a poslali případ do správního řízení na obecní úřad. Tam to sice třeba odložili, ale po tu dobu byl nešťastný šofér bez papírů," říká soudní znalec v oboru toxikologie ze Záchytné stanice Fakultní nemocnice Na Bulovce Jaroslav Zikmund.

Alkotestery v testu

Zkoušeli jsme nové i používané alkotestery - přehled ZDE

To už by se teď stávat nemělo, řidičák by vám měl zůstat, přestože policisté mají právo ho zadržet. "Příslušníci dopravní policie se řídí metodickým pokynem, podle něhož mají při hodnotách do 0,24 promile doporučeno nezadržet na místě řidičský průkaz. Jinak platí, že pokaždé když je zjištěno jakékoli množství alkoholu v dechu řidiče, předáváme případ k vyřešení do správního řízení na městské či obecní úřady," vysvětluje postup šéf české dopravní policie Leoš Tržil.

Se zmíněnou hodnotou pak podobně pracují i na úřadech. "Už loni jsme vydali obecním úřadům pokyn, aby případy s naměřenou hodnotou nižší než 0,24 odkládaly a netrestaly, protože soudní znalci označili takovou hladinu alkoholu v dechu za neprokazatelnou," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Neznamená to však úplně automatické osvobození – nesmí se najít jiný důkaz, že jste pili před jízdou. Třeba vás může udat mstivý soused, což se v praxi občas skutečně stává.

Při pochybnostech na krev

Jak se tedy při dechové zkoušce na alkohol chovat? Jestliže se při prvním foukání do alkoholtesteru značky Dräger ukáže jiná hodnota než nulová, po pěti minutách se měření opakuje. Když je znovu pozitivní, záleží na množství alkoholu – nad 0,24 promile přijdete o řidičský průkaz a nesmíte dál pokračovat v jízdě.

"Pokud jste si jisti, že jste nepili, že naměřené hodnoty jsou něčím zkreslené, třeba potravinami nebo ústní vodou, je lepší požádat o krevní test. Policisté vám mají vyhovět," říká toxikolog Zikmund. Nad hranicí jedné promile musíte na krev vždy, protože už jste nedopustili přestupku, ale trestného činu.

V cizině lze mít i půl promile

A proč právě hranice 0,24 promile? "Těch 0,2 označili experti za hladinu, která může být přirozená, a čtyři setinky jsou takzvanou kalibrační odchylkou měřicích přístrojů," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Hodnotu do 0,2 promile může mít člověk v krvi i v dechu několik hodin po vypití a teoretickém odbourání alkoholu, když už na něj alkohol žádný vliv nemá a on sám předpokládá, že už je dávno čistý. Není to úplně přesné, ale pro zjednodušení se tomu říká ´fyziologická hodnota´, a na řidiče v silničním provozu opravdu nemá žádný vliv," vysvětluje soudní znalec Jaroslav Zikmund.

V zemích západní Evropy se toleruje standardně 0,5 a výjimečně i 0,8 promile. "U půl promile se už reakční doba řidiče malinko prodlužuje, ale opravdu nepatrně," říká Zikmund, který je jedním z propagátorů smířlivějšího přístupu.

"Nechci mluvit o slově tolerance, protože se pak vždycky napíše, že policie bude tolerovat třeba jedno pivo před jízdou, někteří lidé s tím začnou počítat a říkat: ´Tak já si dám aspoň malý´. To určitě nechceme, před řízením se pít nesmí, ale změkčení nulové hranice chrání slušné řidiče, kteří si před jízdou nic nedali, a přesto by se mohli dostat do problémů. Já bych byl všema deseti pro, aby se hranice 0,24 nebo jiná hodnota sjednocená ze západními státy EU – mohlo by to být 0,3 promile – dostala rovnou do zákona," míní toxikolog Zikmund.

Když nafoukáte
V případě pozitivního výsledku se měření musí po 5 minutách opakovat, druhý výsledek nesmí být o víc než 10 procent nižší než první.
Pokud po nafoukání ukáže přístroj do 0,24 promile, měli by vás policisté pustit a nezadržet ani řidičský průkaz.
Jestliže nafoukáte 0,24 až 1 promile a souhlasíte s naměřenou hodnotou, podepíšete záznam o kontrole a nemusíte na krevní testy. Jestliže jste určitě nepili, žádejte o krevní test.
Při hodnotách přes 1 promile musíte na odběr krve pokaždé.





Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.